| کد مطلب: ۲۲۴۱۶

موازی‌کاری با مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را متوقف کنید

چندمتولی‌گری در عرصه هنر!

فرشید ذاکری، منتقد و پژوهشگر موسیقی ایرانی

چندمتولی‌گری در عرصه هنر!

پس از نادیده گرفتن مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه برگزاری کنسرت و لغو شدن هرازگاهی آنان توسط نهادهای غیرمسئول، متاسفانه در دولت گذشته شاهد موازی‌سازی و بی‌ارزش‌کردن مجوزهای آن در زمینه آموزش هنر نیز بودیم که این روال کماکان در حال انجام است.

برای گرفتن مجوز آموزشگاه موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورایی از اساتید و خبرگان در دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری مستقر است که پرونده‌ها را بررسی و با برگزاری جلسه مصاحبه و آزمون عملی، توانایی متقاضیان را سنجش و مجوز صادر می‌کند و این روند جهت صدور مجوز آموزشگاه موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان برقرار است.

اما متاسفانه در دولت گذشته سازمان فنی‌‌و‌حرفه‌ای شروع به صدور مجوز آموزشگاه‌های هنری ازجمله موسیقی در سریع‌ترین و بی‌حساب و کتاب‌ترین روند ممکن کرد. این مسئله در دولت دوازدهم به‌وجود آمد اما به‌سرعت توسط دولت جلوی آن گرفته شد اما در دولت سیزدهم در کنار شعارهای سهولت در صدور مجوز و حتماً برای ذکر در بیلان کارآفرینی، این اتفاق در سطح گسترده در کشور انجام گرفت. روال کار در سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای که در دو هفته به صدور مجوز می‌انجامد این است که تخصص و صلاحیت علمی مهم نیست و تنها ارائه مکان کافی است و شورایی متشکل از رئیس دیگر صنوف ازجمله آرایشگر، صنعتگر و... این مجوز را صادر می‌کند.

عجیب‌تر صدور مجوز مؤسسه آموزشگاه‌های موسیقی، نقاشی، سینما و تئاتر در قالب یک مجوز است. اگر طی روند حاکم بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسی بخواهد این مجوزها را باهم در مجموعه‌ای فعال داشته باشد، باید مؤسسه چندمنظوره هنری تاسیس کند که شامل اساسنامه، هیئت‌مدیره و مدیرعامل است که به لطف سازمان فنی‌وحرفه‌ای این مؤسسات هم دیگر آن اعتبار سابق را ندارند.

حال با گسترش این آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای بدون هیچ نظارت علمی و هنری، عدم وجود نرخ‌نامه مشخص و... آموزشگاه‌های آزاد هنری زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شدیدترین فشار اقتصادی قرار گرفته و یک‌به‌یک در حال تعطیل شدن است. آموزشگاه‌های آزاد هنری در دوران کرونا شرایط بسیار سختی را متحمل و بسیاری تعطیل شدند و آن‌ها که ماندند در سخت‌ترین شرایط ادامه کار می‌دهند. بعد از دوران کرونا توقع حمایت از آن‌ها بود که متاسفانه دولت گذشته با صدور مجوزهای بی‌هویت شرایط را سخت‌تر کرده است که تاکید می‌کنم این روند هنوز ادامه دارد.

هنرمندِ متخصص در هنرش مانند پزشک متخصص در علمش است. پزشک با جسم افراد درگیر است و روح و روان جامعه در دستان هنرمندان است. مگر به هرکسی به‌صرف داشتن مکان مجوز تاسیس مطب یا بیمارستان می‌دهند که سازمان فنی‌وحرفه‌ای بسیاری از مردودین شورای مجوز آموزشگاه موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را آموزشگاه‌دار کرد؟ این مکان‌ها محل تربیت فرزندان مردم است. در ادارات ارشاد با آن‌همه سختگیری و نظارت شاهد آسیب‌هایی در آموزش هنر هستیم و همواره منتقد بوده‌ایم که چرا نظارت هنری بر آموزشگاه‌ها بیشتر نمی‌شود حال در سازمان فنی‌وحرفه‌ای بدون داشتن کارشناس متخصص و نظارت، شاهد چه اتفاقاتی خواهیم بود!

از دولت جدید که با شعار عقلانیت و تخصص‌گرایی روی کار آمده توقع این است که هرچه سریع‌تر جلوی این روند را بگیرد، چون با ادامه آن آموزشگاه‌های آزاد هنری ارشاد که در زمینه شهریه و غیره در محدودیت قرار دارند تعطیل خواهند شد و اساتید متخصصِ آموزش هنر به حاشیه رانده می‌شوند. فراموش نشود که در طول سالیان گذشته بار آموزش هنرمندان درجه یک را بیشتر همین آموزشگاه‌های آزاد هنری کشیده‌اند.

این نوشته بنای این ندارد که بگوید مجوزهای جدید صادر نشود، اما این مجوزها زیر نظر متولی اصلی هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مانند سابق به متخصصان صاحب صلاحیت داده شود. آقای عباس صالحی، وزیر جدید در دوران وزارت قبلی با این مسئله مواجه بود و جلوی آن‌ را گرفت و لازم است هرچه سریع‌تر با گماردن معاونت‌های جدید وزارتخانه، این مسائل را پیگیری و حل کنند. مسئله‌ای که اعتراض به آن بارها توسط صنوف مختلف آموزشگاه‌های آزاد هنری به وزارتخانه و ادارات ارشاد استان‌ها انجام گرفته است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی