| کد مطلب: ۱۱۳۶۲

مدعیان در بحران

سرمربیان دو باشگاه مدعی پرسپولیس و سپاهان با پایان نیم‌فصل استعفا داده‏‌اند و تیم‌های خود را وارد بحران کرده‌اند

مدعیان در بحران

پرسپولیس بعد از تساوی مقابل مس رفسنجان با ۳۰ امتیاز و کسب رتبه سوم، نیم‌فصل فوتبال ایران را به پایان رساند. درحالی‌که همه تیم‌ها برای آماده‌سازی بهتر خودشان را آماده می‌کنند، استعفای گل‌محمدی شرایط سختی را برای سرخپوشان تهرانی رقم زده است. باوجودی‌که شایعه جدی این است که یحیی در صورت پایان کارش با پرسپولیس دیگر نمی‌تواند در ایران کار کند، اما او مصمم است تا از این تیم جدا شود. ازسوی‌دیگر ژوزه مورایس که سابقه دستیاری مورینیو را در کارنامه خود دارد، به‌دلیل حواشی اخیری که برای سپاهان رخ داده، از قوانینی که به‌زعم او به‌صورت روزانه در حال تغییر هستند، به ستوه آمده و دیگر قصد ندارد به ایران برگردد. دو تیم مدعی قهرمانی، فعلاً مربی ندارند و باید در انتظار روزهای آینده سیر کنند.

 

یحیی از دسترس خارج، مورایس در پرتغال

پس از اتفاقات هفته اخیر، روند خروج مربی باتجربه تیم سپاهان از اصفهان که پیش‌ازاین شایعه فسخ قراردادش با سپاهان به گوش می‌رسید، با سرعت بیشتری در حال انجام است. سرمربی سپاهان بعد از شکست تیم‌اش مقابل شمس‌آذر، برای گذراندن تعطیلات زمستانی به کشورش بازگشته و گفته می‌شود که در گفت‌وگوهای خصوصی‌اش با مدیران باشگاه سپاهان از عدم‌تمایل خود برای ادامه همکاری پرده برداشته است. موضوعی‌ که روز گذشته منوچهر نیکفر، سرپرست مدیرعاملی سپاهان هم آن را در رسانه‌ها تایید کرد. مورایس در گفت‌وگو با یکی از نشریات پرتغالی گفته، در ایران همه‌چیز عجیب است و قوانین در عرض چند ساعت می‌توانند تغییر کنند. کنایه مورایس به محرومیت بازیکنانش دقیقاً یک‌ساعت قبل از شروع مسابقه این‌تیم با گل‌گهر سیرجان است که باعث شد این تیم برای دومین هفته پیاپی، شکست بخورد. همچنین اشتباهات داوری در دیدار با شمس‌آذر قزوین نیز مزید بر علت شد تا مورایس نسبت به ادامه‌کار در ایران بیش‌ازقبل مردد شود.

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، بعد از استعفایی که در نشست خبری دیدار با مس رفسنجان داد، تلفن همراه خود را خاموش کرد تا مدیران و بازیکنان پرسپولیس نتوانند با او ارتباط بگیرند. این هفتمین استعفای گل‌محمدی است، اما ظاهراً این‌بار قصد یحیی، جدی است و تمایلی به بازگشت ندارد. علیرضا بیرانوند بعد از سوت پایان مسابقه در جمع خبرنگاران از یحیی گل‌محمدی گلایه کرد که چرا با آنها در رختکن ورزشگاه صحبتی درخصوص استعفایش نکرده و آنها را به این شکل سورپرایز کرده است. بااین‌حال یحیی گل‌محمدی با دو بازیکن تیم صحبت کرد و از استعفایش آنها را مطلع ساخت.

مدیران باشگاه سپاهان در تلاش هستند تا شرایط تیم را به حالت عادی برگردانند تا ژوزه مورایس به تمرینات تیم برگردد. مورایس روز گذشته از ایران به کشورش برگشت و حضور دوباره او در ایران، نامشخص است. البته که مورایس فعلاً قراردادش را فسخ نکرده اما عصبانیت او پیش از ترک ایران، شایعات فسخ قرارداد را تقویت کرده است. مورایس همچنین چند پیشنهاد جدی از لیگ پرتغال دارد و بعید نیست چنین پیشنهادهایی روی تصمیم او مبنی بر فسخ یک‌طرفه، اثر بگذارد. البته که مورایس به‌خوبی می‌داند اگر بدون رضایت سپاهان، این باشگاه را ترک کند، باید غرامت سنگینی را بابت فسخ یک‌طرفه به باشگاه سپاهانی پرداخت کند. درحالی‌که باشگاه استقلال با آرامش کامل به تعطیلات رفته و قهرمانی نیم‌فصل را نیز در شبکه‌های اجتماعی جشن گرفتند، وضعیت تیم‌های دوم و سوم لیگ‌برتر که دست بر قضا فاصله یک و دو امتیازی با صدرنشین دارند، بحرانی است. یحیی اصرار دارد که فسخ قرار او انجام شود و مورایس نیز دیگر نمی‌خواهد در ایران مربیگری کند.

 

یحیی به امارات یا قطر می‌رود؟

بعد از قهرمانی پرسپولیس در لیگ‌برتر، جام‌حذفی و سوپرجام در فصل گذشته، انتظار هواداران پرسپولیس این بود که قرارداد تمام اعضای کادر فنی این تیم تمدید شود. همه تمدید کردند به‌جز کریم باقری که از زمان مربیگری برانکو در این تیم حضور داشت. شایعات مجازی اینطور می‌گفت که برخی مسئولان غیرفوتبالی از کریم باقری درخواست کردند تنها در صورتی می‌تواند قراردادش را با پرسپولیس تمدید کند که دو پست اینستاگرامی خودش را پاک کند. کاری که بعضی دیگر از مربیان انجام دادند، اما کریم باقری زیر بار چنین درخواستی نرفت و قراردادش تمدید نشد. حالا شایعات حاکی از آن است که اگر قرارداد یحیی گل‌محمدی در پایان فصل تمام شود یا خودش زودتر از موعد استعفا دهد، دیگر حق مربیگری در ایران را ندارد. موضوعی که پیش‌تر برای علی دایی نیز رخ داد و هر باشگاهی که با دایی مذاکره کرد، به‌صورت غیرمستقیم به آن باشگاه اعلام شد که از مذاکره با دایی دست بردارد.  ماه گذشته بود که یحیی گل‌محمدی سفری انفرادی به کشور امارات داشت. از آن‌روز یحیی صحبتی درخصوص سفر 48 ساعته خود به امارات نداشته اما نزدیکان یحیی می‌گویند، او به قصد مذاکره با یکی، دو تیم اماراتی راهی این کشور شد تا در صورت فسخ یا پایان قراردادش با پرسپولیس، راهی را برود که فرهاد مجیدی طی کرده است. البته تمام این‌ها گمانه‌زنی است و حتی شخص کریم باقری نیز درخصوص اینکه چرا به‌یکباره مدیریت باشگاه پرسپولیس تصمیم گرفت با او قراردادش را تمدید نکند، صحبتی نکرده است. همچنین رضا درویش نیز همیشه از پاسخ به این سوال که چرا قرارداد با کریم باقری که عضو ثابت قهرمانی‌های چندسال اخیر بود تمدید نشد، طفره رفته است.

 

مربی ایرانی یا کروات؟

در هر صورت باشگاه پرسپولیس تا امروز برای یحیی گل‌محمدی صبر خواهد کرد تا وضعیت او به‌صورت رسمی با باشگاه مشخص شود. اگر یحیی قصد استعفا دارد، باید به‌صورت رسمی و مکتوب آن را ارائه کند. گفتنی‌است شایعاتی مبنی بر حضور برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس شنیده می‌شود، اما برانکو تا پایان جام‌ملت‌های آسیا با فدراسیون فوتبال عمان قرارداد دارد. درواقع برانکو تا پایان بهمن‌ماه تحت قرارداد با عمان است و بعد از آن می‌تواند برای آینده خود تصمیم بگیرد. همچنین شایعات دیگر از مذاکره با اسکوچیچ و وحید هاشمیان خبر می‌دهند. مربیان تیم‌ملی ایران با بی‌مهری تمام اخراج و جای خودشان را به کارلوس کی‌روشی دادند که یکی از عوامل نتایج ضعیف ایران در جام‌جهانی 2022 بود. هواداران پرسپولیس بعد از استعفای یحیی گل‌محمدی موضع سختی علیه «حسین عبدی»، سرمربی تیم‌ملی نوجوانان گرفتند و به مدیران باشگاه هشدار دادند، اگر یحیی گل‌محمدی استعفا کرد فقط باید به‌فکر مربی خارجی باشند. حسین عبدی، سابقه یک بار نشستن روی نیمکت پرسپولیس را به‌عنوان سرمربی در سال 94 دارد که بعد از آن مسابقه، برانکو جای او را گرفت و به‌مدت 4 سال در پرسپولیس کارش را ادامه داد. حالا نام‌هایی چون مهدی تارتار در کنار عبدی، اسامی مربیان ایرانی را تشکیل می‌دهد، همچنین مربیان کروات طبق عادت چندساله‌ی پرسپولیس بازهم نقل‌وانتقالات را داغ کرده‌اند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی