| کد مطلب: ۱۱۶۶۰

سرگیجه‌‏ی سرخ

چرا بعد از استعفای یحیی گل‌محمدی برانکو هم به پیشنهاد پرسپولیس پاسخ منفی داد؟

سرگیجه‌‏ی سرخ

«پرسپولیس موفق شد علاوه بر قهرمانی در لیگ‌برتر و جام‌حذفی، سوپرجام فوتبال ایران را هم کسب و سه‌گانه‌ی تاریخی را از آن خود کند.» از این خبر فقط شش‌ماه می‌گذرد و کمتر کسی باور می‌کرد باشگاهی که توانسته تمام جام‌های داخلی را به‌دست بیاورد به‌یکباره با چنین بحرانی روبه‌رو شود که علاوه بر انفعال کامل در جذب بازیکن در فصل نقل‌وانتقالات، تمام اعضای کادرفنی این تیم هم استعفا کرده و کنار رفته باشند. پرسپولیس فعلی در بحرانی‌ترین شرایط ممکن به‌سر می‌برد. بعد از انتشار پیام‌صوتی برانکو که به یکی از هواداران ایرانی ساکن عمان گفته بود، در شرایط کنونی و بنا به‌دلایل شخصی نمی‌تواند به ایران بیاید، شرایط باشگاه پرسپولیس به‌هم ریخت. حالا یحیی گل‌محمدی استعفا کرده، برانکو پاسخ منفی داده و وضعیت مدیرعامل باشگاه هم نامشخص است. تحلیل شرایط آتی قهرمان فصل گذشته، موضوعی‌است که در این گزارش آن را بررسی کردیم.

 

چرا یحیی رفت؟

یحیی گل‌محمدی که با پرسپولیس تمام جام‌های ممکن را کسب کرده بود، از ابتدای فصل‌جاری بارها به انتقاد از وضع موجود فوتبال ایران، شرایط پرسپولیس و بی‌توجهی مدیرعامل این تیم پرداخت. اختلاف رضا درویش و یحیی گل‌محمدی، دیگر بر کسی پوشیده نبود، هرروز این‌دو با یکدیگر در رسانه‌ها چالش داشتند و عملاً علیه یکدیگر مصاحبه می‌کردند و کنایه می‌زدند. قابل پیش‌بینی بود که در میانه‌ی‌راه طبعاً یکی از این دونفر رفتنی خواهد شد چون با گذشت زمان، مسیر مشترک آنها دورتر از قبل می‌شد. یحیی گل‌محمدی می‌گفت، مدیریت نمی‌تواند بازیکنان مدنظرش را جذب کند و رضا درویش می‌گفت، باتوجه به قوانین سخت سازمان‌لیگ، راه‌های درآمدزایی بر باشگاه بسته شده و اصلاً در اختیار او نیست که بتواند بازیکنان یحیی را خریداری کند. بااین‌حال چندین‌بار بین یحیی گل‌محمدی و رضا درویش، مراسم آشتی‌کنان ترتیب داده شد و تصور این بود که دیگر شرایط به حالت عادی برگشته، تااینکه در آخرین مسابقه نیم‌فصل نخست و بعد از تساوی سرخپوشان تهرانی مقابل مس رفسنجان، یحیی به‌یکباره در نشست خبری بعد از مسابقه با قید چندنکته که دیگر شرایط ادامه همکاری فراهم نیست، از سمت خودش استعفا کرد. دلایل استعفای یحیی تا این‌لحظه به‌صورت رسمی اعلام نشده، اما براساس شنیده‌ها، یحیی گل‌محمدی به‌خصوص در یکی دوماه اخیر از سوءمدیریت باشگاه گلایه شدیدی داشت. یکی از این گلایه‌ها این بود که مدیریت‌باشگاه ساعت 3 بامداد بلیت پرواز برگشت از کرمان به تهران را خریداری کرده بود که همین‌امر باعث شد تا پرواز دستیاران خارجی یحیی گل‌محمدی به کشورهای خودشان از فرودگاه امام خمینی، لغو شود. همچنین یحیی انتقاد داشت که چرا برای تیمی چون پرسپولیس، باید ساعت 3 بامداد پرواز بگیرند تا بازیکن‌ها یک‌جلسه تمرین را از دست بدهند. همچنین در دیدار پرسپولیس مقابل النصر نیز رضا درویش هیچ پول توجیبی‌ای به بازیکنان نداد تا آنها در عربستان دست خالی نباشند. هرچند وضع مالی فوتبالیست‌ها بد نیست، اما این‌موضوع عرفی است که همیشه انجام می‌شود. همچنین مربیان خارجی پرسپولیس پیش از تحویل سال‌نو نیز به‌دلیل عدم‌پرداخت مطالبات‌شان از درویش، انتقاد تندی کردند. همچنین یحیی گل‌محمدی معتقد بود، اصولاً رضا درویش اعتقادی به مذاکره با بازیکنان تحت‌قرارداد ندارد و بازیکنی را جذب می‌کند که «آزاد» باشد و قراردادی با باشگاهی نداشته باشد. درواقع درویش، لقمه حاضروآماده را ترجیح می‌داد تااینکه به‌دنبال چالشی برای موفقیت باشگاه باشد.

سفر به امارات برای تفریح یا زندگی؟

براساس آخرین اخبار دریافتی، یحیی گل‌محمدی قرار است به زودی راهی کشور امارات شود. سفر چندماه پیش یحیی به کشور امارات که کمتر از 48ساعت طول کشید، هنوز یکی از رازهایی است که سرمربی مستعفی سرخ‌ها علت‌اش را توضیح نداده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که یحیی باتوجه به اینکه احتمال می‌دهد همانند کریم باقری اجازه فعالیت در فوتبال ایران را نداشته باشد، می‌خواهد شانس خود را برای حضور در فوتبال امارات از دست ندهد. هرچند پیشنهادی که به یحیی گل‌محمدی شده، ازسوی یکی از تیم‌های قعرنشین لیگ امارات است که «آندرس اینیستا» را در اختیار دارد، اما شرایط این‌ تیم چنان بد است که بعید به‌نظر می‌رسد گل‌محمدی بتواند وضعیت این‌ تیم آشفته را تغییر دهد. سفر یحیی به کشور امارات می‌تواند تفریحی یا برای ادامه زندگی و مربیگری در این کشور باشد؛ موضوعی که ادامه‌ی فعالیت فوتبالی یحیی را در فوتبال ایران با تردید مواجه می‌کند.

 

پاسخ کنایی برانکو

بعد از استعفای یحیی گل‌محمدی، مدیران پرسپولیس درصدد بازگشت برانکو برآمدند. به‌همین‌دلیل مذاکرات با این مربی آغاز شد. محمد دلبری، عضو اقتصادی هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس، به امارات سفر کرد تا مذاکرات را با برانکو آغاز کند. این اتفاق دلخوری برانکو را دربرداشت چراکه قرار بود مدیریت باشگاه شخصاً عازم کشور امارات شود تا دیداری با برانکو داشته باشد، اما لغو این سفر و حضور یکی از اعضای هیئت‌مدیره، باعث ناراحتی برانکو شد. یکی دیگر از دل‌نگرانی‌های برانکو که رضا چلنگر در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن نیز تایید کرد، بحث پرداخت‌نکردن «دیرکرد مالیات» برانکو، طی 7سال حضور او در فوتبال ایران بود؛ مشکل بزرگی که خروج برانکو را از کشور ایران با مشکل اساسی مواجه می‌کرد. برانکو در گفت‌وگو با محمد دلبری اعلام کرده بود، باید برگه تسویه‌حساب مالیاتی را به او تحویل دهند که خیالش ازاین‌بابت راحت شود؛ اما این اتفاق نیز رخ نداد. در هر صورت برانکو سه‌شنبه‌ شب پیام‌صوتی‌اش را‌ به یکی از هواداران ساکن کشور عمان منتشر کرد که خطاب به هواداران پرسپولیس ـ نه مدیریت باشگاه ـ می‌گوید، از حمایت‌های بی‌کران هواداران ارتش سرخ سپاسگزار است، اما بنا به‌دلایل شخصی نمی‌تواند به پرسپولیس برگردد. همین که برانکو به‌جای ارسال پیام‌رسمی به باشگاه پرسپولیس سعی کرده، پیام‌صوتی را به‌صورت مجازی برای یکی از هواداران ارسال کند، نشان می‌دهد که او مدیران فعلی باشگاه پرسپولیس را قابل ندانسته و از رفتار و عدم‌صداقت آنها به ستوه آمده است.

 

همان همیشگی؛ شوکه‌شدن باشگاه

طی روزهای اخیر هر اتفاقی که در باشگاه پرسپولیس رخ می‌دهد، مسئولان و اعضای هیئت‌مدیره با انتشار بیانیه‌ای اعلام می‌کنند که شوکه شده‌اند. بعد از استعفای یحیی گل‌محمدی، باشگاه پرسپولیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، از تصمیم گل‌محمدی شوکه شده و تلاش می‌کند تا نظر او را تغییر دهد. بعد از انتشار پیام‌صوتی برانکو نیز بیانیه مشابه‌ای ازسوی باشگاه منتشر و اعلام کردند که دوباره شوکه شده‌اند. مسئولان باشگاه پرسپولیس به‌جای چاره‌اندیشی و اتخاذ تصمیم درست، شوکه‌شدن را به‌خوبی یاد گرفته‌اند اما آلترناتیوی دراین‌زمینه ندارند که اگر اتفاقی خلاف‌نظر و پیش‌بینی‌شان رخ داد، چه باید کرد.

هرچند در جدیدترین تصمیم اعضای هیئت‌مدیره اعلام شده که قرار است رضا درویش شخصاً با برانکو مذاکره کند تا نظرش را تغییر دهد، اما تجربه ثابت کرده که بارِ کج، به مقصد نمی‌رسد و بازگشت به روزهای دهه80، از رگ‌گردن به سرخ‌ها نزدیک‌تر است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی