| کد مطلب: ۱۸۰۸۵

بررسی بیستمین دوره حراج تهران

پایان یک دوران...

ندا زنگینه، خبرنگار تجسمی

پایان یک دوران...

در شبی که مردم برای انتخاب رئیس‌جمهور منتخب برای ۴ سال آینده کشور پای صندوق‌‌های رأی آمدند، چکش حراج تهران برای فروش آثار هنری هنرمندان کوبیده می‌‌شد. در شبی که مسعود پزشکیان یک قدم به پاستور نزدیک‌تر می‌شد، «پایان یک دوران» به روایت آیدین آغداشلو، رکورد فروش بیستمین دوره حراج تهران را از آن خود کرد.

در تابلوی دو لته‌‌ای «پایان یک دوران»، دو پرتره از شخصیت‌‌های سلطنتی عصر اولیه قاجار دیده می‌شود. یکی فتحعلی‌شاه که تلاش کرد پادشاهی مقتدر قاجاری را به‌واسطه ساختن پیکره‌‌های درباری از خود توسط هنرمندان بزرگی چون میرزابابا و مهرعلی و با صدور آن‌‌ها به دیگر کشورها جهانی کند، دیگری پیکره زنی جوان با چشمانی مخمور، ابروانی پیوسته و لبانی غنچه که تمثیلی از معشوق است. معشوقی که در عین زیبایی، یک پارگی روی سینه دارد. پارگی‌ای که به‌نوعی معنا را دچار تغییر کرده و موجودیت واقعی او را زیر سوال برده است.

یکی از نکات قابل‌توجه این دوره این است که حسین پاکدل که چندین دوره اجرای حراج تهران را برعهده داشت، در این دوره جای خود را به شهریار ربانی داد تا پس از رضا کیانیان و حسین پاکدل، سومین فردی باشد که آثار هنری حراج تهران را چکش زده است. همچنین در این دوره نام سهراب سپهری که فروش آثارش در حراج‌‌های پیشین جزو بالاترین قیمت‌‌ها بود، خالی بود. هنرمندی که یکی از تابلوهای مجموعه درختان او در دوره قبل به مبلغ  ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شده بود.

حراج تهران که از سال ۱۳۹۱ کار خود را شروع کرد شامگاه جمعه ۱۵ تیرماه با ارائه آثار هنرمندان مدرن و معاصر ایران با فروش ۱۹۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومانی به کار خود پایان داد. در بیستمین دوره حراج تهران ۱۱۵ اثر از ۱۱ هنرمند شامل ۹۹ اثر نقاشی، ۱۲ مجسمه و ۴ عکس ارائه شد. اما نوزدهمین دوره این رویداد که به فروش آثار کلاسیک و مدرن معاصر ایران اختصاص داشت، به جمع فروش  ۲۴۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان دست پیدا کرد.

photo_2024-07-06_09-33-33

همواره اعداد، ارقام و رکوردهایی که در حراج تهران جابه‌جا می‌‌شوند یکی از بحث‌‌برانگیزترین مباحث و نقل محافل هنری و گاهی عموم مردم می‌‌شود. در این دوره نیز تابلوی «پایان یک دوران» از آیدین آغداشلو به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون، رکورد این دوره را به خود اختصاص داد. پس از آن تابلوی «شماره‌‌های سیاه روی سفید» فرهاد مشیری ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان و نقاشی‌ خطی از محمد احصایی به قیمت ۱۱ میلیارد تومان در جایگاه دوم و سوم رکورد داران این دوره حراج قرار گرفتند. همچنین تابلوی «شکار باران» رضا درخشانی ۹ میلیارد و ۲۴۰ میلیون، نقاشی از سیراک ملکونیان ۷ میلیارد و ۴۰ میلیون، اثری از حسین زنده‌رودی ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون، تابلویی از فریده لاشایی ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون، مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی ۶ میلیارد و ۸۲۰، نقاشی‌ای از ابوالقاسم سعیدی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، اثری از وای. زی. کامی ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، تابلویی از شهریار احمدی به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون و اثری از کوروش شیشه‌‌گران ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، آثاری بودند که بالای ۵ میلیارد تومان به فروش رسیدند.

در این دوره از حراج نیز تمام آثار خواهان نداشتند و ۸ اثر از محسن وزیری‌مقدم، قاسم حاجی‌زاده، فریده لاشایی، گارنیک درهاکوپیان، بهمن جلالی، حجت شکیبا، صادق تیرافکن و عباس رستمیان نیز خریداری نداشتند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی