| کد مطلب: ۱۱۰۹۰

یک بهبود کمرنگ

حقوق ۱۵میلیون تومانی ورزشکاران المپیکی درحالی اعلام شده که اختلاف فاحشی با حقوق ورزشکاران سایر کشورها دارد

یک بهبود کمرنگ

از اول آذرماه ورزشکارانی که سهمیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ را کسب کرده‌اند، حقوق ماهانه ۱۵ میلیون تومانی دریافت می‌کنند. این نقل‌قولی ازسوی محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی المپیک است که در جلسه اخیر کمیته ملی المپیک چنین موضوعی را رسانه‌ای کرد؛ موضوعی که قابل بررسی است اینکه، رئیس کمیته ملی المپیک گفته این مبلغ برای برخی ورزشکاران به‌شکل تصاعدی تا ۴۰ میلیون تومان و برای برخی دیگر تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان هم افزایش خواهد یافت. درواقع همین موضوع می‌تواند چالش جدی بین ورزشکاران مختلف ایجاد و بحث «تبعیض» را در بین آنها پررنگ کند. در این‌گزارش علاوه بر گفت‌وگو با «زهرا نعمتی»، نماینده ورزشکاران در مجمع و مصطفی نودهی، دبیر کمیسیون ورزشکاران در کمیته ملی المپیک، به این موضوع پرداختیم که حقوق ورزشکاران المپیکی در برخی کشورهای اروپایی چه‌میزان است.

 

تورم دیده نشد

حقوق 15میلیونی برای ورزشکاران المپیکی درحالی هفته گذشته ازسوی خسروی‌وفا رسانه‌ای شد که ایشان از پیشرفت این مبلغ در قیاس با المپیک قبلی(توکیو) ابراز رضایت کرده است.  محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی المپیک هفته گذشته در نشست سالانه کمیته ملی المپیک در مورد پرداخت حقوق به ورزشکارانی که سهمیه المپیک گرفته‌اند، بیان کرد: سعی می‌کنیم در این دوره ورزشکاران را بیشتر ببینیم. آکادمی، کمیته ملی المپیک و فدراسیون ممکن است در قبل، ورزشکاران را کمتر دیده باشند اما در هدف‌بندی ما ورزشکار اولویت است. مبلغی را به‌عنوان پایه حقوق گذاشتیم. در توکیو ۵ میلیون تومان بود که عملاً در حد کمک هزینه نیز نبود. در این دوره کف حقوق را ۱۵ میلیون تومان گذاشتیم که از همان‌روز کسب سهمیه پرداخت می‌شود. به‌علاوه ۵۰ میلیون تومان هم پاداش کسب سهمیه برای هر ورزشکار است.»

زهرا نعمتی، نماینده ورزشکاران در مجمع در گفت‌وگو با خبرنگار «هم‌میهن» درخصوص اینکه این مبلغ آیا برای ورزشکاران حرفه‌ای قابل‌قبول است یا خیر؟ گفت:«در جلسه مجمع، من به‌عنوان نماینده ورزشکاران از آقای خسروی‌وفا سوال کردم که اگر ورزشکاری سه‌ماه مانده به مسابقات المپیک، سهمیه کسب کند چطور این حقوق مصوب را دریافت خواهد کرد؟ که ایشان پاسخ دادند حقوق این‌ ورزشکار از همان اول آذرماه محاسبه و به حسابش حقوق معوقه واریز می‌شود. درخصوص سوال شما نیز باید عرض کنم من و سایر ورزشکاران نیز به این موضوع واقف هستیم که حقوق 15 میلیون تومانی کفاف زندگی یک ورزشکار حرفه‌ای را که شبانه‌روز در اردو حضور دارد را نمی‌دهد به‌همین‌دلیل در تلاش هستیم تا این‌رقم به مبلغ معقولی افزایش پیدا کند تا معیشت ورزشکاران در یک بخش معقولی تامین شود و آنها با مشکل روبه‌رو نشوند».

 

تبعیض قبل از شروع المپیک

پیش‌تر اعلام شد که قرار است برخی ورزشکاران، بیش از حقوق پایه دریافت کنند. خسروی‌وفا درخصوص اینکه کدام ورزشکاران از سهمیه مالی بیشتری برخوردار خواهند بود؟ چنین توضیح داد: «برای مثال اگر حسن یزدانی و هانیه رستمیان سهمیه بگیرند؛ هر دو ۱۵ میلیون تومان کف حقوق دارند ولی سوابق یزدانی بر آن اضافه می‌شود و ۳۵ میلیون تومان می‌گیرد. کسب موفقیت در امتحانات سنجش نیز حدود ۵۰ میلیون تومان به مبلغ اضافه می‌کند. رویدادهای پیش‌رو و هر مدال که در مسابقات مورد تایید کمیته ملی المپیک کسب شود، ۴۰ میلیون تومان به مبلغ حقوق اضافه می‌شود. حضور در تمرینات و رضایت‌مندی فدراسیون‌ها از نظم و انضباط و رعایت شئونات ملی و مذهبی نیز در حقوق تعیین شده تاثیر دارد. ورزشکاری که در پیش‌بینی نبوده اما در المپیک مدال بگیرد، میزان ۲۰۰ میلیون تومان را می‌گیرد. مثلاً فروغی را کسی فکر نمی‌کرد مدال بگیرد؛ اگر در المپیک پاریس تکرار کند ۲۰۰ میلیون تومان می‌گیرد. کادر فنی هم ۸۰ درصد رنگ مدال را دریافت می‌کند و کمک مربی ۲۵ درصد کمتر از سرمربی می‌گیرد. این‌ها پول‌های زیادی نیست.»

زهرا نعمتی که خودش یکی از سهمیه‌های پارالمپیکی است در پاسخ به این سوال که آیا افزایش مبلغ 15 میلیونی برای برخی ورزشکاران خاص، باعث ایجاد اختلاف بین ورزشکارها نمی‌شود؟ گفت: «طبعاً ورزشکارانی که شانس کسب مدال طلا را دارند و از سوابق بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند، مبلغ بیشتری را دریافت می‌کنند. این افزایش رقم مالی به‌این‌دلیل است که انگیزه ورزشکاران بیش از قبل شود. همچنین با پیگیری‌ای که داشتم قرار نیست فقط مبلغ 15 میلیون تومان به ورزشکاران پرداخت شود بلکه برخی موارد مثل حضور مستمر در اردو و میزان رضایت سرمربی از ورزشکار نیز این رقم را بالا می‌برد و تا 40 تا 50 میلیون تومان درماه می‌رساند اما ورزشکارانی که سابقه مدال‌آفرینی در مسابقات جهانی و المپیک را دارند تا سقف 200 میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد».

مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک نیز صحبت‌های زهرا نعمتی را هفته گذشته تایید کرده بود: «این رقم برای آمادگی ورزشکار تا المپیک است. درنهایت هم شاخص رفتاری ورزشکار در نظر گرفته می‌شود. برای طلا اگر یک ورزشکار همه شاخص‌ها را داشته باشد عدد قابل‌توجه و حدود 200 میلیون تومان تعیین شده که پرداخت از ماه آینده شروع می‌شود. البته پیش‌بینی ما برای مدال طلا شاید کمتر از انگشتان دست باشد و درواقع مجموع هم عدد قابل‌توجهی نیست.»

درواقع ورزشکاری که در رشته کم شانس برای کسب مدال در المپیک حضور داشته باشد حقوقش نمی‌تواند به بیش از 30 میلیون تومان برسد، اما کشتی‌گیر آزاد و فرنگی باتوجه به بالابودن شانس مدال طلا تا پیش از مسابقات المپیک حقوقش چند برابر ورزشکاران المپیکی در سایر رشته‌هاست.

 

تفاوت فاحش

برای اینکه به نتیجه درستی از میزان دریافتی ورزشکاران ایرانی به‌صورت ماهانه برسیم، بد نیست نگاهی به حقوق ورزشکاران المپیکی چند کشور اروپایی بیاندازیم. میزان حقوق یک ورزشکار المپیکی آلمانی تفاوتی با سایر ورزشکاران ندارد. ورزشکاران آلمانی حقوق ماهانه 3500 یورو بدون کسر مالیات دریافت می‌کنند و در صورت کسب مدال طلا مبلغ 22 هزار دلار پاداش می‌گیرند و برای مدال نقره 17 هزار و برای مدال برنز نیز 15 هزار دلار پاداش دریافت خواهند کرد. برای ورزشکاران ایتالیایی نیز حقوق 4000 یورو برای ورزشکاران المپیکی به‌صورت ماهانه درنظر گرفته شده که باتوجه به تورم و عرف حقوقی در این کشور، حقوق ورزشکاران ایتالیایی از میانگین حقوقی کشور بالاتر است. چون هم در کشورآلمان و هم ایتالیا 40 تا 45 درصد مالیات از اصل حقوق کسر می‌شود درحالی‌که ورزشکاران این دو کشور در راه المپیک، معاف از مالیات هستند. همچنین پاداش یک ورزشکار ایتالیایی در صورت کسب مدال طلا مبلغ قابل‌توجه 200 هزار یورو و برای مدال نقره 180 هزار یورو است که در قیاس با مدال‌آوران ایرانی که به 2 میلیارد تومان می‌رسد بسیار قابل‌ملاحظه است.

مصطفی نودهی، دبیر کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک در گفت‌وگو با هم‌میهن درخصوص اختلاف فاحش حقوق ورزشکاران المپیکی ایران با سایر کشورها گفت: «همانطور که آقای خسروی‌وفا اشاره کرد این حقوق در المپیک قبلی مبلغ 5 میلیون تومان به‌صورت ماهانه بود که درحال‌حاضر به مبلغ 15 میلیون تومان رسیده است. البته باید به این نکته توجه کرد که به صورت تصاعدی مبلغ افزایش و به حداقل 40 میلیون تومان در ماه می‌رسد و ورزشکارانی که شانس کسب مدال دارند از این‌مبلغ هم بیشتر خواهد شد. گفتنی است همین اقدام نیز در حمایت از ورزشکاران است و گام بلندی محسوب می‌شود تا ورزشکاران بتوانند در المپیک پیش‌رو عملکرد قابل‌قبولی داشته باشند».

آنچه مشخص است افزایش حقوق اعلام شده برای ورزشکاران المپیکی روی کاغذ رخ داده، اما باتوجه به تورم ملموس در کشور و با علم به اینکه ورزشکاران حرفه‌ای، اغلب شغل دیگری ندارند، مبلغ پایه 15 میلیون تومان نمی‌تواند قابل ملاحظه باشد اگر بدانیم حقوق پایه ورزشکاران برخی کشورها از میانگین درآمد جامعه بالاتر است. گفتنی است چهارروز پیش اولین حقوق ورزشکاران المپیکی به حساب‌شان واریز شد که طبق گفته کمیته ملی المپیک قرار است از ماه‌های آتی سازوکار افزایش این مبلغ 15 میلیون تومانی به‌صورت قانون مصوب و برای ورزشکاران اجرایی شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی