| کد مطلب: ۱۳۷۸۴

مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران:

آماده استیضاح زاکانی هستیم

«دوره کارآموزی زاکانی گذشته است، او را استیضاح کنیم.» این جمله مهدی اقراریان است که در صحن علنی شورای شهر تهران درباره علیرضا زاکانی، شهردار تهران مطرح می‌کند اما این گفته او به مذاق برخی از اعضای شورای شهر تهران خوش نیامده و موجب شد تا صحن پارلمان شورای شهر تهران به تنش کشیده شود. این جدال ایجادشده در صحن توسط تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در حمایت از زاکانی وارد فضای مجازی ایکس شد. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران که همیشه در فضای مجازی تاکید کرده که نباید موضوعات شهری را آلوده به سیاست کرد، از جمله کسانی بود که در این شبکه اجتماعی به درخواست استیضاح زاکانی واکنش نشان داد تا مشخص شود که موضوعات سیاسی جزولاینفک فعالیت اصولگرایان است؛ حتی در حوزه شهری که فعالیت‌ سیاسی غیرقانونی محسوب می‌شود. او در شبکه ایکس خود نوشت: «برخورد سیاسی با موضوعات شهری ممنوع؛ کسی حق ندارد عصبانیت خود را از نتیجه انتخابات به مسائل شهری که ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد، تعمیم دهد. بنده به‌عنوان خادم مردم اجازه برخورد سیاسی با مسائل شهری را به کسی نمی‌دهم و در صورت ادامه این روند مسائل را با مردم تهران در میان می‌گذارم.» این نوشته عضو شورای شهر تهران درباره انتخابات مجلس دوازدهم بار دیگر اختلافات عمیق بین اصولگرایان بر سر رسیدن به قدرت در مجلس را از پرده بیرون انداخت و به نظر می‌رسد گذر زمان نیز به عمق این شکاف و اختلافات دامن می‌زند. البته آخوندی نوشته خود را در همان ساعات اولیه حذف کرد. آخوندی به سوالات هم‌میهن پیرامون علت حذف نوشته خود در شبکه ایکس و درباره دلیل این نوشتن، توضیحی نداد.

 

لزوم تغییر بزرگ در شهرداری

ماجرای این اختلاف از آنجا شروع شد که مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر تهران با تبریک سال نو، اظهار امیدواری کرد که سال 1403 سال تغییرات بزرگ و خوشحال‌کننده برای مردم شهر تهران باشد و اتفاقات ناراحت‌کننده و تلخ شهری را سریال خواند: «در سال سوم مدیریت شهری هستیم. شهرداری در حل این مشکلات و مسائل ناتوان است. امروز به یک شهرداری رسیده‌ایم که در بعضی از موضوعات شهری ناتوان است.» او فیلمی از پله‌های برقی پل عابرپیاده روبه‌روی بیمارستان بوعلی در تهران منتشر کرد که خراب است و مردمی که عمدتاً بیماران، سالمندان و قشر متوسط جامعه هستند، مجبورند از پله‌ها بالا بروند. قراریان تاکید کرد: «تذکرات اعضای شورای شهر تهران به زاکانی منتقل نمی‌شود و او در دنیایی زندگی می‌کند که متفاوت با مسائل و موضوعات شهر تهران است. صحبت از آرزوهای بزرگ کردن زمانی زیباست که خروجی آن را در پایتخت شاهد باشیم.»

او با اشاره به بحث استیضاح شهردار، تاکید کرد: «من فکر می‌کنم 3 سال فرصت دادن برای کارآموزی شهردار تهران و آشنا شدن او با مسائل شهر تهران کافی است و ما سال 1403 باید شاهد باشیم که زاکانی به وعده‌های خود عمل کند یا تصمیم اساسی در مورد او گرفته شود. زاکانی همانطور که در صحن شورای شهر تهران طرفداران پر و پا قرصی را دارد که از او دفاع می‌کنند، منتقدینی هم دارد که من با افتخار جزو این منتقدین هستم.»

 

انقلابی‌گری‌هایی که زیر سوال رفت

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در حمایت از زاکانی سنگ‌تمام گذاشت. او که غایب صحن شورای شهر تهران بود، خود را به سرعت به این جلسه رسانده و به صراحت اعلام کرد که انقلابی‌گری را با افتخار از زاکانی فراگرفته است. اقراریان نیز در پاسخ به او گفت: «من انقلابی‌گری را از رهبری فراگرفته‌ام.» نادعلی نیز به حمایت از زاکانی در صحن علنی شورای شهر پایتخت اکتفا نکرده و در شبکه ایکس نوشت: «انقلابی‌گری را با رفتار هیجانی اشتباه می‌گیرند. با حرف‌های غیرمسئولانه اشتباه می‌گیرند؛ نه، انقلابی‌گری این نیست، انقلابی‌گری آن روحیه اقدام صحیح، عازم و جازم در جهت درستی است که با عقلانیت برخاسته از روحیه انقلابی‌گری ترسیم شده. مجلس یکی از مظاهر عمده خرد جمعی در کشور است. خب اگر مجلس مظهر خرد جمعی است پس احتیاج دارد به رفتار خردمندانه؛ در زمینه دچار اشتباهند، شما باید مراقب باشید این‌جور نشوید. ما در شورای شهر تهران مخاطب این توصیه حضرت آقا به مجلسیم. در مجلس، آن حالت سکینه لازم و آرامش عقلانی لازم وجود داشته باشد. اینکه من عرض می‌کنم آرامش ناشی از عقلانیت، این در مقابل کارهای هیجانی است؛ کارهای هیجانی، احساسی، تصمیم‌گیری‌های دفعی، اینها نبایستی وجود داشته باشد.»

 

زاکانی توان اداره مطلوب شهر تهران را ندارد

مهدی اقراریان پس از پایان جلسه روز گذشته درباره اظهاراتش در صحن به هم‌میهن گفت: «از ابتدای دوره هرگاه تذکری درباره عملکرد شهرداری مطرح کردیم گروهی که حامیان زاکانی در شورای شهر تهران تاکتیک برچسب‌زنی را در دستور کار قرار داده و به عملیات روانی پرداخته است. در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری گفتند که باید به زاکانی زمان دهیم. اما از همان زمان برای من و بخش دیگری از اعضای شورای شهر تهران مشخص بود که زاکانی توان اداره مطلوب شهر تهران را ندارد.» او با اشاره به تاکتیک‌های دیگری این جریان، افزود: «کارشناسان نیز گواهی می‌دهند که شورای شهر تهران هر آنچه زاکانی علاقه‌مند بوده را در اختیارش قرار داده است. حتی شاهد بودیم که رئیس‌جمهوری در مسائل اجتماعی شهردار تهران را به‌عنوان دستیار خود منصوب کرد. اما امروز وضعیت شهر مطلوب و مورد رضایت شهروندان هست؟»

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مگر مردم اعضای شورای شهر تهران را انتخاب نکردند تا اگر عملکرد شهردار ضعیف بود راجع به او تصمیم بگیرند؟ گفت: «ما به کمک پسران و دختران تهرانی برای تغییر نیاز داریم اما گروهی هستند که می‌خواهند مردم غایب صحنه تحولات باشند. از سوی دیگر باور دارم که آقازادگی آفت جامعه امروز است و بخش عمده‌ای از نارضایت مردم به دلیل عملکرد آنهاست. برخی از شهروندان می‌گویند چرا تغییری در شهرداری ایجاد نمی‌کنید؟ در پاسخ می‌گویم ما آمادگی تغییر و استیضاح زاکانی را داریم اما استفاده از این ابزار قانونی نیازمند امضای 14 عضو شورای شهر تهران است و به دلیل روابط فی‌مابین شورای شهر تهران و شهرداری در سطوح و لایه‌های مختلف، این اتفاق آرا وجود ندارد. از اعضای شورای شهر تهران بپرسید چرا از عملکرد زاکانی دفاع می‌کنند؟ دوران و فرصت کارآموزی او تمام نشده است؟ چطور زاکانی را شهردار موفقی می‌دانند؟ نارضایتی شهروندان از نظافت شهر، ترافیک کشنده شهر تهران، خرابی‌های مترو و... است. ما امروز نگران جان مردم در مترو هستیم. اگر یک نفر در تهران آسیب ببیند آیا شهردار تهران شهامت آن را دارد که استعفا بدهد و شهرداری را به افراد کارآمدتر واگذار کند؟ ما امروز نگران هستیم.» اقراریان با اشاره به اینکه با تذکر امروزم شاهد حمله حامیان زاکانی بودم، تاکید کرد: «آنها اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند. آنها نباید به عضو شورای شهر تهران حین تذکر توهین کنند درحالی‌که ما شاهد توهین و برچسب‌زنی بودیم. معتقدم برای خفه کردن صدای منتقدان بین حامیان زاکانی تقسیم کاری انجام شده است. من برای نماینده مردم بودن هر هزینه‌ای را می‌پردازم حتی اگر تلاش برای حذف من از صحنه‌های تحولات سیاسی باشد. اتهام‌زنی شیوه جریانی شده که می‌خواهند ناکارآمدی خود را پشت دعواهای سیاسی پنهان ‌کنند. این روش یکی از آفت‌های فضای سیاسی کشور است و امیدوارم با مشارکت جوانان تهرانی و مردم شاهد یک تغییر بزرگ در تحولات سیاسی پیش رو باشیم.»  اقراریان در تشریح گره زدن تذکر و درخواست استیضاح زاکانی با انتخابات مجلس گفت: «یکی از لیست‌های انتخاباتی شهر تهران به زاکانی منسوب شد که به لیست زاکانی یا زرد معروف شد. در روزهای آخر شاهد برگزاری جلسات بودیم که شهردار تهران و معاونانش برگزار می‌کردند که مسائل آن به‌هیچ‌وجه مربوط به حوزه شهری نبود. فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی گروه‌های مختلف یک بحث است و مسائل شهری مسئله دیگر.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی