| کد مطلب: ۱۹۶۸۱
مجلس رای می‌دهد؟

ارزیابی برخی نمایندگان مجلس از دولت وفاق ملی و لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان

مجلس رای می‌دهد؟

با توجه به اخبار گوناگون از تلاش‎های صورت‌گرفته در خارج از مجلس برای تحت تاثیر قرار دادن رای مجلس به وزرا و نگرانی از غلبه نگاه تندروانه موجود در مجلس بر نظر آن نسبت به دولت و رای اعتماد به لیست وزرای پیشنهادی، روزنامه هم‎میهن به سراغ برخی نمایندگان مجلس رفته و نظرات‌شان را درباره لیست وزرای دولت وفاق ملی پرسیده‎است که در ادامه می‎آید.

نامه شماره 78210 بالاخره با اما و اگرهای فراوان به تاریخ 21 مردادماه به مجلس تقدیم شد؛ نامه‌ای که نام وزرای کابینه دولت چهاردهم در آن درج شده بود و این فریادهای «2-2» و «4-4» نمایندگان بود که پیش از بررسی برنامه وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها و درست زمان خواندن نام وزرا، صحن علنی مجلس را پر کرد؛ علامتی که برخی از نمایندگان به‌ویژه برای وزرای راه و شهرسازی، نیرو، اقتصاد و کشور نشان می‌دادند علامت (V) و پیروزی نبود بلکه علامت «2-2» و به معنای رای اعتماد ندادن به اعضای کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان بود. با این حال مجلس موظف است که ظرف یک هفته برنامه وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری را بررسی کرده و در صحن علنی مجلس به آن رای اعتماد دهد. با این تفاوت که در این دوره بررسی برنامه‎ها از همان ابتدای کار بسیار فشرده و از صفر تا صدِ کار در بازه زمانی کوتاهی انجام شد.

وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در یک هفته گذشته، بدون وقفه و به‌صورت شبانه‌روز در کمیسیون‌های تخصصی و غیرتخصصی خود حاضر شده و به گفت‌وگو با نمایندگان پرداختند تا برنامه خود را ارائه کرده و اعضای کمیسیون‌ها را برای دادن رای اعتماد قانع کنند. درست در زمانی که وزرای کابینه در حال رایزنی و ارائه برنامه‌های خود بودند، برخی از فعالان سیاسی به انتقاد از کابینه پیشنهادی پزشکیان پرداختند.

بحث‎ها هم در کمیسیون‎های مجلس و هم در جامعه به‌ویژه فضای مجازی و رسانه‎ها انجام گرفت؛ از تب و تاب انتقاداتی که در ابتدا بسیار تند و تیز بود و از سوی اصلاح‌طلبان و اصلاح‎خواهان مطرح و در ادامه مسیر فروکش کرد تا بحث‎هایی که به مرور بیشتر  و بیشتر شد و در ابعادی به هجمه و حمله هم بدل شد. در این میان سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری رقیب مسعود پزشکیان بود و از سال 92 در پی شکستش از حسن روحانی دولت در سایه به راه انداخت، اعلام کرد: «ما هم به سهم خودمان در این زمینه سعی می‌کنیم ارزیابی‌هایی داشته باشیم و در اختیار دولت و مجلس محترم قرار دهیم البته تصمیم با دولت و مجلس محترم در انتخاب وزرا است و آن‌ها تعیین‌کننده هستند؛ اما مردم هم می‌توانند در اینجا یک نقش بسیار پرشکوهی ایفا کنند.»

و پس از آن در گزارشی توئیتری(شبکه اجتماعی ایکس) از برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان مجلس به‌منظور بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم خبر داد. حالا مجلس از روزهای بررسی برنامه وزرای پیشنهادی در کمیسیون‎ها گذشته و جلسات صحن مجلس برای رای اعتماد در حال برگزاری است.

نمایندگان مجلس هفته گذشته از ساعت 6 صبح تا 7:30 جلسات فراکسیون‌ها را برگزار کرده و از ساعت 7:30 تا 20 به‌صورت مستمر و بدون وقفه میزبان وزرای پیشنهادی بودند. نمایندگان این دوره از مجلس پس از این جلسات هرروزه کمیسیون، تا حدود ساعت 23 شب جلسات فراکسیون‌ها را برگزار کرده‌اند. در هفته‌ای که گذشت سخنگویان کمیسیون‌ها در صدر اخبار قرار داشتند و از نظرات کمیسیون‌ها درباره وزرای پیشنهادی خبر دادند و از تلاش 19 وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای جلب اعتماد کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفتند. چراکه وزرا در تمام کمیسیون‌ها حاضر شده و برنامه‌های خود را تشریح کردند. از شنبه این هفته نیز به صورت سه شیفت نمایندگان به بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس می‌پردازند تا از ابتدای شهریور دولت چهاردهم فعالیت خود را شروع کند.

با توجه به اخبار گوناگون از تلاش‎های صورت‌گرفته در خارج از مجلس برای تحت تاثیر قرار دادن رای مجلس به وزرا و نگرانی از غلبه نگاه تندروانه موجود در مجلس بر نظر آن نسبت به دولت و رای اعتماد به لیست وزرای پیشنهادی، روزنامه هم‎میهن به سراغ برخی نمایندگان مجلس رفته و نظرات‌شان را درباره لیست وزرای دولت وفاق ملی پرسیده‎است که در ادامه می‎آید.

انتظار مجلس از دولت برآورده شده است

هادی محمدپور نماینده گناباد و بجستان:

هادی محمد پور مجلس

موضع مجلس در برابر وزرای پیشنهادی و انتظار آنها از این لیست ارائه‌شده توسط رئیس‌جمهور برآورده شده یا خیر؟ هادی محمدپور، نماینده گناباد و بجستان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این مورد با هم‌میهن به گفت‌وگو پرداخت که در زیر آمده است.

‌آیا کابینه مسعود پزشکیان در راستای وفاق ملی است؟

معرفی وزرایی از سلایق مختلف که 3 وزیر آن از کابینه آیت‌الله رئیسی، افراد سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا است، حاکی از آن است که آقای پزشکیان به وعده خود عمل کرده و در حال شکل‌دهی به دولت وفاق ملی است. پیشنهاد این لیست و کابینه با استقبال خوب مجلس نیز روبه‌رو شد. شاید یکی دو نفر از وزرای پیشنهادی رای نیاورند اما مجلس به کابینه خوش‌بین است. همراهی اکثر کمیسیون‌ها با کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور نشان‌دهنده آن است که وفاق ملی در حال پاگیری است. ضمن آنکه تاکید رهبری به همدلی، همفکری و همگرایی دولت و مجلس نیز در حال شکل‌گیری است.

‌شما از نگاه مثبت مجلس خبر می‌دهید؟

بله. مجلس نگاه مثبتی به کابینه پیشنهادی دارد البته نسبت به یکی، دو وزیر پیشنهادی حساسیت‌هایی وجود دارد. اما به نظر می‌آید چنانچه در صحن علنی مجلس بتوانند از برنامه‌های خود خوب دفاع کنند تمامی کابینه رای اعتماد می‌گیرند. در غیراین‌صورت یکی، دو نفر از کابینه پیشنهادی رای اعتماد لازم را در مجلس نیاورند.

‌انتظار داشتید که چنین لیستی به مجلس پیشنهاد شود؟

با توجه به اینکه آقای رئیس‌جمهور موضوع وفاق ملی و به‌کارگیری افراد شایسته با هر نگاه سیاسی و اجتماعی را مطرح کردند، انتظار داشتیم که چنین لیستی به مجلس پیشنهاد شود. اما با توجه به اینکه شورای راهبری تشکیل شد و اکثریت اعضای آن اصلاح‌طلبان بودند، برداشت سیاسیون این بود که دولت کاملاً سیاسی از یک حزب خاص بر سر کار خواهد آمد. اما پزشکیان این اعتقاد را نداشت و انتظار مجلس از دولت برآورده شد.

‌به نظر شما نقاط ضعف و قدرت لیست پیشنهادی مسعود پزشکیان چیست؟

حضور تمام گروه‌های سیاسی در لیست پیشنهادی رئیس‌جمهور از نقطه قوت محسوب می‌شود. این همان نقطه عطفی است که پزشکیان اعتقاد خاصی به آن دارد. ایشان در مناظرات انتخاباتی تاکید داشت که باید دعواها و اختلافات سیاسی را کنار گذاشت و برای مردم کار کنیم. پزشکیان به گونه‌ای کابینه خود را چیده که در آینده گروه‌های سیاسی نتوانند به دولت حمله کنند. ممکن است به وزیری حمله شود اما به دلیل آنکه دولت یک‌تکه سیاسی نیست و نگاه عمومی همه گروه‌ها در آن وجود دارد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت. نقطه ضعف این است که رویکرد سیاسی چند وزیر نسبت به تجربه اجرایی آنها بیشتر است. با توجه به اینکه مجلس سیاسی نیست و تعداد مستقلین آن زیاد است و قریب 70 تا80 نفر از نمایندگان مستقل هستند، انتظار می‌رود که مجلس کمک کند که دولت چهاردهم هر چه سریع‌تر تشکیل شود.

‌برخی از جریانات سیاسی خارج از مجلس اعلام کردند که کابینه را بررسی کرده و نظرات خود را به مجلس می‌دهند. آیا این نظرات در رای اعتماد نمایندگان مجلس تاثیرگذار است؟

قطعاً چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد چراکه نمایندگان مستقل هستند. مشورت گرفتن چیز بدی نیست. من چند وزیر پیشنهادی را نمی‌شناختم و از دوستان مشورت گرفتم و اطلاعاتم را کامل کردم. اما اینکه از بیرون تصمیمی گرفته شود را صددرصد تکذیب می‌کنم. تمام نمایندگان استقلال کافی در تصمیم‌گیری دارند و به نظرم این یک نوع نمایش است که می‌خواهند بگویند ما تصمیم‌گیری می‌کنیم. اتفاقاً ابتکار عملی که امسال قالیباف به خرج داد این بود که تمام وزرا را به همه کمیسیون‌ها فرستاد تا برنامه‌های خود را تشریح کنند و حتی وزرای پیشنهادی دفاع و وزیر امورخارجه، کشاورزی و... در کمیسیون اقتصاد برنامه‌های خود را توضیح دادند.

حضور وزرای پیشنهادی در تمام کمیسیون‌ها باعث شد که ابهامات و دغدغه‌های نمایندگان مطرح شده و وزرای پیشنهادی هم به آن پاسخ دادند. اجماع و همفکری که قرار بود بین مجلس و دولت شکل بگیرد در کمیسیون‌ها شکل گرفت. مجلس نیز اهرم سوال را از رئیس‌جمهور و وزرا دارد و شفاف اعلام کردیم که نمایندگان یک سال می‌توانند تحمل کنند. با وجود تاکید رهبری که فرمودند اجازه دهیم وزرا کار خود را شروع کنند، رأس شش‌ماه سوال طرح نمی‌کنیم. وزرای پزشکیان یک سال تلاش کنند و در این یک سال نمایندگان دغدغه‌های خود را اعلام می‌کنند. اگر گوش شنوایی نبود، قطعاً سوال و استیضاح در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

‌شما مجلس را همراه با دولت چهاردهم می‌بینید؟

مجلس با اهتمام شبانه‌روزی در هفته گذشته تلاش کرد که دولت هر چه زودتر فعالیت خود را شروع کرده و مشکلات مردم را رفع کند.

عدم حاکمیت نگاه‌های سیاسی خارج از مجلس

مجتبی بخشی‌پور دبیر هیئت رئیسه مجلس:

مجتبی بخشی پور

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که نمایندگان مستقل هستند و بررسی‌های خارج از مجلس در رأی اعتماد آنها تأثیری ندارد. مجتبی بخشی‌پور، دبیر هیئت‌رئیسه مجلس و نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در گفت‌وگو با هم‌میهن این موضوع را بررسی کرده است.

‌انتظار حضور این وزرا در لیست پیشنهادی مسعود پزشکیان را داشتید؟

زود است که درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان نظری بدهیم. باید اجازه دهیم کابینه کار خود را شروع کرده و در یک بازه زمانی یک‌ساله به جمع‌بندی درستی برسیم تا بتوان کارنامه کابینه را بررسی کرد. باتوجه‌به ارائه برنامه‌های وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع استانی، به نظر من بیش از 70 تا80 درصد کابینه رای می‌آورد. اما نباید از خاطر برد که رای اعتماد مجلس به کابینه بستگی دارد به ارائه برنامه‌های ورزا در صحن علنی مجلس.

‌پس معتقدید که 70 تا 80 درصد کابینه رای اعتماد مجلس را کسب می‌کند...

تا به امروز 3 تا 4 نفر از ورزا موفق نشدند که اعتماد مجلس را جلب کنند. ادامه راه بستگی دارد به ارائه برنامه‌هایشان در صحن علنی مجلس. احتمال دارد در جلسه رای اعتماد بتوانند برنامه‌ خود را طوری ارائه کنند که نمایندگان قانع شوند.

‌چرا احتمال می‌دهید شاید بخشی از لیست پیشنهادی کابینه آقای پزشکیان رأی نیاورد؟

قطعاً مجلس کارشناسی‌شده رأی می‌دهد. وزرایی که برنامه‌ای بر مبنای برنامه هفتم توسعه و بالادستی تهیه و تدوین کرده باشند، قطعاً رأی می‌آورند. گاهی بحث‌های سیاسی مطرح می‌شود اما نگاه مجلس مطلقاً سیاسی نیست بلکه بر تعامل با دولت است و قوی‌شدن دولت چهاردهم. البته مجلس در بعضی از قسمت‌ها معتقد است که دولت می‌تواند وزیر پیشنهادی قوی‌تری را به مجلس معرفی کند.

‌به نظر شما نقاط ضعف و قوت کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور چیست؟

برای برشمردن نقاط ضعف فعلاً زود است. اما شعار آقای پزشکیان «وفاق ملی» بود و به همین جهت سعی کرده در لیست وزرا از جریانات سیاسی مختلف استفاده کند. برخی از اصلاح‌طلبان معتقد بودند که وزرا باید از مجموعه اصلاح‌طلبان انتخاب می‌شدند. اما از دیدگاه من نگاه پزشکیان بر اساس وفاق ملی بوده است. باز هم تأکید می‌کنم که باید اجازه دهیم وزرا کار خود را شروع کنند و بعد از حداقل یک سال با وجود برنامه‌های بالادستی و هفتم توسعه عملکرد آنها ارزیابی شود.

‌برخی از جریانات سیاسی اعلام کردند که حتماً برنامه وزرای پیشنهادی را بررسی کرده و نظرات خود را به مجلس ارائه می‌کنند. به نظر شما این نظرات خارج از مجلس چقدر در رأی اعتماد نمایندگان مجلس تأثیرگذار است؟

قطعاً فضای بیرون از مجلس تأثیری بر آرای نمایندگان نمی‌گذارد. گاهی برخی از آقایان از نظر سیاسی دیدگاه‌های تندی دارند اما امکان ندارد که جریان سیاسی خارج از مجلس بر رأی نمایندگان اثر بگذارند. نمایندگان مستقل هستند و براساس برنامه‌های ارائه‌شده وزرا به کابینه پزشکیان رأی می‌دهند.

‌منظور شما این است که نگاه سیاسی و جریان‌های سیاسی بر رأی مجلس اثرگذار نیست؟

دقیقاً نگاه‌های سیاسی خارج از مجلس بر رأی اعتماد حاکم نیست.

‌برخی از نمایندگان از دل این جریان‌های سیاسی بیرون آمدند...

این یک موضوع متفاوتی است. ممکن است چند نماینده به لحاظ سیاسی مخالف کابینه باشند و چند نماینده موافق آن. اما جریانات سیاسی نمی‌توانند از طریق نمایندگان نظرات خود را اعمال کنند. به نظر من امکان ندارد که این تأثیرگذاری صورت گیرد و نمایندگان به‌صورت مستقل به وزرا رأی می‌دهند.

لیست وزرا در راستای وفاق ملی است

هادی قوامی نماینده اسفراین:

هادی قوامی مجلس

هادی قوامی، نماینده اسفراین در مجلس و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات در گفت‌وگو با هم‌میهن به بررسی کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم و  عنوان «دولت وفاق ملی» که برای این دولت در نظر گرفته شده است پرداخت. متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

‌انتظار ارائه این لیست از سوی آقای پزشکیان را داشتید؟

بله. آقای پزشکیان در زمان انتخابات قول داده بود که از تمام ظرفیت‌ها در دولت چهاردهم استفاده کند و از پتانسیل تمام افراد بهره‌ ببرد. قرار است پزشکیان «برای ایران» کار کند. دعواهای سیاسی را کنار بگذارد و تمام افراد شایسته را به کار بگمارد.

‌به نظر شما لیستی که به مجلس معرفی شده در راستای وفاق ملی است؟

این لیست دقیقاً در راستای وفاق ملی است و از طیف‌های سیاسی مختلفی در کابینه حضور دارند.

‌نقاط قوت و ضعف این کابینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فعلاً وزرای پیشنهادی را قوت می‌دانیم و نمی‌شود درباره نقاط ضعف آن نظر داد. به نسبت مدت کوتاهی که این افراد توانستند برنامه‌های خود را بر اساس برنامه هفتم توسعه و بالادستی تهیه و تدوین کنند نقاط مثبت بیشتر است. باتوجه‌به شرایطی که داشتند نقطه‌ضعفی فعلاً نمی‌بینیم.

‌به نظر شما تمام کابینه پیشنهادی رأی اعتماد می‌گیرند؟

تلاش می‌کنیم که کابینه پیشنهادی با رأی اعتماد بالای مجلس کار خود را شروع کند. احتمال دارد که دو، سه وزیر با رأی پایین انتخاب شوند. البته این موضوع به فضای مجلس در جلسات رأی اعتماد بستگی دارد.

‌علت رأی‌نیاوردن و رأی پایین این دو، سه وزیر چیست؟

ممکن است بخشی از عدم رأی به برخی از وزرا موضوعات و مباحث سیاسی باشد. تعدادی از نمایندگان نیز به دلیل کارآمدی وزرای پیشنهادی رأی نمی‌دهند. چراکه برخی از وزرا نتوانستند آن‌طور که باید در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها برنامه‌های خود را تشریح کنند. امیدواریم جلسات مجلس مفید باشد و وزرا بهتر برنامه‌های خود را عرضه کنند و به ابهامات پاسخ دهند تا رأی حداکثری را کسب کنند و دولت از هفته اول شهریور فعالیت خود را با قوت شروع کند.

لیست وزرا مجمع الجزایری است

احمد بخشایش‌اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

احمد بخشایش اردستانی

«وفاق ملی» که شعار انتخاب وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس بود، توسط برخی از نمایندگان زیر سوال رفته و آنها بر این باورند که وفاق ملی شکل نمی‌گیرد. احمد بخشایش‌اردستانی، نماینده اردستان در مجلس درباره کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم به این مهم اشاره کرد و در مورد آن با هم‌میهن گفت‌وگو کرده که در زیر آمده است.

‌آیا وزرای پیشنهادی همان کابینه وفاق ملی هستند؟

به نظر من کابینه مطلوب نیست اما موجه است. نمی‌دانم منظور آقای پزشکیان درباره وفاق ملی چیست. مگر در کشور جنگ است که وفاق ملی ایجاد شود؟ فکر می‌کنم پزشکیان بر این عقیده است که از گروه‌های مختلف در دولت خود استفاده کند تا اتحادی به وجود بیاید. اما معمولاً این وفاق به وجود نمی‌آید و اتحادی شکل نمی‌گیرد. امیدوارم موفق شود تا کشور به سامان برسد.

‌به عنوان نماینده مجلس انتظار معرفی چنین لیستی را از سوی پزشکیان داشتید؟

لیست بدی معرفی نشده است. پزشکیان در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشت مصر بود که از نظرات شورای راهبری که آقای ظریف تشکیل داده نیروهای خود را انتخاب کند. اما متوجه شد که مجلس هم حقی دارد، باید به کابینه رای اعتماد بدهد و به مجلسی‌ها هم توجه کند. ماحصل آن هم شده یک لیست موجه.

‌به نظر شما نقاط قوت و ضعف این لیست موجهی که به آن اشاره کردید، چیست؟

نقاط ضعف این است که مجمع‌الجزایری است و از تمام گروه‌ها در آن حضور دارند. از دولت‌های قبل گرفته تا اصولگرایان. اینکه چگونه این کابینه حین فعالیت به یک فکر و مسیر واحد برسند بسیار سخت است. مجموعه فکری اصلاح‌طلبی که رأس یک وزارتخانه قرار می‌گیرد تمام بدنه آن وزارتخانه اصلاح‌طلب می‌شود و مجموعه فکری اصولگرا هم همینطور. اما این افراد باید تصمیمات جمعی اتخاذ کنند. آنجایی که تصمیمات فنی و تخصصی است با مشکل روبه‌رو نمی‌شود اما جایی که تصمیمات اجتماعی – سیاسی می‌شود کابینه دچار تعارض خواهد شد.

نکته بعدی اینکه شعار «عدل و انصاف» که پزشکیان می‌گوید خوب است اما به صورت کلی. همه هم طرفدار عدل و مروت هستند اما وقتی حالت مصداقی پیدا می‌کند موافق و مخالف پیدا می‌شود و عده‌ای بر این عقیده‌اند که براساس اقتضای عدل و انصاف یک فرد باید وزیر شود اما گروه دیگر عدل را در انتخاب فرد دیگری برای آن وزارتخانه می‌دانند. نقطه مثبت این است که اگر پدرخوانده‌ها و گادفادرها به پدر واقعی – رئیس‌جمهور – گوش دهند، شرایط بهبود پیدا می‌کند. موضوع مثبت دیگر این است که تندروها و رادیکال‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در این کابینه حضور ندارند.

‌با توجه به اینکه گفتید پزشکیان توصیه‌های مجلس را در معرفی کابینه لحاظ کرده، لیست پیشنهادی ورزا رای می‌آورد؟

پزشکیان در صحبت‌هایش دوباره به عدل و انصاف، اینکه زودتر دولت شکل بگیرد و بخش‌هایی از نهج‌البلاغه اشاره کرد. این گفتاردرمانی است اما وقتی می‌گوید باید حقوق اقلیت را رعایت کنیم، اما به هر دلیل فردی از اهل سنت در کابینه ایشان حضور ندارد، نقد در این زمینه بر او وارد است. البته فکر می‌کنم اکثر کابینه به جز یکی، دو نفر رای می‌آورند چراکه وزرا تلاش می‌کنند با نمایندگان تماس بگیرند. نماینده‌ها نیز می‌خواهند پس از رای اعتماد، بتوانند به راحتی مشکلات را به گوش وزرا برسانند. نه آنکه مثل آقای علی‌آبادی که به هر دلیلی پاسخ نمایندگان را نمی‌دهد.

‌چرا یکی دو وزیر از کابینه پیشنهادی رای نمی‌آورند؟

بیشتر علت سیاسی و غرور شخصی - وزرا - است. در صورت رعایت انصاف باید بگوییم که برخی از وزرا اصلاً برنامه‌ مقبولی ندارند.

استعلام‌های امنیتی لازم است اما کافی نیست

فتح‌الله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ:

فتح الله توسلی مجلس

برخی از نمایندگان مجلس حالا بیش از آنکه بر تخصص و تجربه وزرای کابینه تاکید داشته باشند، بر پیشینه سیاسی آنها دست گذاشته‌اند. فتح‌الله توسلی، نماینده بهار و کبودرآهنگ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با هم‌میهن کابینه پیشنهادی پزشکیان را مورد ارزیابی قرار داد که در زیر آمده است.

‌به نظر شما کابینه در راستای وفاق ملی که پزشکیان بر آن تاکید می‌کند چیده شده است؟

هر کسی از یک زاویه به این کابینه نگاه می‌کند. آقای قسیم عثمانی که از برادران اهل سنت ما در مجلس است نقد کرد که این کابینه نتوانسته وفاق ملی را به وجود آورد چراکه از اهل سنت در آن استفاده نشده است. تعدادی دیگر از همکاران ما منطقه‌ای نگاه کرده و عنوان کردند که فردی از استان یا منطقه‌شان حضور ندارد بنابراین وفاق ملی وجود ندارد. عده‌ای نیز به لحاظ سیاسی به کابینه و وفاق ملی در آن نگاه می‌کنند. تشکیل وفاق ملی کار بسیار سختی است. اجماع درباره آن نیز به دشواری حاصل می‌شود. طبیعتاً می‌توان به پزشکیان حق داد که نتواند تمام طوایف و جریان‌ها را راضی نگه دارد.

‌ضعف‌ها و قوت این کابینه از نظر شما چیست؟

به نظر من یکی از ضعف‌های کابینه این است که افرادی معرفی شدند که سوابق ‌آنها نشان می‌دهد خطوط قرمز را رعایت نکردند. مسلماً حساسیت مجلس و کشور روی این افراد زیاد است. دو وزیر که در مجلس ششم و جبهه مشارکت فعالیت داشتند خطوط قرمز نظام را رد کردند و پزشکیان باید در معرفی آنها تأمل بیشتری می‌کرد. البته ممکن است به دلیل تخصص‌شان به مجلس معرفی شدند.

‌مگر استعلام‌های نظارتی و امنیتی وزرای کابینه به مجلس ارائه نشده است؟

مثل این است که استعلام نماینده مجلس گرفته، تحقیقات انجام و حتی توسط شورای نگهبان تایید و وارد مجلس می‌شود اما باید اعتبارنامه‌اش تصویب شود. به عبارت دیگر درست است که دستگاه‌های امنیتی و نظارتی استعلام‌ها را می‌فرستند اما مجلس کلیات نظام و کشور را در نظر می‌گیرد و ممکن است به برخی رای ندهد.

‌مگر استعلام‌ها مشخص‌کننده خطوط قرمز و کلیات نظام نیست؟

استعلام جای خود را دارد. استعلام لازم است ولی کافی نیست.

‌برخی از جریانات سیاسی اعلام کردند که کابینه دولت چهاردهم را بررسی و نظرات خود را به مجلس ارائه می‌کنند. این نظرات چقدر روی رای نمایندگان تاثیر دارد؟

طبیعتاً نمایندگان ارتباطات خاص خود را دارند و سوابق و برنامه‌ وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کنند. ممکن است در جریان، گروه یا حزبی قرار داشته باشند که بی‌تاثیر نیست. اما نمایندگان منتخب مردم هستند و به صورت مستقل به عملکرد و برنامه وزرای پیشنهادی رای می‌دهند. از سوی دیگر ممکن است برخی سوابقی از یک وزیر را به نمایندگان ارائه کنند اگر پس از مطالعه گزارش ارسالی، مطالب آن قابل تأمل باشد نمایندگان به آن بها می‌دهند.

دیدگاه

ویژه سیاست
سرمقاله
پربازدیدترین
آخرین اخبار