| کد مطلب: ۲۲۴۲۵

روح‌الله لک ‌علی‌آبادی نماینده درود و ازنا:

فرد مورد علاقه پزشکیان را کنارمان نگه‌داشتیم

فرد مورد علاقه پزشکیان را کنارمان نگه‌داشتیم

طبق اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی؛ «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می‌گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند.» برخی معتقدند که تفکیک و استقلال قوا که مورد اشاره این قانون است، با دخالت نمایندگان در تعیین استانداران مورد لطمه قرار گرفته است. اما نمایندگان معتقدند که در راستای وفاق ملی به دولت مسعود پزشکیان مشورت می‌دهند و در این مسیر قرار دارند.

روح‌الله لک ‌علی‌آبادی، نماینده درود و ازنا در گفت‌وگو با هم‌میهن به این موضوعات پرداخته است که در ادامه می‎آید:

*‌چرا برخی از نمایندگان استاندار معرفی کرده‌اند؟ معرفی استانداران از سوی نمایندگان با تفکیک قوا متناقض نیست؟

با توجه به اینکه آقای پزشکیان تجربه و عقبه چند دوره نمایندگی مجلس را دارد و بنا را بر ارتباط با نمایندگان گذاشته است، خواستند که نمایندگان به آنها مشورت بدهند. در جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتیم ایشان گفت: «به ما کمک و مشورت بدهید. چند گزینه معرفی کنید چون برای انتخاب استاندار بومی احتمال دارد شناخت کافی نداشته باشیم.»

قطعاً نمایندگان شناخت بهتر و بیشتری از حوزه انتخابیه و استان خود دارند. در نتیجه مشورت دادن به وزرا به هیچ وجه دخالت محسوب نمی‌شود و تفکیک قوا با این تعامل خدشه‌دار نمی‌شود و مطمئن باشید هر وزیری حق خود می‌داند انتصاباتش را انجام دهد و حتی پیشنهادات را هم در آن دخیل نکند. بنابراین مشورت نمایندگان در مورد انتصاب استانداران دخالت در اجرا محسوب نمی‌شود. مطمئن باشید، هر زمان که دولت درخواست کمک در هر حوزه‌ای داشته باشد نمایندگان کمک می‌کنند.

*‌اگر نمایندگان استانداران را معرفی کنند، در حوزه نظارت بر عملکرد وزارت کشور با مشکل روبه‌رو نمی‌شوند؟

چه ربطی به نظارت نمایندگان دارد؟ من فکر می‌کنم مسائل را قاطی کرده‌ایم. استاندار باید از سوی وزیر کشور انتخاب شود که وزیر کشور هم از نمایندگان مشورتی خواسته است. شاید هم از افراد معرفی‌شده استفاده نکند و این خواست و تصمیم وزیر کشور است. این خواست وزیر کشور بوده نه نمایندگان. به همین دلیل اگر وزیری در یک حوزه درست عمل کرد و در حوزه دیگری عملکرد اشتباهی داشت نمی‌توان حق نظارت را از نمایندگان گرفت. مطمئن باشید نمایندگان به وظیفه قانونی و نظارتی خود درست، محکم و به‌موقع اقدام خواهند کرد.

به نظر من عملکرد وزرا براساس شعار آقای دکتر پزشکیان در انتخابات مبنی بر «وفاق همدلی بین دولت و مجلس» است. تلاش نمایندگان نیز بر اساس همکاری است. ما دنبال این نیستیم که هر روز وزرا را به مجلس فرابخوانیم. چرا که حضرت آقا فرمودند: «هر روز سوال از وزرا نکنید و وقت آنها را نگیرید.» اما اگر موضوع خاصی در کشور ایجاد شود یا احساس شود که وزیری کم‌کاری داشته، از وظایف خود تخطی می‌کند یا ترک فعلی صورت گرفته، مطمئن باشید که نمایندگان به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند.

*‌برخی از تحلیل‌گران معتقدند که پس از انتخاب استانداری که نمایندگان معرفی کرده‌اند، این استاندار وام‌دار نمایندگان شود. نمایندگان در معرفی افراد به این موضوع توجه داشته‌اند؟

این یک سفسطه است اگر بخواهیم از این زوایه نگاه کنیم که وزیر کشور وام‌دار نمایندگان است مگر انتخاب وزیر کشور غیر از کسب رای نمایندگان رخ داده است؟ مگر تمام هیئت دولت غیر از رای نمایندگان به دولت راه یافتند؟ وزرا وام‌دار نمایندگان هستند؟ اگر وزیر نیاز به مشورت نمایندگان داشته باشد این وظیفه نمایندگان است که به او مشورت دهند. اما وزیر موظف نیست به صورت صددرصد از این مشورت استفاده کند. بنابراین هیچ وامداری هم وجود ندارد. سعی بر این است که کشور بر پایه خرد جمعی اداره شود.

افرادی که در پارلمان حضور دارند نخبگان کشور و به هر حال عصاره ملت هستند که در مجلس جمع شده‌اند. پزشکیان هم به این ظرفیت به خوبی واقف است و به تمام وزرا  گفته که با نمایندگان مشورت کنید و ما هم به آنها مشورت می‌دهیم. این رویه دخالت در فعالیت دولت نیست و تفکیک قوا نیز سر جای خود باقی است.

*‌در مسیر وفاقی که دارید به آن اشاره می‌کنید؛ چرا نمایندگان مجلس با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده برای حضور در دولت رای ندادند؟ این اقدام مجلس شایعه رد شدن استعفای آقای حسین‌زاده به دلیل اهل سنت بودن را قوت بخشید.

اصلاً چنین موضوعی را قبول ندارم. در مجلس برادران زرتشتی، کلیمی و آشوری نیز حضور دارند و هیچ فرقی بین نماینده‌ها وجود ندارد. همه نماینده‌ها با هم برادریم. برادران اهل سنت از ما جدا نیستند. موضع جمهوری اسلامی در مورد غزه و فلسطین دلیل این حرف است. آنها اهل سنت هستند یا شیعه؟ تمام مجلس یک‌صدا از اهل سنت دفاع می‌کنند و گاهی مورد اعتراض قرار می‌گیریم.

شیطنت‌هایی می‌شود و به ما می‌گویند: «شما چرا از اهل سنت دفاع می‌کنید؟» بین اهل سنت و شیعیان هیچ فاصله‌ای وجود ندارد و همه دارای یک قبله، یک پیغمبر، یک دین، آیین و کتابی هستیم. آقای حسین‌زاده باید رای کافی را از مجلس بیاورد تا به دولت برود. اتفاقاً افراد مخالف در مجلس از نخبگی ایشان صحبت کردند و گفتند که ما در مجلس به کمک این نخبگان نیاز داریم. از سوی دیگر دو وزیر کابینه آقای پزشکیان از مجلس خارج شدند به همین دلیل نمایندگان ترجیح دادند که صندلی بیشتری در مجلس خالی نشود.

*‌چرا در دوره‌های قبلی نمایندگان به دولت رفتند و حساسیت خالی ماندن صندلی‌ها وجود نداشت.

خط و مشی مجالس قبل متفاوت بوده است. قطعاً این مجلس با مجالس دیگر متفاوت است و ما دوست داشتیم فردی که مورد نظر رئیس‌جمهور است در کنار ما باشد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی