| کد مطلب: ۱۹۷۷۳

سیدعباس صالحی: نمی‌توانیم جامعه زنان تحول‌یافته را نبینیم

سیدعباس صالحی: نمی‌توانیم جامعه زنان تحول‌یافته را نبینیم

گروه خبر: سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد روز گذشته برای گرفتن رای اعتماد در مجلس حاضر شد و سخنرانی کرد؛ فردی که هیچ‌یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیتش سخنی نگفتند.

او در نطق خود با اشاره به اینکه ایده مرکزی دولت چهاردهم، وفاق ملی است، ‌ادامه داد:«این کانون معنایی مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت ایشان را از دولت‌های قبل متمایز کند. به نظر می‌آید که نظریه وفاق ملی هم در فضای نظری و هم در فضای عملی در دو سطح باید امتداد پیدا کند؛ هم در سطح نظام حکمرانی کشور و هم در سطح رابطه دولت و ملت. در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی‌ای وجود دارد.»

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین عنوان کرد:«پیمایش‌های مختلف یک دهه اخیر نشان‌دهنده کاهش فزاینده و مخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت است که این فضا نگران‌کننده است. گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع و از جمله فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی است. بی‌تردید یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت-ملت را تجدید، تحکیم و تکمیل کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اینجانب در پرتو هدایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تلاش خواهم کرد در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت مؤثر و سهیم باشم.»

او در بخش دیگری از سخنانش این را هم گفت که تجدید، تکمیل و تحکیم مناسبات دولت -ملت فرع بر شناخت تغییرات اجتماعی است. او ادامه داد:«تغییرات اجتماعی در جامعه ما، اندک نیست. این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند، راهبردهای متناسب با این تغییرات اجتماعی را پیدا کنیم. جامعه فعلی ایران، جامعه ۱۰ سال قبل هم نیست. در حوزه تحصیلات دانشگاهی مثلاً در سال ۱۳۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال، دو درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند اما امروزه حدود ۲۰ درصد جامعه ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند. این موضوع به معنای شکل‌گیری طبقه متوسط علمی و فرهنگی است؛ طبقه‌ای که روح نقاد و کنجکاو دارد و سبک زندگی او با افراد بی‌سواد و کم‌سواد متفاوت است؛ طبقه‌ای که تعامل جغرافیایی و فرهنگی با جهان بیرون دارد.»

صالحی دومین متغیر اجتماعی را تحولات رخ‌داده در حوزه زنان دانست:«زنان ایرانی در سال ۱۳۵۵، حدود ۶۵ درصد بی‌سواد بودند. انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت. سهم انقلاب اسلامی در اتفاقات حوزه زنان بسیار بسیار اساسی؛ عمیق و ژرف است. در سال ۱۳۹۵، ۹۳/۴ درصد زنان با سوادند. در سال ۱۳۴۹ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتیم درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون دانشجوی زن داشتیم، یعنی ۵۶ برابر. این اتفاقات یعنی جامعه زنان ایرانی، تغییر و تحول اساسی پیدا کرده‌اند.

ما نمی‌توانیم جامعه زنان تحول‌یافته را نبینیم که اشتغال می‌خواهند. نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده، بیش از دو برابر مردان تحصیل‌کرده است. نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده ۲۸/۱ درصد است درحالی‌که مردان ۱۲/۹ درصد است. زنان سطح توقعی را در حضور مدیریت‌های میانی و ارشد پیدا کرده‌اند، آن‌ها سطح توقعاتی در سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کرده‌اند؛ نمی‌توانیم تحولات را نبینیم و راجع به آن فکر نکنیم.»

وزیر پیشنهادی ارشاد، مصرف فرهنگی را تحول سوم جامعه امروز ما خواند و اظهار کرد:«در پیمایش مصرف فرهنگی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۰  انجام داد، نشان داد ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند؛ یعنی مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است. همه این‌ها نشان می‌دهد که جامعه ایرانی در دو دهه اخیر هم از منظر تحصیلات، هم از منظر ترکیب جنسیتی در حضور و میدان‌های تحصیلی و عمل و هم از لحاظ مصرف فرهنگی تغییرات قابل توجهی یافته است. این تغییرات به معنای این است که ما در نوع نظام، مناسبات دولت و ملت باید به راهکارهای جدید فکر کنیم. ممکن است راهکارهای قدیم پاسخ ندهد.»

صالحی تاکید کرد که دغدغه‌ها، اصول، چشم‌انداز و مقصد ثابت هستند اما مسیر می‌تواند و باید تغییرات خودش را پیدا کند. به نظر می‌آید با این تغییرات گسترده، فرهنگ و هنر و رسانه مفصل ارتباطی دولت و ملت باشد.در این میان اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هستند که میدان‌دار و عرصه‌دار این حوزه‌اند. بایستی منزلت، حقوق نهادها و تشکل این اصحاب را مورد توجه قرار داد.

به گفته او دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل‌گیری است و کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت - ملت است؛ اینکه مردم دولت را از خود بدانند، به آن اعتماد کنند. همان نسبت‌هایی که در دهه اول انقلاب داشتیم. باید اعتماد را بازگردانیم و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه می‌توانند میدان‌داران این حوزه باشند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی