| کد مطلب: ۱۶۳۲۲

شاهد کاهش نماد جمهوریت هستیم

شاهد کاهش نماد جمهوریت هستیم

گروه سیاست: نشست خبری محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و سخنگوی دولت یازدهم روز گذشته برگزار شد.

در ابتدای این نشست نوبخت گفت: «درحالی‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بیش از ۷۳ درصد مشارکت داشتیم این رقم در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم به 48/3 درصد کاهش پیدا کرده است.

این درصد در انتخابات مجلس دهم ۶۲ درصد بود. در مجلس یازدهم به 42/5درصد و بعد هم به ۴۰ درصد رسید. این‌ها نمادهای جمهوریت در کشور ماست.

جمهوریت یکی از وعده‌های انقلاب بوده و آن را به‌عنوان اهداف راهبردی انقلاب مطرح کردیم. البته جای خرسندی است که ما از نظر استقلال وضعیت کشور فاخر و از نظر توان دفاعی غرورآمیز و از جهت توان علمی کشور قابل تحسین است، اما متاسفانه در کنار این موارد کاهش نماد جمهوریت را شاهد هستیم که قرار دادن آن در کنار مهاجرت نیروهای متخصص جای نگرانی ایجاد کرده است و باید تلاش کنیم این نگرانی‌ها برطرف شود.»

انفعال راهکار برون‌رفت نیست

او در بخش دیگری گفت:«با توجه به وضعیت اقتصادی- اجتماعی و بر‌اساس شاخص‌های رسمی که نگران‌کننده است، حزب اعتدال و توسعه معتقد است راهکار برون‌رفت از این شرایط از روش اعتراضات خیابانی و انفعال انتخاباتی قابل اصلاح و بهبود نیست. انفعال انتخاباتی باعث می‌شود وضعیت نامطلوب‌تر شود و نشان از ضعف و تضعیف جمهوریت دارد. ما جز اینکه به روش معقول و مدنی اتکا کنیم راه دیگری نداریم.»

نوبخت همچنین گفت: «اقدامی که مردم طی انتخابات سال ۹۲ انجام دادند که اراده کردند میان تعامل سازنده با جهان و تقابل و احترام به حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی مصرح در قانون اساسی انتخاب کنند، نتایج بسیار خوبی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶  داشت. رکورد رشد اقتصادی دورقمی 14/2 درصد در همین دوران با اراده مردم شکل گرفت. در کنار آن استمرار کاهنده نرخ تورم را شاهد بودیم، که دو سال متوالی در سایه اراده مردم مبنی بر انتخاب تعامل سازنده با جهان نرخ تورم یک‌رقمی داشتیم.»

او با اشاره به بازگشت گشت ارشاد گفت: «روش‌های تجربه‌شده ناموفق مانند گشت ارشاد و نظایر آن نشان داد که نه‌تنها نافع نیست بلکه مضر و زیان‌بخش است، چرا این اقدامات باید مجدداً تکرار شود!؟ بخش دیگری از مسئله افزایش نقدپذیری مسئولان است؛ اگر کسی مانند آقای زیباکلام عقاید خود را با صراحت بیان می‌کند پاسخش زندان نیست. باید از کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها به او پاسخ داده شود. دنیا ما را می‌بیند باید نشان دهیم منطق داریم و می‌توانیم جواب دهیم. باید مسئولان این امور را دستور کار خود قرار دهند تا امید و اطمینان کم‌کم در میان مردم شکل بگیرد در این صورت بخش‌های قابل توجهی از مردم می‌توانند با این موارد انگیزه پیدا کنند و دوباره در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند.»

پاسخ روحانی مستدل بود

نوبخت همچنین درباره بیانیه اخیر حسن روحانی گفت: «نیروهای مطرح جریان‌های سیاسی امکان حضور در انتخابات پیدا نکردند و یا امید پیدا نکردند که وارد شوند و یا صلاحیت‌شان تایید نشد. شخصیتی مانند آقای دکتر روحانی با این سوابق طولانی در ارکان اساسی کشور که با حضورش مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کرد را به‌عنوان یک نفر از چندین مجمع نپذیرفتند! اینها نگران‌کننده است؛ البته پاسخ آقای روحانی نیز مستدل و متقن و با اتکای به اصول قانون اساسی بود. شورای نگهبان اقدامی انجام دهد که بتوانیم در انتخابات آینده شخصیت‌هایی را داشته باشیم که مردم به آنها اعتماد کنند و احساس کنند که با حضور آنها تحولی در کشور ایجاد خواهد شد.»

او در بخش دیگری درباره برنامه حزب اعتدال و توسعه برای سال آینده گفت: «حزب اعتدال و توسعه ماموریت خود را نقش‌آفرینی برای بهبود تعریف کرده است. کادرسازی، ایجاد تشکیلات و آموزش را به‌عنوان یک رکن در یک سال آینده مورد نظر قرار گرفته تا بتوانیم برای ماموریت‌های آینده نیروی انسانی شایسته‌ای تربیت کنیم و برای انتخابات ریاست‌جمهوری از اکنون با فرض اینکه مسئولان اقدامات خود را در جهت افزایش مشارکت انجام خواهند داد و شورای محترم نگهبان اقدام لازم را برای افزایش حضور مردم داشته باشد، در پیش بگیریم. مردم باید احساس کنند که آزادی‌های مصرح در قانون اساسی امکان دارد. حزب ماموریت خود را برای ایفای نقش مدنی تعریف کرده و ظرف یک سال آینده در این چارچوب فعال خواهد بود.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی