| کد مطلب: ۲۲۴۲۴

غلامحسین زارعی نماینده دشتی و تنگستان:

هماهنگی در استان‌ها از ضروریات است

هماهنگی در استان‌ها از ضروریات است

غلامحسین زارعی، نماینده دشتی و تنگستان درباره موضوع وفاق و معرفی استانداران توسط نمایندگان با هم‌میهن گفت‌وگو کرد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه سیاست بر این عقیده‌اند که دخالت نمایندگان در انتخاب استانداران با اصل تفکیک قوا که قانون اساسی بر آن تاکید داشته تناقض دارد. اما بسیاری از نمایندگان آن را در راستای وفاق با دولت می‌دانند. غلامحسین زارعی، نماینده دشتی و تنگستان درباره موضوع وفاق و معرفی استانداران توسط نمایندگان با هم‌میهن گفت‌وگو کرد که در زیر آمده است:

*‌نوع رفتار نمایندگان به گونه‌ای بوده است که آنها را متهم به دخالت در انتصاب استانداران کردند و آن را خدشه به اصل تفکیک قوا دانسته‌اند؛ تحلیل‌تان در این زمینه چیست؟

ما قائل به تفکیک قوا هستیم و باید در عمل آن را رعایت کنیم. اما این تفکیک قوا به معنی جدایی سه قوه نیست به‌طوری‌که هر قوه به صورت بخشی عمل کند و راه خودش را برود. مجلس یک جایگاه نظارتی دارد و بر اساس این جایگاه می‌تواند بر عملکرد دولت نظارت داشته باشد. در حقیقت معتقدم مجلس باید نظارت‌های تقنینی خود را داشته باشد. تا جایی که من خبر دارم معمولاً دولت‌ها از نمایندگان نظر مشورتی می‌گیرند. ما نظر مشورتی خود را به دولت اعلام می‌کنیم چراکه هماهنگی و تعامل در استان‌ها یکی از ضروریات است.

*‌این مشورت‌ها دولتمردان را بدهکار نمایندگان نمی‌کند؟

فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. ما نمایندگان دغدغه‌های مردم را داریم و آنها را منعکس می‌کنیم. وقتی استاندار هم انتخاب شود دنبال عزل و نصب‌ها یا دخالت نیستیم اما قطعاً ما دغدغه‌های حوزه انتخابیه خود را منعکس می‎کنیم و استاندار نیز باید دغدغه مردم را داشته باشد.

*‌نمایندگان مجلس از دغدغه مردم و وفاق با دولت می‌گویند اما به استعفای عبدالکریم حسین‌زاده که یکی از گزینه‌های مورد بحث درباره وفاق با توجه به اینکه کرد و اهل سنت بود، رای نمی‌دهند. به نظر شما چرا نمایندگان برای رفتن حسین‌زاده به دولت همکاری نکردند؟

ما در مجلس جهت همراهی با دولت رای بالایی و در حقیقت یک رای تاریخی به همه اعضای کابینه دادیم. به نظرم این رای بالا تا حالا سابقه نداشته است. ما همراهی خود را ثابت کردیم و از دولت انتظار داریم که این وفاق در استان‌ها هم شکل بگیرد. عدم پذیرش استعفای آقای حسین‌زاده نظر خود نمایندگان بود. این اتفاق سازماندهی‌شده نبود؛ آن‌هم جهت همراهی نکردن دولت. سمت و سوی مجلس مذهبی نیست و بیشتر بحث کارآمدی، کارایی و اثربخشی مدنظر مجلس است و این تحلیل را قبول ندارم.

*‌بهترین راه‌ ایجاد وفاق با رعایت و پایبندی به تفکیک قوا چیست؟

تفکیک و ارتباط بین قوا در قانون اساسی مشخص شده است. اگر همه در این چارچوب حرکت کنیم مشکلی پیش نمی‌آید. البته یادمان باشد که هیچ قوه‌ای نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای عمل کند. چند وقت دیگر قرار است بودجه به مجلس تقدیم شود. حتماً باید هماهنگی و تعامل بین مجلس و دولت ایجاد شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی