| کد مطلب: ۱۱۶۵۰
ایران، روسیه و چین جنگ رسانه‌‏ای را از آمریکا می‏‌برند

ایران، روسیه و چین جنگ رسانه‌‏ای را از آمریکا می‏‌برند

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

در عرض سه ماه گذشته ربات‌های آنلاین روسیه، چین و ایران، اینترنت را از محتوای ضدصهیونیستی، ضدیهود و ضدآمریکایی پر کرده‌اند و شکاف خطرناک و رو به رشد سیاسی در ایالات متحده را تشدید کرده‌اند. این موضوع دیگر به یک داستان قدیمی تبدیل شده‌است، سالیان درازی است که دشمنان خارجی آمریکا از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان سلاح استفاده می‌کنند تا در سیاست داخلی ما دخالت کنند و روایت‌های خود را بیرون مرزهایشان ترویج کنند. دولت آمریکا هنوز نتوانسته‌است با سرعت لازم در مقابل این مسئله واکنش نشان دهد. از پایان جنگ سرد تاکنون، واشنگتن کاملاً بر جنگ‌های سنتی تمرکز کرده‌است. سال گذشته ایالات متحده آمریکا ۸۷۷ میلیارد دلار برای نیروهای مسلحش هزینه کرده‌است که از مجموع ۹ کشوری که در رتبه‌های بعدی قرار دارند، بیشتر است. اما روسیه، چین و ایران به‌خوبی می‌دانند که نمی‌توانند از طریق روش‌های سنتی نظامی ایالات‌متحده را در یک منازعه به چالش بکشند، در نتیجه سراغ روش‌های غیرمعمولی مانند تامین مالی گروه‌های نیابتی مانند حماس و حزب‌الله و استفاده از ابزارهایی مانند حملات سایبری و کارزارهای اخبار جعلی می‌روند. این نابرابری در نبرد اطلاعات، غیرقابل اجتناب نبود. بعد از جنگ سرد، ایالات متحده به تدریج فضای اطلاعات و اخبار را رها کرد. سال ۱۹۸۸ بودجه رادیو آزاد اروپا/رادیو آزادی، معادل ۲۱۹ میلیون دلار بود که با احتساب تورم امروز معادل ۵۸۶ میلیون دلار است. امروز بودجه این سازمان ۱۲۳میلیون دلار است. رادیو آزاد اروپا/رادیو آزادی، در دوران جنگ سرد و با هدف مخابره پیام‌های ضدکمونیستی و هوادار دموکراسی در آن سوی پرده آهنین شوروی ایجاد شد و نقش بارزی در مقابله با روایت‌های شوروی داشت. سال ۱۹۹۰ این رادیو پرشنونده‌ترین ایستگاه رادیویی غربی در اتحاد جماهیر شوروی بود و نقش بارزی در انقلاب‌های چکسلواکی و رومانی بازی کرد. رادیو آزاد اروپا/رادیو آزادی، زیر چتر آژانس رسانه جهانی ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرد که شبکه‌های دیگری مانند صدای آمریکا، رادیو آزاد آسیا، دفتر پخش کوبا، شبکه‌های پخش خاورمیانه و صندوق فناوری باز در کنار آن قرار دارند. سال گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بودجه آژانس رسانه جهانی ایالات متحده آمریکا را ۱۱ درصد افزایش داد و به ۹۴۴ میلیون دلار رساند تا در مقابل کارزارهای روسیه، چین و ایران برای مقابله با ارزش‌ها و نفوذ آمریکا ایستادگی کنند. این افزایش بودجه هنوز در کنگره پذیرفته نشده‌است. در مقابل، روسیه سال گذشته یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برای پروپاگاندا هزینه کرده‌است. براساس گزارش وزارت خارجه آمریکا بودجه چین برای پروپاگاندای سایبری و انتشار جهانی اخبار جعلی میلیاردها دلار است. حتی تحریم‌های اقتصادی باعث نشده‌است که مانع از هزینه شدن ۲۰۰ میلیون دلار فقط برای صداوسیمای دولتی توسط ایران شود. غالباً روسیه، چین و ایران با یکدیگر همکاری می‌کنند، به‌ویژه اگر هدف مبارزه با نفوذ آمریکا باشد. برای مثال پکن علاوه بر استفاده از اخبار جعلی برای تقویت منافع ژئوپلیتیک و سرکوب انتقادهای داخلی، از دستگاه انتشار اطلاعات خود برای حمایت از روایت روسیه در جنگ اوکراین استفاده می‌کند. استراتژی چین و روسیه در غرب این است که شکاف‌های موجود را در غرب تشدید کنند. هم پکن و هم مسکو ارتباط‌هایی را با گروه‌های افراطی راست و چپ ایجاد کرده‌اند و تلاش می‌کنند شکاف را گسترش دهند و به بی‌ثباتی دامن بزنند. سرفصل‌های مورد علاقه آنها نژادپرستی، مهاجرت و جنگ‌های فرهنگی است. پیش از آنکه ایالات‌متحده آمریکا بخواهد سیاست‌گذاری‌اش را با شرایط جاری تطبیق بدهد، لازم است که استراتژی اصلی‌اش را متحول کند. در طول ۱۵ سال گذشته، سیاست خارجی ایالات متحده این بود که آتش‌ها را خاموش کند، نه اینکه از آنها پیشگیری کند. هیچ استراتژی منسجمی به غیر از مدیریت و مهار بحران وجود نداشت. وقتی نوبت به جنگ اطلاعاتی می‌رسد، هدف واشنگتن عمدتاً این بود که پروپاگاندای ضدغربی با سرمایه خارجی را شناسایی و تعطیل کند. اما این روش دیگر جواب نمی‌دهد. هر استراتژیست نظامی و حتی گویندگان ورزشی به شما خواهند گفت که هر اندازه هم که استراتژی شما قوی باشد، هرقدر هم تلاش کنید مادامی که همیشه در حالت دفاعی هستید، هیچگاه برنده نخواهید شد.

دیدگاه

ویژه دیپلماسی
سرمقاله
آخرین اخبار