| کد مطلب: ۱۴۵۲۴

حمله به اسرائیل از خاک ایران به نفع اسرائیل است

حمله به اسرائیل از خاک ایران به نفع اسرائیل است

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به اظهارات اخیر مقام رهبری و واکنش‌های صورت‌گرفته در عرصه بین‌الملل به هم‌میهن گفت: «بعد از حادثه 7 اکتبر که آمریکا اعلام کرد ایران هیچ دخالتی نداشت، ایران در یک موقعیت مناسبی قرار گرفت و ضریب امنیتی به دست آورد. اما حادثه رخ‌داده در دمشق، ایران را در دوراهی سختی قرار داد و نمی‌دانیم در مقابل این حادثه چه واکنشی نشان دهیم.»

او با اشاره به اینکه ایران در موقعیت و نقطه حساسی قرار گرفته است، افزود: «از یک سو باید پاسخ مردم را بدهند مبنی بر حفظ سیاسی، نظامی و امنیتی حکومت در داخل، از سوی دیگر اگر بخواهیم آن را رها کنیم، فضا برای عملیات بعدی اسرائیل باز می‌شود. ضمن آنکه نسبت به بازوهای امنیتی در منطقه دچار حقارت می‌شویم. شرایط بسیار حساس است و به نظر من عقلانیت سیاسی در این شرایط حکم می‌کند که با هوشیاری زیادی با اتفاقات برخورد شود. حمله اسرائیل، ایران را به دامن جنگ ناخواسته‌ای می‌کشاند و می‌تواند برای نظام چالش ایجاد کند. با توجه به حمایت‌های آمریکا و انگلیس از اسرائیل، نامناسب بودن موقعیت ژئوفیزیک ایران در منطقه و پایگاه‌هایی که اسرائیل در قبرس، جمهوری‌آذربایجان و کشورهای همسایه در خلیج‌فارس دارد، هزینه سنگینی به ایران تحمیل می‌کند. بنابراین باید از راه دیپلماسی این اتفاقات را پیگیری کرد تا به دادن هزینه اسرائیل منتج شود و با این گفتمان می‌توان از اسرائیل تعهد گرفت که دیگر به چنین اقداماتی دست نزند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: «ورود به جنگ و حمله به اسرائیل از خاک ایران به نفع اسرائیل است و این کاملاً وضعیت نتانیاهو را به سمت بهبودی سوق می‌دهد و او می‌تواند توجیهی برای جنگ غزه به دست ‌آورد و جنگ غزه را در سایه جنگ با ایران به اتمام برساند.»

بیگدلی با بیان اینکه ایران در شرایط سختی قرار دارد، افزود: «با جنگ ایران و اسرائیل به شدت مخالف هستم. چراکه جامعه ما توانایی تحمل اقتصاد جنگی را ندارد و دولتمردان و تصمیم‌گیران باید به این موضوع توجه داشته باشند.»

او با اشاره به محکوم کردن اقدام اسرائیل توسط دبیرکل شورای امنیت سازمان ملل، گفت: «البته برخی از اعضای شورای امنیت این اقدامات را محکوم نکردند، چراکه برای کشورهای اروپایی اهمیتی ندارد. دیپلماسی مدرن گاهی دیپلماسی نرم تعبیر می‌شود که اگر اسرائیل شیشه خانه ایران را شکسته است نباید دست به اقدامی بزنیم که کل خانه ویران شود. بنابراین این اقدامات باید از طریق دیپلماسی پیگیری شود و هرگونه اقدام مستقیم علیه اسرائیل برای ایران می‌تواند فاجعه‌بار باشد.»

بیگدلی درباره اینکه در صورتی که ایران عدم حمله به اسرائیل را شرط آتش‌بس جنگ در غزه و بازگشت آرامش اعلام کند، آیا این امر شدنی است؟ گفت: «این در حالی رخ می‌دهد که ایران اعلام کند، به شرطی از خطای دیپلماتیک اسرائیل می‌گذریم که جنگ غزه را خاتمه دهد. البته این کار غیرممکن است چراکه اسرائیل به‌هیچ‌وجه غزه را رها نمی‌کند. این اولین حمله اسرائیل به ایران نبوده و در صورت جنگ با ایران، مسئله غزه به حاشیه رانده خواهد شد و به‌راحتی می‌تواند خارج از فشار داخلی و بین‌المللی جنگ غزه را تمام کند. بنابراین جنگ ایران با اسرائیل به‌هیچ‌وجه ارتباط مستقیمی با جنگ غزه ندارد. درخواست وزیر امور خارجه ایران برای اینکه اسرائیل جنگ غزه را رها کند، به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی