| کد مطلب: ۱۰۹۲۳

وی‌‏ای‌آر با چاشنی اتهام

دربی ۱۰۲ که برای اولین‌بار با ویدئوچک برگزار شده بود با انتقاد شدید از تصمیمات داوری همراه شد

وی‌‏ای‌آر با چاشنی اتهام

دربی شماره ۱۰۲ هر آنچه می‌توانست یک شهرآورد تماشایی داشته باشد را در خود جا داد. از گلزنی کاپیتان سرخپوشان، گلزنی دقیقه ۹۷ تا حواشی کنار زمین و تصمیمات جنجالی داور با کمک VAR باعث شد تا یکی از پرحاشیه‌ترین دربی‌های تاریخ را مشاهده کرده باشیم. بعد از تساوی دو تیم پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی، یحیی گل‌محمدی دلیل تصمیمات داور را، رفاقت مدیرعامل استقلال با رئیس فدراسیون فوتبال دانست و ازسوی‌دیگر جواد نکونام معتقد بود، اگر در این مسابقه نیز سیستم ویدئویی وجود نداشت، پرسپولیسی‌ها بازهم به ناحق این رقابت حساس را برده بودند. اتهامات کم‌سابقه‌ای که هر دو تیم نسبت به یکدیگر وارد و بعد از سوت پایان مسابقه، از هم شکایت کردند! تصمیمات داور اما اختلاف‌نظر شدیدی را بین کارشناسان داوری در پی داشت که در این گزارش تلاش شد، نقطه‌نظرات مختلف کارشناسان داوری پرسیده شود.

 

اختلاف‌نظر کارشناسان داوری

این مسابقه چنان صحنه‌های جنجالی داشت که عادل فردوسی‌پور سراغ علیرضا فغانی رفت تا نظر این داور ایرانی لیگ استرالیا را جویا شود. علیرضا فغانی با بررسی تمام صحنه‌های داوری دربی 102 همه تصمیمات بنیادی‌فر را تایید کرد. فغانی به اولین صحنه‌ای که باعث شد بنیادی‌فر از کمک‌داور ویدئویی استفاده کند، اشاره کرده و گفته وقتی زمان ضربه ترابی را می‌بینیم، سهرابیان زمین خورده و خطا تمام شده، یعنی خطا در زمانی اتفاق افتاد که توپ در زمین نبوده است. پس این صحنه نمی‌تواند پنالتی باشد. او صحنه برخورد توپ به دست ترابی که در دقیقه ۳۷خورده را هند نمی‌داند و حتی درباره صحنه پربحث دقیقه 60 که تکل حامدی‌فر روی پای شهاب زاهدی مورد اعتراض پرسپولیسی‌ها بود، گفته چون لحظه‌ای که پای بازیکن آبی روی مچ بازیکن قرمز آمده، زانوی بازیکن آبی خم است و کامل روی پا نرفته و پای مستقیم نرفته، کارت قرمز مستقیم ندارد و برای کارت زرد هم کمک‌داور ویدئویی وارد نمی‌شود. درباره سرنگونی پیمان بابایی در محوطه جریمه پرسپولیس دقیقه ۸۳ هم به‌زعم فغانی، تصمیم داور کاملاً درست بوده و پنالتی نبوده است. در مورد پنالتی استقلال هم فغانی گفته، وقتی بازیکنی تکل می‌زند عواقب برخوردهای بعدی با خودش است. او گفته در زاویه خود داور برخورد مشخص نیست ولی از زاویه روبه‌رو پای چپ بازیکن قرمز، پای چپ بازیکن آبی را زد.

ازسوی‌دیگر، سه کارشناس داوری درخصوص خطای مشکوکی که روی شهاب زاهدی در دقیقه 12 رخ داد، نظرات خود را در گفت‌وگو با «هم‌میهن» چنین مطرح کردند.

محمدرضا ابوالفضلی: هیچ اتفاقی رخ نداد و تصمیم به ادامه بازی درست بود. محمدجواد مداح، کارشناس داوری معتقد است، خطا روی شهاب زاهدی واضح بود و داور باید یک ضربه پنالتی به سود پرسپولیس اعلام می‌کرد. مهدی عالیقدر، دیگر کارشناس داوری نیز نظر مشابه با جواد مداح دارد: «این صحنه قطعاً پنالتی بود و داور اشتباه کرد زیرا بازیکن استقلال دست بازیکن پرسپولیس را گرفته بود.» محمدجواد مداح اما درخصوص پنالتی لحظه آخری که برای استقلال گرفته شد، معتقد است تصمیم داور سختگیرانه اما صحیح بوده است. هرچند مهدی عالیقدر خلاف‌نظر مداح را مطرح کرد و گفت: «این صحنه پنالتی نیست زیرا مهاجم استقلال خودش را روی نعمتی سرنگون کرد و داور اشتباه کرد.»

 

رکوردهای کم‌نظیر گلزن‌ها

قدیمی‌ترین بازیکن اسکواد فعلی پرسپولیس که مرد اول دو دربی اخیر بوده است، نه‌تنها با پیراهن پرسپولیس بلکه درمجموع نیز هیچ‌کس آخرین باختش مقابل استقلال را به‌یاد نمی‌آورد. هافبک مهاجم مازندرانی قرمزها، یعنی امید عالیشاه همواره عملکرد خوبی در برابر استقلال داشته و این عملکرد خوب منجر به ثبت یک رکورد جالب‌توجه برای او مقابل آبی‌های پایتخت شده است. در روزهایی که استقلال با امیر قلعه‌نویی و استقلال کهکشانی سال ۹۱ در صدر جدول قرار داشت و با پیروزی‌های پیاپی راه را برای قهرمانی هموار می‌کرد، راه‌آهن دوست‌داشتنی علی دایی با ترکیبی از بازیکنان جوان و ناشناخته که امید عالیشاه یکی از آن‌ها بود، در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال رفت. دیداری که در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ برگزار شد و در پایان آن استقلال با گل فرهاد مجیدی تنها چندثانیه پس از ورودش به زمین موفق شد، شاگردان دایی را شکست دهد. شاید باور نکنید اما آن دیدار آخرین شکست امیدعالیشاه برابر استقلال به‌حساب می‌آید. شکستی که نزدیک ۴۰۰۰ روز از آن می‌گذرد. جالب آنکه امید پس از آن بازی تنها با پیراهن پرسپولیس مقابل استقلال قرار گرفته است، چراکه بعد از پیوستنش به تراکتور برای گذراندن دوران سربازی، هرگز فرصت بازی با پیراهن تی‌تی‌ها مقابل استقلال را تجربه نکرد.

کوین یامگا، بازیکن فرانسوی استقلال که آمار استثنایی در ضربات پنالتی دارد، باز هم برای این تیم گره‌گشا شد و با پنالتی دقایق پایانی خود، استقلال را از شکست نجات داد. این بازیکن از ۱۷ پنالتی خود در استقلال در تمام رقابت‌ها، ۱۶ پنالتی را تبدیل به گل کرده و آمار خیره‌کننده‌ای در ضربات پنالتی دارد. استقلال با پنالتی دقیقه (7+90) از شکست گریخت. یامگا، اولین پنالتی‌زن خارجی تاریخ دربی است. این دیرترین پنالتی‌ای است که در وقت قانونی در تاریخ دربی زده شده است. دیرترین پنالتی تاریخ دربی را مجتبی جباری در دربی جام‌حذفی سال ۹۰ در دقیقه ۹۸ تبدیل به گل کرد.

 

شکایت سرخابی‌ها علیه هم

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس در نشست خبری بعد از بازی مقابل استقلال، گریزی به رابطه دوستانه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و علی خطیر، مدیرعامل استقلال زد و گفت: «چون مدیرعامل آنها با رئیس فدراسیون رفاقت دیرینه و صمیمی دارد نباید حق تیم دیگری ضایع شود. از باشگاه انتظار دارم که از حق تیم و هواداران دفاع کند و یک جایی باید داد و هوار بزند، نمی‌گویم بی‌احترامی شود ولی باید از حق باشگاه بیشتر دفاع شود. تا الان حجب و حیا به‌خرج دادیم ولی از این به بعد باید یک مقدار جری‌تر باشیم، من دوست ندارم از این کلمات استفاده کنم ولی متأسفانه جواب می‌دهد». بعد از صحبت‌های گل‌محمدی، باشگاه استقلال از سرمربی این تیم به‌دلیل اتهامات وارده شکایت کرد. همچنین باشگاه پرسپولیس نیز از علی سامره که پیش‌تر گفته بود پرسپولیس در ادوار مختلف به گرفتن امتیاز مفت عادت کرده، شکایت خود را به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تقدیم کرد. در ادامه نیز، باشگاه پرسپولیس از باشگاه استقلال به‌دلیل حضور غیرقانونی بلانکو و عبور این باشگاه از سقف بودجه اعلام‌شده شکایت رسمی خود را به کمیته انضباطی اعلام کرد تا در صورت اثبات این تخلف‌ها، نتیجه دربی سه بر صفر به‌سود پرسپولیس شود.

 

فیلم‌های دردسرساز

بعد از سوت پایان مسابقه اما فیلمی از خداداد افشاریان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بعد از اعلام ضربه پنالتی به سود استقلال، در کنار راننده‌ی مخصوص علی خطیر به شادی می‌پردازد. همین موضوع با اعتراض شدید باشگاه پرسپولیس همراه شد که رئیس کمیته انضباطی چطور می‌تواند در جایگاه یک شخصیت حقوقی، نسبت به حمایت از تیمی بی‌طرف نباشد. ازسوی‌دیگر فیلم دیگری از محمد فنایی، کارشناس داوری برنامه فوتبال برتر از شبکه سه منتشر شد که در پشت صحنه این برنامه به‌صورت خصوصی می‌گوید، کمک‌داور (وی‌ای‌آر) اگر این پنالتی لحظه آخری را به‌سود استقلال نمی‌گرفت، پولش را نمی‌دادند و علیه او داستان درست می‌شد!

آنچه مشخص است، با آمدن سیستم ویدئوچک به فوتبال ایران، نه‌تنها از تنش‌ها کاسته نشد بلکه آتش اختلاف، دشمنی و اتهامات، افزایش چشمگیری یافت. سرمربیان هر دو تیم معتقد بودند، داور تصمیمات اشتباه اثرگذار گرفته و قضاوت موعود بنیادی‌فر را زیر سوال بردند. هر دو باشگاه از یکدیگر شکایت کردند و هواداران دو تیم بعد از پایان مسابقه با یکدیگر درگیر شدند. فضای فوتبال ایران باردیگر آشفته شده، فراتر از همیشه و چنین موضوعی نشان می‌دهد، مشکل فوتبال ایران (وی‌ای‌آر) نبود، بلکه فرهنگی بود که اصلاح نشده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی