| کد مطلب: ۲۲۴۲۲

محمدانور بجارزهی نماینده چابهار:

پزشکیان برای استعفای حسین‌زاده به مجلس می‌آید

پزشکیان برای استعفای حسین‌زاده به مجلس می‌آید

محمدانور بجارزهی، نماینده چابهار به هم‌میهن می‌گوید که پزشکیان برای گرفتن استعفای حسین‌زاده به مجلس می‌آید.

نمایندگان مجلس به استعفای حسین‌زاده رای ندادند؛ آن‌هم زمانی که پزشکیان در ایران حضور نداشت و تحلیل‌ها آن را مانع‌تراشی مجلس برای دولت در مسیر وفاق ملی می‎دانستند. محمدانور بجارزهی، نماینده چابهار به هم‌میهن می‌گوید که پزشکیان برای گرفتن استعفای حسین‌زاده به مجلس می‌آید. این گفت‌وگو در ادامه می‎آید:

*‌چرا نمایندگان در انتصاب استانداران این‌چنین آشکار دخالت داشتند؟

برخی از وزرا برای رسیدن سریع‌تر و بهتر در حوزه‌های انتخابیه به یک رویکرد درست و تعاملی از نمایندگان مجلس مشورت خواستند. با توجه به آنکه مقام معظم رهبری هم می‎فرمایند: «در انتصابات هرگز دخالت نشود، اما مشورت خوب است و می‌تواند با نمایندگان مجلس مشورت کند.» این اصل مهم مشورت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. وزرا البته مختار هستند کسانی را که مراجع تایید صلاحیت می‌فرمایند برای مسئولیت‌های مختلف استاندار، فرمانداران و مدیران کل استفاده کنند. به انتصاب استانداران توجه کنید. برای استان کردستان از نخبگان بومی استفاده شده اما به ما گفتند اگر استاندار سیستان و بلوچستان غیربومی باشد بهتر است. تاکنون هم تعیین استاندار سیستان و بلوچستان در حال بررسی است. اگر قرار بود حرف نمایندگان ملاک قرار گیرد که تاکنون تکلیف مشخص شده بود. وزارت کشور به صورت مستقل تصمیم می‌گیرد.

*‌به نظر می‌رسد در برخی موارد هم بر وزارت کشور فشارهایی وارد می‌شود. این موضوع در آینده بحث نظارتی مجلس را زیر سوال نمی‌برد؟

اگر بحث دخالت وجود داشته باشد حتماً مسئولان استانی وامدار خواهند شد. نمایندگان با مردم زندگی می‌کنند و به دلیل حضور در حوزه انتخابیه به مشکلات واقف هستند. قطعاً به دلیل ارتباط بیشتر با مردم می‌توانیم مشورت و پیشنهادهای خوبی بدهیم اما اگر نمایندگان فردی بدون رزومه و توانمندی خاصی را پیشنهاد بدهند قطعاً دخالت است.

*چرا بعضی از نمایندگان با استعفای آقای حسین‌زاده موافقت نکردند؟

من معتقدم کاش با این استعفا موافقت می‌شد. من به آن رای موافق دادم. ایشان – حسین‌زاده - هم خانواده شهید است و هم دو، سه دوره نماینده مجلس بوده است. بنابراین توانمند و واقف به قوانین است. کاش همکاران ما این کار را نمی‌کردند. البته من از ایشان پرسیدم و دوباره می‌خواهد استعفایش بررسی شود، طبق قانون کسی که نماینده است و مسئولیت جدیدی قبول می‌کند، به منزله انصراف از نمایندگی است. ما استعفای دو وزیری که از مجلس رفتند را هم رای‌گیری نکردیم. نیازی به این موضوع نبود برای آقای حسین‌زاده هم نیازی نیست که رای‌گیری شود. من قانون را مطالعه کردم. البته هنوز در حال پیگیری هستند و امیدوارم کارشان درست شود. من حس می‌کنم یک بخشی از مجلس در این تصمیم‌گیری سیاسی عمل کردند. با توجه به اینکه قانون تصریح کرده که قبول مسئولیت برای یک نماینده به منزله انصراف است. منعی وجود ندارد. پزشکیان دوباره به مجلس می‌آیند و امیدوارم این موضوع اصلاح شود.

*‌یعنی آقای پزشکیان برای این موضوع به مجلس می‌آید؟

پزشکیان به واسطه سفر خارج از کشور نتوانست در مجلس باشد. قرار شد که به مجلس بیاید و حتماً دفاع می‌کند. من هم به عنوان یکی از خدمتگزاران ملت ایران می‌خواهم که ایشان – پزشکیان – تشریف بیاورد تا حسین‌زاده به دولت برود. ضمن اینکه حسین‌زاده از اقوام و مذاهب هستند و اگر از این منظر به مسئله نگاه کنیم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پزشکیان کسی را انتخاب کرده که برای اولین بار یک کُرد اهل سنت بشود معاون ریاست‌جمهوری. کسی که فرزند و برادر شهید و چند دوره نماینده مجلس بوده است. اگر از این جنبه به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این مساعدت برای وفاق ملی ارزشمند است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی