| کد مطلب: ۱۹۰۴۳
نگاه مجلس به کابینه پزشکیان

نمایندگان مجلس معیارهای خود را برای رای اعتماد دادن به وزرای دولت چهاردهم مطرح کردند

نگاه مجلس به کابینه پزشکیان

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان شورایی معروف به شورای راهبری با حضور افراد از تمام طیف‌ها و جریان‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد، تا این‌بار وزرا به جای انتخاب در پستوی ساختمان‌های قرمز و سفید ریاست‌جمهوری در کمیته‌های این شورا انتخاب شوند. حالا شورای راهبری وظایف خود را به اتمام رسانده و لیستی از افراد متخصص و باتجربه تهیه و به پزشکیان ارائه شده است تا رئیس‌جمهور از بین افراد پیشنهادشده، وزیر خود را انتخاب و به مجلس معرفی کند و پس از رای اعتماد مجلس، هیئت دولت تشکیل شده و فعالیت چهاردهمین دولت پس از انقلاب به صورت جدی آغاز شود. در این بین اطرافیان رئیس‌جمهور پزشکیان به دنبال آن هستند که بین دولت و مجلس نوعی انسجام به وجود آید. از جمله عارف که از همدلی و همکاری با مجلس سخن می‌گوید.

«از ناحیه دولت این نگاه (خدمت به مردم) را در همه امور خواهیم داشت و امیدوارم با همکاری مجلس آن را تقویت کنیم که اولین نمود آن رأی اعتماد به اعضای کابینه است.»

این از اولین صحبت‌های محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور است که پس از قدردانی از مجلس شورای اسلامی و ریاست مجلس به دلیل برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور مطرح کرده است. او در اولین حضور خود در هیئت‌دولت به موضوع مهم رای اعتماد مجلس به اعضای کابینه اشاره و تاکید کرد: «با تحلیف رئیس‌جمهور و استقرار دولت جدید در کشور فضای رقابتی به فضای صمیمی و رفاقتی تبدیل شده است و این از افتخارات نظام و یک جشن ملی است. فضای مجلس و پیام اصلی مراسم – تحلیف مسعود پزشکیان - همدلی و تعامل خوب دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم است. هدف همه ما خدمت به نظام و مردم است.»

او در حساب کاربری شبکه اجتماعی ایکس خود درباره معرفی کابینه به مجلس تاکید کرد: «جلسات تعیین و معرفی کابینه در حال انجام است و ان‌شاءالله امیدوار هستیم قبل از اینکه به ضرب‌الاجل قانونی برسیم، آقای رئیس‌جمهور کابینه را که از افراد شایسته خواهند بود، معرفی کند و در این بین شایستگی افراد اولویت اصلی است.»

انسجام بین دولت و مجلس

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان شورایی معروف به شورای راهبری با حضور افراد از تمام طیف‌ها و جریان‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد، تا این‌بار وزرا به جای انتخاب در پستوی ساختمان‌های قرمز و سفید ریاست‌جمهوری در کمیته‌های این شورا انتخاب شوند. حالا شورای راهبری وظایف خود را به اتمام رسانده و لیستی از افراد متخصص و باتجربه تهیه و به پزشکیان ارائه شده است تا رئیس‌جمهور از بین افراد پیشنهادشده، وزیر خود را انتخاب و به مجلس معرفی کند و پس از رای اعتماد مجلس، هیئت دولت تشکیل شده و فعالیت چهاردهمین دولت پس از انقلاب به صورت جدی آغاز شود. در این بین اطرافیان رئیس‌جمهور پزشکیان به دنبال آن هستند که بین دولت و مجلس نوعی انسجام به وجود آید. از جمله عارف که از همدلی و همکاری با مجلس سخن می‌گوید.

ترسیم نقشه‌راه با توصیه‌های رهبری

او در حالی در مورد رای اعتماد به کابینه و همدلی بین مجلس و دولت حرف به میان می‌آورد که رهبری در دیدار با نمایندگان دوره دوازدهم مجلس در 8 نکته، توصیه‌های لازم را به آنها کردند.

ایشان در هشتمین نکته خود به رای اعتماد به کابینه دولت مسعود پزشکیان اشاره و تاکید کردند: «نکته‌ی آخر در مورد کار فوری مجلس، یعنی رأی به کابینه‌ای است که آقای پزشکیان (حفظه‌الله) ان‌شاءالله ارائه خواهند کرد به مجلس؛ این کار فوری و فوتی شما است. البته هر چه زودتر کابینه‌ پیشنهادی ــ حالا بعد از کارهایی که باید انجام بگیرد ــ تصویب و دولت مشغولِ کار بشود، برای کشور بهتر است. منتها در این زمینه، هم شما، هم رئیس‌جمهور منتخب محترم، مسئولیت‌های سنگینی دارید. چه کسی می‌خواهد میدان‌دار این میدان باشد؟ میدان اقتصاد، میدان فرهنگ، میدان فعالیت‌های سازندگی، میدان تولید؛ چه کسی می‌خواهد میدان‌دار باشد؟

آن کسی را باید میدان‌دار کرد که «امین» باشد، «صادق» باشد، «متدین» باشد، از بُن دندان «معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی» باشد. «ایمان» یک شاخص مهم است. «امید به آینده»، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخص‌های مهم است. به آنهایی که افق به نظرشان تاریک است و [معتقدند] کاری نمی‌شود کرد، نمی‌شود مسئولیت‌های اساسی و کلیدی داد. «تشرع»، متشرع بودن، یکی از معیارهای مهم است. «اشتهار به پاک‌دستی و صداقت» یک معیار است. این معیارها باید رعایت شود؛ هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند؛ یعنی شما یک مسئولیت مشترک دارید در انتخاب مسئولین کشور. «سابقه‌ سوء» نداشته باشند؛ این یک معیار است. «نگرش ملی» داشته باشند؛ یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و مانند اینها نشوند، نگاه ملی به کشور داشته باشند. «کارآمد» باشند. اینها را با تحقیق [می‌شود فهمید].

البته کارآمدی را غالباً بعد از اشتغال به کار می‌شود فهمید، اما با تحقیق، با نگاه کردن به سوابق، با شنیدن حرف‌ها می‌شود کارآمدی را هم تشخیص داد. اینها لازم است. به نظر من، این مسئولیت بسیار مهمی است که هم بر عهده‌ شما است، هم بر عهده‌ رئیس‌جمهور محترم است که این کار را انجام بدهند. ان‌شاء‌الله یک مجموعه‌ هیئت وزیران خوب، کارآمد، به‌دردبخور، متدین و انقلابی‌ای سرکار بیایند و بتوانند مسائل کشور را پیش ببرند. این دعا و امید ما است. به همه‌‌ شما دعا می‌کنیم؛ بنده، هم به رئیس‌جمهور منتخب، هم به شماها و هم به رئیس مجلس دعا می‌کنم. این دعای همیشگی ما است؛ با قطع نظر از اینکه رئیس‌جمهور چه کسی باشد یا رئیس مجلس چه کسی باشد یا رئیس قوه‌قضائیه چه کسی باشد، دعای ما همیشه شامل حال اینها هست.»

با وجود آنکه نشانه‌های عنوان‌شده توسط رهبری راه مجلسی که خود را انقلابی و ولایی می‎داند مشخص کرده است، اما باز هم بیم تندروی‌ها در مجلس می‌رود. تندرو‌هایی که رهبری در همین جلسه نیز به آنها در قبال دولت و تعامل با آن هشدار و تذکر دادند و گفتند:«شما ابزارهای نظارتی دارید؛ از سوال و تذکر، تا استیضاح. خب، اینها به جای خودش باید به کار برود، اینها ابزارهای مجلس است؛ مجلس چاره‌ای ندارد، برای اداره‌ کشور به اینها احتیاج دارد اما افراط در به‌کارگیری اینها نه.

وزرا در دولت‌های مختلف مکرر پیش بنده آمده‌اند و از تعداد سوال‌هایی که از اینها می‌شود شکایت کرده‌اند؛ می‌گویند اصلاً وقت ما بیشتر به پاسخ به این سوال‌ها می‌گذرد که [باید] یا برویم کمیسیون، یا برویم صحن مجلس جواب سوال بدهیم. یا مثلاً فرض بفرمایید وزیر از مجلس رأی اعتماد گرفته، چند ماه بعد - سه ماه بعد، چهار ماه بعد- همین وزیر استیضاح شود! خب استیضاح برای چه؟ مگر در یک وزارتخانه در سه ماه چه‌کار می‌شود کرد که اگر نکرد، آدم استیضاحش کند؟ این افراط در به‌کارگیری ابزارهای نظارتی است. یا از این قبیل چیزهایی که تکرار نکنیم بهتر است. بنابراین، این یک نگاه است که نگاه، نگاه تخریب است، نگاه رقیب‌پنداری طرف مقابل است.»

معیارهای نمایندگان برای رای به کابینه

آینده اجرایی کشور حالا به رای اعتماد مجلس به کابینه گره خورده و نگاه همه کشور به «آری» یا «خیر» نمایندگان است در جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی. در حقیقت این نمایندگان هستند که بدون پرداختن به حواشی سیاسی و شخصی افراد، تنها با در نظر گرفتن تخصص، پاکدستی، تجربه و عرق آنها به ایران، به چیدمان کابینه‌ای کارآمد و توانمند در کنار مسعود پزشکیان می‌پردازند. چند نفر از نمایندگان درباره معیارشان برای رای اعتماد به کابینه دولت پزشکیان و احتمال اختلاف‌نظر بین مجلس و دولت با هم‌میهن گفت‌وگو کردند و از انتخاب کابینه‌ای برآمده از دل شعار وفاق ملی گفتند که در زیر آمده است:

امیدواریم شاهد مصادیق کابینه وفاق ملی باشیم

علاءالدین بروجردی، نماینده لارستان

با توجه به ولایی بودن نظام و اینکه مقام معظم رهبری معیارها را بسیار شفاف و روشن تعیین فرمودند و در رأس آن اعلام کردند که اعضای کابینه باید از بُن دندان به جمهوری اسلامی معتقد و همچنین کارآمد باشند، علاوه بر پاکدستی، صداقت و امانت‌داری، باید توانمندیِ مسئولیتی که قبول می‌کنند را داشته باشند. طبیعتاً نمایندگان مردم نیز براساس این معیارها و با توجه به بررسی شرح حال برنامه افراد کابینه پیشنهادی تصمیم‌گیری می‌کنند. بنابراین امیدواریم کابینه‌ای که آقای پزشکیان برای تصدی‌گری وزارتخانه‌ها معرفی می‌کنند در ابعاد مختلف مشمول این معیارها باشند.

انتظار از پزشکیان این است که با توجه به شورای راهبری یک کابینه در راستای وفاق ملی به مجلس معرفی کند. تجربه‌ای که سال‌های متمادی در مجلس از ایشان سراغ داریم صداقت در گفتار و کردار اوست. بنابراین امیدواریم مصادیق این که بارها اعلام کرده: «کابینه من کابینه وفاق ملی است» را شاهد باشیم. اگر معیارهای مدنظر نمایندگان در انتخاب وزرای پیشنهادی رعایت شده باشد، آنها راحت‌تر به کابینه رای اعتماد می‌دهند و اگر معیارهای مد نظر مجلس لحاظ نشده باشد، ممکن است رای ندهند. نگاه سیاسی در رای اعتماد به کابینه وجود ندارد چراکه تفکر سیاسی دولت آینده نزدیک به اصلاحات است. درست است که برند این عنوان به نام مقام معظم رهبری در سخنرانی کرمانشاه ثبت شده اما پزشکیان هم بارها از این عنوان استفاده و اعلام کرده: «من یک اصولگرای اصلاح‌طلب هستم.»

بنابراین ما اصولگراها از پزشکیان انتظار اصولگرایی داریم و اینکه معیارهای مدنظر مقام معظم رهبری را اجرایی و منطبق بر وزرای پیشنهادی برای کابینه به راحتی از فیلتر مجلس عبور خواهند کرد.

رای اعتماد به کابینه وحدت ملی نیست

مجید نصیرپورسردهائی، عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده سراب در مجلس

برای احراز وزارتخانه مورد نظر را داشته باشد. علاوه بر آن شرایط عمومی برای پیشنهاد یک فرد نیز باید مدنظر قرار گیرد. بخشی از معیارها را رهبر معظم انقلاب فرمودند. صرف نظر از سطوح عمومی صلاحیت‌ افرادی که معرفی می‌شوند، توقع مجلس این است که دولت افرادی را به مجلس پیشنهاد کند که سطح آنها از لحاظ دانش‌، تخصص، شهرت و... اثبات شود. هیئت وزیران در سطح ملی گره‌گشای مشکلات کشور خواهند بود. البته باید منتظر بمانیم تا آقایان و خانم‌های وزرای پیشنهادی برنامه‌های خود را به مجلس ارائه کنند و این برنامه‌ها باید تطبیق حداکثری با اسناد بالادستی از قبیل چشم‌انداز و سیاست‌های کلی و قانون برنامه و مورد تاکید رئیس‌جمهور را داشته باشد.

برای این کار در مجلس معاونت نظارت وجود دارد که وظیفه تطبیق برنامه‌های وزرای پیشنهادی با اسناد بالادستی را بر عهده دارد. البته علاقه‌مند بودم آقای رئیس‌جمهور سریع‌تر به گزینه‌های مد نظر خود برسند و برنامه‌های آنها به طور غیررسمی در اختیار مجلس قرار گیرد تا پس از بررسی برنامه‌ها آمادگی بیشتر برای ایام رای اعتماد داشته باشیم. این اتفاق تاکنون نیفتاده و امیدوارم این شکل از همکاری در همین روزها به وجود آید و اگر اشکالی از نظر عموم مجلس وجود دارد قبل از معرفی نهایی این اشکالات را منتقل کرده و آقای رئیس‌جمهور و تیم همراهشان اشکالات را برطرف کنند. شاید خوشایند نباشد که مشکل برای روز صحن علنی و رای اعتماد بماند.

گمانه‌زنی‌هایی در رسانه منتشر می‌شود که می‌تواند نگران‌کننده باشد. هرچند که این گمانه‌زنی‌ها قابل اعتنا نیست اما به هر حال اسامی‌ای مطرح می‌شود که مجلس به دلیل سوابق و دیدگاه‌هایشان نسبت به آنها حساسیت نشان می‌دهد. اما امیدواریم شعارهایی که رئیس‌جمهور در تمام ابعاد داده در ترکیب هیئت وزرا قابل رویت باشد و معتقدیم سرمایه‌های اجتماعی کشور به قدری هستند که رئیس‌جمهور بتواند وعده‌های خود را عملی کند. اما معنی وحدت ملی لزوماً این نیست که تمام وزرای پیشنهادی آقای رئیس‌جمهور در مرحله اول از مجلس رای اعتماد بگیرند.

در تمام ادوار بعد از انقلاب که نخست‌وزیران یا رؤسای جمهور لیست کابینه خود را به مجلس دادند، تنها در سه مرحله تمام وزرای پیشنهادی با هم رای اعتماد گرفتند. در بقیه موارد بیش از 8 یا 9 مورد وزیر موفق به کسب رای اعتماد نشدند. هماهنگی و همراهی قبلی در این عدم موفقیت تاثیر بسزایی داشته و امیدوارم آقای پزشکیان این اشکال را برطرف کند و ما بتوانیم با رای بالا تمام وزرای پیشنهادی را به هیئت دولت بفرستیم. شاید بعد از اعلام اسامی اختلاف‌نظر به مرور پیش بیاید. در این مرحله همه اظهار همراهی می‌کنند اما اگر در بین وزرای پیشنهادی فردی باشد که نتواند رضایتمندی جریانات مختلف مجلس را به دست آورد، حتماً باید منتظر باشیم که اختلاف نظر شروع شود. امیدوارم در فرصت باقی مانده رئیس‌جمهور افرادی را انتخاب کند که حتماً از مجلس رای اعتماد بگیرند.

مجلس با گفتمان پزشکیان همکاری می‎کند

غلامرضا نوری‌قزلجه، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس یازدهم

مردم گفتمان و شعار آقای پزشکیان را انتخاب کرده و به آن رای دادند. اخلاق‌مداری، عقلانیت، شایسته‌گزینی و وفاق و همگرایی ملی، پرهیز از دعوا و حواشی همان گفتمانی است که پزشکیان در دوره انتخابات مطرح کرد و مردم نیز با رای خود این گفتمان را تایید کردند و ما هم باید در راستای آن حرکت کنیم. اگر دولت کسانی که در راستای آن گفتمان حرکت می‌کنند را به مجلس معرفی کند، نمایندگان ملت نیز با دنبال کردن این گفتمان به آن رای می‌دهند. همچنین معیارهایی درباره خصوصیات کابینه که مقام معظم رهبری در اولین دیدار با نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس به آن تاکید کردند نیز در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. اگر در معرفی وزرای کابینه این دو مجموعه خصوصیات لحاظ شود طبیعتاً مجلس همکاری لازم با دولت را خواهد داشت.

امیدواریم کابینه پزشکیان همان کابینه وفاق ملی باشد. به نظرم او موضوع انتخاب کابینه را مدیریت می‌کند تا به یک کابینه براساس وفاق و وحدت ملی دست پیدا کنیم. اما طبیعتاً نمایندگان نیز حق دارند که ابهامات و موضوعات خود را مطرح کنند و اختلاف‌نظرهایی وجود خواهد داشت. اما فکر می‌کنم با توجه به اینکه مجلس بنا را بر تعامل با مجلس قرار داده، مشکلات جدی پیش نمی‌آید. البته به شرط آنکه وزرای معرفی‌شده بر مبنا و معیار خصوصیاتی که رهبری عنوان کردند و براساس گفتمان پزشکیان انتخاب شده باشند، مجلس با دولت همراهی خواهد کرد.

پزشکیان، وزرا با گرایش سیاسی تند را معرفی نکند

 هادی محمدپور، نماینده گناباد و بجستان در مجلس

در دیدار اخیر نمایندگان با مقام معظم رهبری، ایشان 12 معیار انقلابی و کارآمدی بودن، از بن دندان به نظام اعتقاد داشتن، خدمت به مردم، دغدغه‌مند بودن، آن‌هم به دور از جناح‌های سیاسی و... را مطرح و روی آن تاکید کردند. من احساس می‌کنم آقای پزشکیان باید وزرایی به مجلس معرفی کند که تخصص، کیفیت و کارایی آنها بر گرایش سیاسی‌شان بچربد. به هر حال این مجلس انقلابی است. البته دست رئیس‌جمهور هم برای انتخاب وزرا باز است؛ حتی با وجود آنکه نیم‌نگاهی به جریان اصلاح‌طلب دارد و می‌تواند هر وزیری را با هر گرایش سیاسی به مجلس  معرفی کند. اما به پزشکیان پیشنهاد می‌کنم وزرایی را به مجلس معرفی کند که گرایش سیاسی شدیدی نداشته باشند و با رای بالایی بتوانند در کابینه حضور پیدا کنند و دولت با سرعت بیشتری تشکیل شود.

درست است که مجلس انقلابی است اما به نظر من این دوره، مجلس تندرویی نداریم و پارلمانی میانه‌رو را شاهد خواهیم بود چراکه درصد گروه‌ تندرو از گروه‌های دیگر حاضر در مجلس بیشتر نیست. از سوی دیگر اختلاف سلیقه بین دولت و مجلس همیشه وجود داشته است. اگر نگاه خدمت به مردم باشد و شاخص‌های مد نظر رهبری برای انتخاب وزرا رعایت شود، رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس دغدغه‌ای برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی نخواهند داشت.

با توجه به صحبت‌های پزشکیان و اینکه چند مرتبه اعلام کرد گروه‌های مختلف سیاسی افراد پیشنهادی خود را به دولت چهاردهم معرفی کنند و با توجه به مصاحبه‌های آقای ظریف، پیش‌بینی می‌شود وزرای پیشنهادی از بین گروه‌های مختلف حتی زنان و اقوام انتخاب شده‌اند. اگر کابینه طبق صحبت‌ و قول‌های دوستان انتخاب شده باشند، در جلسات اخذ رای اعتماد، چالشی در مجلس به وجود نمی‌آید.

وفاقی بین جریان‌های سیاسی ایجاد خواهد شد

محمد بهرامی سیف‌آباد، عضو کمیسیون انرژی و نماینده بویراحمد و دنا در مجلس

معیار نمایندگان برای رای اعتماد به کابینه، شایستگی، تخصص و تعهد آنهاست و کسی که بتواند در وزارتخانه با توجه به برنامه‌هایی در راستای توسعه کشور وجود دارد، عمل کند. نگاه‌ها و گرایش‌های سیاسی در موضوع معرفی کابینه و رای اعتماد به آن صفر نمی‌شود و گرایش سیاسی تاثیرگذار است. حتماً جریان اصلاح‌طلب وزن بیشتری در کابینه دارد اما احساس من این است که وفاقی بین جریان‌های سیاسی ایجاد خواهد شد. کابینه آقای پزشکیان تا حدودی در راستای وحدت و وفاق ملی خواهد بود. اما نمی‌توان اعلام کرد که صددرصد به وفاق ملی می‌انجامد چراکه معتدلان و اصولگرایان هم انتظارات و حتی اصلاح‌طلبان هم توافقاتی دارند که این انتظارات و توافقات صددرصد محقق نمی‌شود. در بعضی از وزرا قطعاً اختلاف نظر بین مجلس و دولت پیش خواهد آمد. بخشی از این اختلاف‌نظرها براساس نگاه‌های سیاسی است و بخشی دیگر نیز براساس اینکه وزیر پیشنهادی کارآمد نباشد یا با معیارهای مدنظر مجلس متفاوت باشد.

مقاومت مجلس در برابر گزینه‌های ناکارآمد

احمد راستینه هفشجانی، نماینده شهرکُرد

مهم‌ترین مسئله داشتن تعهد، کارآمدی، توانمندی، دارای برنامه‌ برای حل مسائل کشور و تجربه کافی افرادی که برای وزارتخانه‌ها به صورت تخصصی معرفی می‌شوند. همچنین افراد پیشنهادی باید به صورت ویژه اعتقاد راسخ به مبانی جمهوری اسلامی و باور داشته باشند که کلید بسیاری از مشکلات در درون کشور است. اعضای کابینه باید قبل از آنکه نگاه و چشم‌شان به بیرون از کشور باشد، باید به جوانان متعهد، خلاق، کاردان و توانمند داخل کشور و به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مشکلات کشور باشد. آقای پزشکیان نباید دچار خطا شود و باید بداند که کشور نیازمند یک تیم منسجم، با برنامه و توانمند برای حل مشکلات است. شعارهای وحدت ملی و وفاق ملی و... شعارهای تکراری است که دولت‌مردان در سال‌های متعدد سر دادند و معمولاً وقتی این شعارها مطرح می‌شود بستر و مقدمه‌ای است برای حل مسائل کشور. به نظر من باید بر حل مسائل کشور متمرکز شوند و مشکلاتی که در شعارهای انتخاباتی به آن اشاره کردند را برای مردم حل کنند.

ما اختلاف‌نظری با دولت نداریم؛ اگر پزشکیان یک تیم قوی برای حل مشکلات کشور براساس شاخصه‌هایی که اعلام کردم به مجلس معرفی کند، مجلس به دولت کمک می‌کند. طبیعتاً جایی که گزینه‌های کارآمدی ارائه نشود، حتماً مجلس در مقابل این گزینه‌ها مقاومت خواهد کرد.

مجلس در رای اعتماد نگاه حزبی و جناحی ندارد

عباس صوفی، نماینده همدان و فامنین در مجلس

آقای پزشکیان قول‌هایی داده و تجربه نمایندگان مجلس در ادوار مختلف مبنی بر این است که پزشکیان فردی متدین و متعهد به حرف‌های خود است. آن‌چیزی که پزشکیان روی آن تاکید داشته این است که در انتخاب کابینه حزبی برخورد نمی‌کند و براساس شایستگی‌ها کابینه چیده می‌شود. انتظار ما این است که افرادی را برای هیئت دولت معرفی کند که صاحب صلاحیت باشند و معیارهایی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند؛ پاکدست، صادق، پرتلاش باشد. کابینه باید دغدغه مشکلات مردم را داشته باشد. در حال حاضر مردم ما مشکلات خاصی در حوزه مسکن، معیشت و... دارند و این مشکلات در صنوف مختلف مانند بازنشستگان، فرهنگیان، نظامیان، کارگران، شرکتی‌ها و کارمندان دولت وجود دارد. پزشکیان گفت: «من صدای مردم ایران هستم.» به همین جهت انتظار داریم که صدای مردم را خوب بشنود و تیمی انتخاب کند که دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشد.

قطعاً در رای اعتماد به کابینه دولت اختلاف‌نظراتی وجود دارد. اما مطمئن هستم که مجلس در بررسی وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم نگاه حزبی و جناحی ندارد. نمایندگان مجلس نگاهی مبتنی برمعرفی افراد کاری و صاحب صلاحیت برای حل مشکلات مردم به کابینه خواهند داشت. معیارهای مجلس برای رای اعتماد به کابینه قطعاً تخصص، پاکدستی، شایستگی، پرتلاش بودن و داشتن تجربه است و حتماً برنامه‌ای که بتواند مشکلات مردم را در حوزه مرتبط با وزرای پیشنهادی حل کند را مدنظر قرار خواهد داد.

در حال حاضر برنامه هفتم توسعه به عنوان سند بالادستی و گام دوم انقلاب که براساس سیاست‌های مقام‌ معظم رهبری ترسیم و ابلاغ شده و همچنین قوانین مجلس و نیازهای مهم در جامعه (مانند بهداشت و درمان، مسکن، مشکلات صنفی و معیشتی و...) باید مدنظر افرادی که پیشنهاد می‌شوند قرار گیرد چراکه نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. از سوی دیگر این وزرای پیشنهادی باید برنامه‌ای قابل اجرا در راستای سندهای بالادستی و نیازهای جامعه داشته باشند که با تجربه و دغدغه‌مندی در دستور کار قرار گیرد اما فعلاً کابینه‌ای معرفی نشده است و با توجه به شناختی که از پزشکیان دارم قطعاً کابینه خوبی برای حل مشکلات مردم انتخاب خواهند کرد.

حذف با نظر مراجع نظارتی

علی بابایی‌کارنامی، نماینده ساری و میاندورود

به نظرم ریاست‌جمهوری نمی‌تواند محل وفاق ملی باشد. محل وفاق ملی دولت نیست بلکه حاکمیت بوده و دولت تنها یکی از ارکان حاکمیت است. وفاق ملی توسط افرادی به جود می‌آید که به اصل و مبانی ارزشی انقلاب اسلامی در هر سطحی حتی بدون گرفتن مسئولیت پایبند هستند. به‌عنوان مثال اگر فردی در اردوگاه اصلاح‌طلبان و حامی رئیس‌جمهور در این دولت مسئولیتی نگرفت، نباید اپوزیسیون شود، بلکه باید به اجماع و تفکر حاکم پایبندی نشان دهد و به تفکر آنها اهمیت دهد که در حکمرانی جایگاه و کرسی دارند.

به نظر من اجماع این است که جریانات سیاسی و افرادی که قدرت و مسئولیت داشته یا نداشته باشند، باید همسو و در ریل نظام جمهوری اسلامی، قوانین، مطالبات مردم، ولایت فقیه و قانون اساسی حرکت کنند. هر کسی در این مسیر حرکت کند اجماع کرده است. اجماع لزوماً در به عهده داشتن مسئولیت و قدرت نیست. نباید اینطور باشد که اگر من رئیس‌جمهور یا وزیر شوم اجماع می‌کنم و اگر رئیس‌جمهور یا وزیر نشدم اجماع نمی‌کنم. بیش از 2000 داوطلب به کمیته راهبری آقای پزشکیان مراجعه کردند. اگر این افراد بین 19 وزیر کابینه نباشند، نباید اجماع داشته باشند؟

با این وجود در جلسات رای اعتماد به کابینه هیچ اختلاف‌نظری بین مجلس و دولت را شاهد نخواهید بود. مجلس به وظایف قانونی خود عمل می‌کند و دولت هم باید به وظایف قانونی خود عمل کند. مجلس شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند و براساس منشور دولت پزشکیان، مطالبات مردم را در یک کفه ترازو قرار می‌دهیم و وزرا را طبق آن می‌سنجیم. اگر فردی با این شاخص‌ها همخوانی نداشت و مجلس این مسئله را عنوان کرد، دولت نباید این کار مجلس را ناهمسویی قلمداد کند، بلکه در واقع کمک به دولت است.

کمک به دولت تنها رای مثبت نیست، گاهی رای منفی هم کمک بزرگی است به دولت. من می‌دانم که پزشکیان از دست بعضی خسته شده است. شاید بخواهد که مجلس به آنها رای ندهد. ما آمادگی این همکاری با دولت را هم داریم و حاضریم مجلس هزینه بدهد تا پزشکیان موفق شود. چراکه شکست پزشکیان را شکست خودمان می‌دانیم. خبر دارم که پزشکیان آنقدر تحت فشار است که در همین یکی، دو ماه خسته شده است. به همین دلیل شیفتگان خدمت دور و بر پزشکیان فراوان بودند و آنها که خانه نشسته بودند می‌خواهند وزیر شوند. ما می‌خواهیم هزینه‌های پزشکیان را کم کنیم.

اگر با رای منفی خود هزینه‌های پزشکیان را کم کردیم او باید به ما نمره مثبت بدهد. ما و پزشکیان در یک زمین بازی می‌کنیم و جایی که پزشکیان باید پاسخگو باشد مجلس هم مجبور به پاسخگویی است. در نهایت باید بگویم که معیار ما برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی گفتمان و توصیه‌های رهبری مبنی بر پاکدستی، قانونگرایی، پایبندی به مبنای انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، تعامل با مجلس، داشتن کارنامه مثبت و ساده‌زیستی است. اما مهم‌تر از تمام این شاخصه‌ها، صلاحیت اختصاصی دستگاه‌های نظارتی است که توسط سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور انجام می‌شود. این دستگاه‌ها صریحاً باید بنویسند که اعضای پیشنهادی کابینه دارای صلاحیت هستند یا خیر. حتی اگر یکی از این مراجع نظارتی صلاحیت وزیر پیشنهادی را تایید نکردند، باید کنار گذاشته شوند.

دیدگاه

ویژه سیاست
پربازدیدترین
یادداشت
آخرین اخبار