| کد مطلب: ۱۸۸۰۸

واکنش‌ها به مواضع‌گیری‌های نخست‌وزیر اسرائیل در سفر به آمریکا

نتانیاهو: با ایران در جنگ هستیم

نتانیاهو: با ایران در جنگ هستیم

گروه خبر: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه، ۴ مرداد با جو بایدن در کاخ سفید دیدار کرد. او در این دیدار گفت: مشتاقانه منتظر همکاری با شما در ماه‌های آینده در مورد مسائل مهمی هستم که در انتظار ماست.

بنابراعلام ایسنا، همچنین کاخ سفید روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بحث درباره توافق تبادل اُسرا از جمله موضوعات اصلی در دستور کار «بنیامین نتانیاهو» و «جو بایدن» خواهد بود.

براساس این بیانیه نتانیاهو در دیدار پنجشنبه با بایدن، از او برای حمایت ۵۰ ساله از اسرائیل تقدیر و تشکر کرد:«مشتاقانه منتظر همکاری با شما در ماه‌های آینده در مورد مسائل مهمی هستم که در انتظار ماست.» وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد:«اسرائیل جزئیات زیادی در مورد برنامه‌های روز آینده در مورد غزه ارائه نکرده است، اما گفت‌وگوها با آن ادامه دارد.»

ادعای نتانیاهو علیه ایران

او در این سخنرانی ادعاهایی علیه ایران مطرح کرده و گفته بود:«وقتی با حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها می‌جنگیم، با ایران می‌جنگیم. اگر اسرائیل سقوط کند، آمریکا کشور بعدی خواهد بود. جنگ ما، جنگ شماست، دشمنان ما دشمنان شما هستند و پیروزی ما پیروزی برای ایالات متحده است.ایران، پشت همه کشتار و تروریسم در خاورمیانه است. ایران جوخه‌های مرگ را به آمریکا می‌فرستد. با ایران که بزرگترین دشمن آمریکا به حساب می‌آید می‌جنگیم. آمریکا و اسرائیل قادر به تشکیل یک اتحاد امنیتی در خاورمیانه برای مقابله با تهدید ایران هستند.»

آنطور که رسانه‌ها خبر داده‌اند، نخست‌وزیر اسرائیل در حالی در کنگره آمریکا سخنرانی کرد که همزمان هزاران نفر مقابل ساختمان کنگره علیه او شعار سر داده و پلاکاردهایی با شعار «نتانیاهو تحت پیگرد است... او جنایتکار جنگی است» در دست داشتند.

نارضایتی از کامالا هریس

حضور نتانیاهو در آمریکا البته حواشی دیگری را هم به دنبال داشت. یکی از این حواشی مربوط به دیدار نتانیاهو و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود. هریس در این دیدار صریحاً از مردم غزه دفاع کرده بود:«راه‌حل دودولتی تنها مسیری است که آزادی، امنیت و رفاه فلسطینی‌ها را تامین می‌کند. تصور رسیدن به راه‌حل دودولتی دشوار است اما این تنها مسیری است که تضمین می‌کند اسرائیل یهودی و دموکراتیک باقی می‌ماند.»

این اظهارات هریس اما نگرانی و نارضایتی نتانیاهو را به دنبال داشته است. خبری که منابع اسرائیلی اعلام کردند:«نتانیاهو باور دارد این اظهارات می‌تواند موضع رژیم اشغالگر در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اُسرا در جنگ غزه را تحت‌تأثیر قرار دهد.»

مقامات اسرائیلی می‌‌گویند:«نتانیاهو و تیمش از شنیدن جملاتی که از زبان هریس در مقابل دوربین‌ها بیان شده، شگفت‌زده شده‌اند و لحن آن را بسیار انتقادی‌تر از لحن بایدن برداشت کرده‌اند.»

به گزارش ایسنا، آنها معتقدند اظهارات هریس می‌تواند به معنای اختلاف میان واشنگتن و تل‌آویو تفسیر شود: «چنین اختلافی می‌تواند توافق را سخت‌تر کند و احتمال تشدید بحران منطقه‌ای را نزدیک‌تر می‌کند. امیدواریم انتقاد عمومی هریس از اسرائیل این تصور را به حماس ندهد که بین ایالات متحده و اسرائیل فاصله‌ای وجود دارد.»

ادعای عجیب ترامپ و نتانیاهو

یکی دیگر از حواشی قابل توجه این دیدار اظهارات ترامپ درباره جنگ غزه و البته پیام توهین‌آمیز او در رابطه با ایران  بود. او که نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور است، با انتشار بخشی از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا، که به «طرح احتمالی ایران برای سوءقصد به ترامپ» اشاره کرده بود، نوشت: «اگر آنها «سوءقصد به رئیس‌جمهور ترامپ» را عملی کنند- که احتمال آن همیشه هست – امیدوارم آمریکا ایران را نابود و از روی زمین محو کند. اگر این‌طور نشود، رهبران آمریکا ترسو و بی‌دل‌وجرأت شناخته خواهند شد. اگر این اتفاق نیفتد، رهبران آمریکایی نامرد‌های بزدلی بیش نیستند.»

دونالد ترامپ همچنین خواستار پایان سریع جنگ اسرائیل با حماس و بازگرداندن فوری گروگان‌ها از غزه شد. او پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس‌نیوز» عنوان کرد که اسرائیل باید مدیریت «روابط عمومی» خود را بهبود بخشد. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنین با انتقاد از معترضان به سخنرانی نتانیاهو در کنگره، خواستار مجازات افرادی شد که به پرچم آمریکا بی‌احترامی کردند و پیشنهاد داد که چنین افرادی به یک سال زندان محکوم شوند.

واکنش دموکرات‌های آمریکایی به نتانیاهو

آنطور که منابع خبری اعلام کرده‌اند، تقریباً نیمی از دموکرات‌های کنگره آمریکا، از جمله سناتور دیک دوربین، رهبر شماره ۲ سنا، سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند. همچنین چهره‌های شاخصی چون نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان؛ جیم کلایبرن، عضو سابق اکثریت مجلس نمایندگان و سه نفر از چهار عضو گروه به اصطلاح جوخه که از حامیان فلسطین هستند، در جلسه شرکت نکردند.

پلوسی در رابطه با عدم حضور خود در سخنرانی نتانیاهو گفت:«سخنرانی نتانیاهو، بدترین سخنرانی تاکنون توسط یک شخصیت خارجی بود که افتخار سخنرانی در کنگره را داشته است. خانواده‌های اُسرا خواستار توافق آتش‌بس و بازگرداندن فرزندان‌شان هستند. امیدواریم نتانیاهو وقت خود را برای دستیابی به این هدف اختصاص دهد.»

برنی سندرز، سناتور مستقل هم که در جرگه تحریم‌کنندگان این سخنرانی قرار داشت، معتقد است:«این اولین بار در تاریخ آمریکا خواهد بود که به یک جنایتکار جنگی چنین افتخاری داده می‌شود. نتانیاهو نه‌تنها یک جنایتکار جنگی، بلکه یک دروغگو نیز هست. اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند که نتانیاهو روی کار بیاید، بنابراین او برای کارزار انتخاباتی به کنگره آمد.»

پزشکیان: خون بی‌گناه ظالم را رها نمی‌کند

این اظهارات  نتانیاهو در کنگره آمریکا اما واکنش مقامات ایرانی را به دنبال داشت. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در این‌باره نوشت: «نه جنایت کشتن مردم بیگناه و کودکان بی‌پناه را می‌توان نادیده گرفت و نه جنایتکار را می‌توان با تشویق ایستاده تطهیر کرد. خون بی‌گناه هیچ‌گاه ظالم را رها نمی‌کند.»

ظریف: نتانیاهو، جنایتکار جنگی تحت تعقیب

محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم هم در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بنیامین نتانیاهو - که توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیب است - مخالفان نسل‌کشی او در غزه را «بربر» می‌نامد.»

ظریف ادامه داد: «او همچنین آمریکایی‌هایی را که علیه قتل ده‌ها هزار کودک و تخریب بی‌هدف خانه‌هایشان اعتراض می‌کنند، «ابله‌های مفید» می‌خواند. این باید شامل آرون بوشنل، سرباز جوانی که در مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن در اعتراض به جنگ و حمایت کشور خود از نسل‌کشی خودسوزی کرد نیز باشد. اما افکار عمومی جهانی بیدار است. توهین‌های او تنها نشان‌دهنده ناامیدی او برای باقی ماندن در قدرت و جلوگیری از کشیده شدن به لاهه است.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی