| کد مطلب: ۲۰۶۵۱

انقلابی آرام

انقلابی آرام

روز 18 مرداد 1307 عباس محفوظی‌گیلانی در شهرستان رودسر - استان گیلان – چشم به جهان گشود و تا مقطع ابتدایی در رودسر ماند. از آنجا که به علوم دینی علاقه بسیار داشت وارد حوزه علمیه رودسر شده و نزد سیدهادی روحانی دوره مقدماتی ادبیات عرب را سپری کرد و در سال ۱۳۴۲ خورشیدی راهی قم شد و به تحصیل در دروس مقدماتی و دروس خارج پرداخت.

تابستان از نیمه گذشته بود. روز ۱۸ مرداد ۱۳۰۷ عباس محفوظی‌گیلانی در شهرستان رودسر - استان گیلان – چشم به جهان گشود و تا مقطع ابتدایی در رودسر ماند. از آنجا که به علوم دینی علاقه بسیار داشت وارد حوزه علمیه رودسر شده و نزد سیدهادی روحانی دوره مقدماتی ادبیات عرب را سپری کرد و در سال ۱۳۴۲ خورشیدی راهی قم شد و به تحصیل در دروس مقدماتی و دروس خارج پرداخت.

او کتاب «مُطَوَّل»‌ را نزد علی‌اکبر فیض‌مشکینی و «شرح‌ لمعه»‌ را نزد محمد صدوقی، سیدمحمدحسین‌ درچه‌ای‌، سیدمحمد حسینی‌بهشتی و حسینعلی منتظری آموخت و. سال ۱۳۶۱ به جرگه مدرسین حوزه علمیه قم پیوست. او بیش از چهل سال در حوزه سطوح عالی، خارج فقه و اصول و فلسفه را تدریس و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. او در زمان حیات محمدتقی بهجت، رئیس شورای استفتاء و از مشاوران نزدیک این عالم فقید بود.

او تجربه حضور در مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین و شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته است. روز ۲۰ شهریور محفوظی بر اثر ایست قلبی در بیمارستان دار فانی را وداع گفت و چهره‌های سرشناس سیاسی همچون علی‌اکبر صالحی، سیدعلی خمینی، حجت‌الاسلام تکیه‌ای، آیت‌الله میرباقری، حجت‌الاسلام ذوالنوری، آیت‌الله هادوی و... در مراسم او حضور یافتند.

سیدمحمدخاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز پس از درگذشت محمدصادق محفوظی در پیامی نوشت: «رحلت عالم پارسا و مجاهد حضرت آیت‌الله محفوظی پدر بزرگوارتان را که عمر شریف خود را در خدمت به اسلام و انقلاب و اعلا کلمه حق و پاسداشت حق و حرمت مردم صرف کرد، به جنابعالی و حوزه‌های علمیه و همه بستگان و ارادتمندان آن بزرگوار تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای این فقید سعید رضوان علو درجات و برای بازماندگان معزّز صبر و اجر و سلامتی مسئلت می‌کنم.»

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز در پیام تسلیت خود نوشت: «درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله شیخ عباس محفوظی رحمت‌الله‌علیه از مبارزان انقلابی و از شاگردان و همراهان نهضت امام خمینی (ره) را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در پیام تسلیت خود تاکید کرد: «آیت‌الله محفوظی که در محضر فضلای جلیل‌القدر کسب فیض و معرفت نمودند از شاگردان و همراهان امام خمینی (ره) در دوران مبارزات نهضت اسلامی بودند که به دلیل حضور فعال خود بارها دستگیر و زندانی شدند و پس از انقلاب نیز در زمره خدمتگزاران متعهد و صدیق قرار داشتند. ایشان در سال‌های عمر بابرکت خود در طرح مباحث دینی، ترویج و نشر معارف اسلامی و شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام، تربیت طلاب و شاگردان و تألیف آثار متعدد سرآمد بودند و همچنین با انجام اقدامات شایسته در امور خیریه و عام‌المنفعه، اهتمام جدی در رسیدگی به مشکلات نیازمندان داشتند که به‌عنوان باقیات صالح برای ایشان خواهد ماند.»

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پیام تسلیتی نوشت: «حضور ایشان در مبارزات از ابتدای نهضت اسلامی و بارها دستگیری و زندان و تبعید نیز برگ زرینی در زمانه و زیست پربار ایشان است. اینجانب فقدان آن فقیه متعهد را به خانواده محترم محفوظی، عموم شاگردان و علاقه‌مندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنم. امید که روح بلند ایشان در جوار حضرت حق آرام و مورد رحمت و آمرزش الهی قرار گیرد.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق نیز در پیام تسلیت خود نوشت: «ایشان جزو مریدان و مبارزان همراه حضرت امام خمینی(ره) بودند که در کنار تلاش برای استحکام نظام اسلامی در مسئولیت‌هایی چون نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سنگر مقدس حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه به تربیت طلاب و علما مشغول شدند و حیات پربرکت‌شان آراسته به فضائل نشر معارف دینی و اصول اخلاقی بود.»

سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام خمینی (ره)، علی‌اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و فخرالدین صانعی و محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم نیز در طی پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این عالم دینی را تسلیت گفتند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی