مسعود نیلی گفت:
مسئولیت اجتماعی یک مارکتینگ پیشرفته است/ تأکید بر تأثیرگذاری محک در حوزه سلامت
مسعود نیلی استاد برجسته اقتصاد گفت: اکنون مسئولیت اجتماعی یک مارکتینگ پیشرفته است که با رفع نیازهای جوامع همراه شده است. همچنین افزایش آگاهی مردم باعث شده انتظار آنها از عملکرد بنگاههای اقتصادی افزایش یابد.

به گزارش هممیهن آنلاین، ششمین همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی با محورهای اصلی «مسئولیت اجتماعی در قلب تصمیمات و کودکان سالم، جوانان آینده، خلق ارزش» 27 بهمن ماه در مؤسسه خیریه محک برگزار شد.
مسعود نیلی استاد برجسته اقتصاد در این همایش با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی به فعالیت مؤسسه خیریه محک طی این سال¬ها افتخار می کند بیان کرد: این نهاد هیچ وابستگی به دولت ندارد و توانسته با حمایتهای مردمی فعالیتهای قابل توجهی را برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان کشور انجام دهد. بنابراین در شرایط دشوار اقتصادی، محک، به عنوان یک جزیزه توانسته خدمات ارزشمندی را به کودکان ارائه دهد.
وی ادامه داد: در گذشته که فعالیت شرکتها سنتی بود، تنها ارزش مؤسسات روی داراییهای مادی بود اما به تدریج با توسعه تکنولوژی، تولید سنتی به صنعتی تبدیل شد و دارایی شرکتها هم به دارایی تکنولوژی تبدیل شده است. از سوی دیگر دستیابی به تکنولوژی پیشرفته در شرکتها همراه با انحصار بیشتر شده است.
این اقتصاددان در سخنان خود در ششمین همایش بینالمللی مسئولیت اجتماعی افزود: تحول تکنولوژی در جهان موجب تحول مدیریت شده و انحصار در شرکتها به سوی رقابت سوق داده شده است. تکنولوژی گسترش یافته و انتقال دانش فنی از یک بنگاه به بنگاه دیگر توسعه یافته است. اینجاست که برندها برای بازار رقابتی مهم شده و تمام دانش فنی یک شرکت در قالب اسم تجاری آن تبلور یافته است. امروز در بازار، تمایز شرکت¬ها با برندها شناخته می¬شود. وقتی برند وارد زندگی مردم شد، دیگر تنها مارک محصولات اعتبار ندارد و به طور مثال شاخصهای دیگری مانند عمل به مسئولیت اجتماعی برای مردم اهمیت یافته است.
به گفته نیلی، اکنون مسئولیت اجتماعی یک مارکتینگ پیشرفته است که با رفع نیازهای جوامع همراه شده است. همچنین افزایش آگاهی مردم باعث شده انتظار آنها از عملکرد بنگاه های اقتصادی افزایش یابد. اکنون اگر یک بنگاه اقتصادی در یک منطقه جغرافیایی فعالیت می¬کند به دلیل آلودگیهای زیست محیطی که ایجاد میکند مردم از آن انتظار ساخت مدرسه، فضای سبز و ... دارند و به عبارتی انتظار دارند تا شرکت¬ها برای آنها ارزش خلق کنند.
نیلی با بیان اینکه شرکتها و بنگاه اقتصادی در ایران در ایفای عمل به مسئولیت اجتماعی تا نقطه مطلوب فاصله درارند گفت: متاسفانه در کشور ما به دلیل اینکه دولت در عمل به انجام وظایف خود ناتوان است، ما در حال فقیرتر شدن هستیم و البته دولت از اقتصاد زودتر فقیر شده است پس لازم است تا شرکت¬ها و بنگاه¬های اقتصادی برای کمک به این شرایط به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند.
این استاد دانشگاه در پایان اظهار امیدواری کرد که مؤسسه محک، بتواند در شرایط دشوار فعلی، بخشی از نیازهای حوزه سلامت و درمان را برای کودکان مبتلا به سرطان کشور تامین کند.