| کد مطلب: ۱۵۴۱۵

دشواری توازن قوای منطقه برای آمریکایی‌ها

دشواری توازن قوای منطقه برای آمریکایی‌ها

حمله اخیر ایران به اسرائیل می‌تواند به این معنا باشد که توازن قوا در منطقه نسبت به گذشته سخت‌‌تر خواهد شد و این مسئله کار آمریکا را برای اجرای سیاست‌هایش در منطقه دشوار خواهد کرد.

استیون کوک

استیون کوک

پژوهشگر شورای روابط خارجی آمریکا

حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل، مقامات آمریکایی را در تلاش برای مهار درگیری و حفظ قدرت بازدارندگی علیه ایران و متحدانش با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه می‌کند. سوال این است که چالش اصلی واشنگتن پس از حمله ایران به اسرائیل چیست؟

دولت جو بایدن باید هم تمایل خود را برای جلوگیری از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای نشان دهد و هم علاقه دیرینه واشنگتن در کمک به تضمین امنیت اسرائیل را حفظ کند و ایجاد توازن میان این دو کار دشواری خواهد بود. با وجود اینکه اسرائیل توانست با کمک آمریکا و دیگر شرکایش موشک‌ها و پهپادهای ایران را رهگیری کند، اما در عین حال مقامات کابینه نتانیاهو اعلام کردند که با توجه به ماهیت بی‌سابقه باران موشک‌ها و پهپادهایی که به اسرائیل روانه شدند، نمی‌توانند اجازه دهند حمله ایران بدون پاسخ بماند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پرزیدنت بایدن به صراحت به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور گفته است که از پاسخ اسرائیل حمایت نمی‌کند. برای تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی، این موضع بایدن به وضوح یک چراغ سبز نبود اما در عین حال چراغ قرمز نیز نبود.

با توجه به فشار سیاسی احتمالی دولت آمریکا و افکار عمومی اسرائیل برای پاسخ به ایران، ممکن بود که نتانیاهو تصمیم بگیرد سخنان جو بایدن را به عنوان چراغ زرد تفسیر کند. چراغ زرد می‌تواند به این معنا باشد که اسرائیل در کاری که قصد انجامش را دارد تنها خواهد بود.

اما آیا بعد از پاسخ اسرائیل به اقدام ایران باید منتظر تشدید تلاش نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده برای مقابله با ایران و محور مقاومت آن باشیم؟ احتمالاً بله.

بله، حضور نظامی ایالات متحده در منطقه همچنان قابل توجه خواهد بود. کاخ سفید پیش از این از یک ابتکار دیپلماتیک با شرکای خود در گروه هفت برای تحریم ایران خبر داده است.  علاوه بر این در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی از اقدامات نیروی هوایی اردن بسیار استفاده شده است.

این گواهی است بر دوام معاهده صلح ۱۹۹۴ میان اردن و اسرائیل. هرچند در شش ماه گذشته روابط بین اردن و اسرائیل بسیار پرتنش بوده است چراکه اردن تمایل زیادی دارد که از تشدید تنش و تبدیل جنگ در غزه به یک درگیری بزرگ منطقه‌ای جلوگیری کند. مهمتر از همه اینکه ملک عبدالله پادشاه اردن برای روابط استراتژیک خود با ایالات متحده ارزش بسیاری قائل است.

در نهایت رخدادهای اخیر میان ایران و اسرائیل موجب شد که کنگره آمریکا کمک چند میلیارد دلاری به اسرائیل را تصویب کند. درحالی‌که عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه برای کاخ سفید بحث‌برانگیز شده است، درگیری بین اسرائیل و ایران که طی آن ایران تعداد زیادی پهپاد، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک را به سمت اسرائیل پرتاب کرد، موضوعی کاملاً متفاوت است.

این بدان معناست که در حال حاضر احتمال بیشتری وجود دارد که کمک‌های امنیتی بیشتری برای اسرائیل در راه باشد. سوال بعدی این است که آیا تشدید تنش اخیر میان ایران و اسرائیل می‌تواند تأثیری بر تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه بین اسرائیل و حماس داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا این دو موضوع به هم مرتبط هستند یا نه. حماس همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند. این گروه گروگان‌ها را به‌عنوان مهمترین ابزار چانه‌زنی در اختیار دارد. حمله ایران و رهگیری موشک‌های ایران توسط آمریکا و اسرائیل و متحدان‌شان، لزوماً محاسبات رهبران حماس را تغییر نمی‌دهد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی