| کد مطلب: ۱۴۴۷۲

نشست مدیران رسانه‌های کشور و رئیس دستگاه قضا برگزار شد؛

بی‌پرده با رئیس عدلیه

بی‌پرده با رئیس عدلیه

گروه خبر: به‌دنبال برگزاری دیدارهای رئیس قوه قضائیه با گروه‌های مختلف، روز گذشته دیدار این مقام قضایی با مدیران رسانه‌های کشور برگزار شد. در این دیدار که حدوداً سه ساعت به طول انجامید، مدیران ۷۰ رسانه از جناح‌های مختلف کشور حضور داشتند که ۲۴ نفر از آنان به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به‌عنوان میزبان، اولین سخنران این دیدار بود. او با اشاره به پذیرا بودن نقد نسبت به دستگاه قضایی گفت: «قطعاً به قوه قضائیه نقد وارد است و ما در این زمینه تعارف نداریم؛ ما ادعا نداریم که در تراز نظام در همه بخش‌ها ارتقاء پیدا کرده‌ایم، لذا خود را محتاج نقد و رفع نواقص می‌دانیم.»

رئیس دستگاه قضا با اشاره به لزوم رعایت اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی درست، تاکید کرد: «مشی من آن است که وقتی مطلبی را در رسانه‌ای می‌بینم و نسبت به آن، نظری مثبت و یا منفی دارم با مسئول مربوطه در آن رسانه تماس می‌گیرم؛ در مقطعی در رسانه‌ای، مطلبی در مورد من کار شده بود که در آن مطلب به جز یک مورد، بقیه موارد ناصحیح بود و آن یک مورد هم که صحیح بود، عبارت بود از نام و نام‌خانوادگی من، که در ابتدای مطلب درج شده بود؛ من همین موضوع را طی تماسی با مسئول مربوطه در رسانه مزبور در میان گذاشتم. القصه، مقصودم از بیان این مطلب آن بود که در مواقعی، نه بخشی، بلکه سرتاسر مطلبی که در یک رسانه کار می‌شود، خالی از صحت و درستی است؛ قطعاً این امر با اصول روزنامه‌نگاری و اصول حرفه‌ای خبر در تنافی و تضاد است.»

رئیس عدلیه گفت: «اختلاف نظر و اختلاف سلیقه همواره بوده و هست و خواهد بود؛ مهم آن است که علی‌رغم این اختلاف نظرات و اختلاف سلیقه‌ها بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم و این اختلافات سبب سوءاستفاده دشمنان نشود. گاهی مشکلی برای فردی پیش می‌آید که اگرچه همفکر من نیست، اما هم‌وطن من است و دوستدار نظام است؛ در اینجا باید به او کمک کنیم تا بر مشکلش غلبه کند نه اینکه، چون همفکر و هم‌جناح من نیست، خدای‌ناکرده بر مشکلش بیافزاییم و یا از مشکل او احساس شعف کنیم.»

او تصریح کرد: «آیا احساس نمی‌کنید که در کشور بداخلاقی وجود دارد و در خیلی از مواقع، خودی‌ها را ناراحت می‌کنیم و در خیلی از موارد چیزهایی را می‌نویسیم و می‌گوییم که سبب رنجش دوستان و خوشحالی دشمنان می‌شود؛ چگونه باید این نقیصه را رفع کنیم؟ نباید از اینکه امروز شایعه یا مطلبی در قبال فردی منتشر شد و آبروی او ریخت، خوشحال باشیم.»

محسنی‌اژه‌ای درباره وضعیت امنیت روانی در جامعه گفت: «امروز وضعیت امنیت روانی جامعه خوب نیست؛ این امنیت را چه کسی به هم می‌زند؟ این امنیت از کدام ناحیه به هم می‌خورد؟ آیا در همه این موارد دشمنان دخیل هستند؟ آیا همه این موارد از ناحیه یک طیف خاص صورت می‌گیرد؟ بدون تردید در وهله نخست باید رفع عیوب و نواقص را از خودمان شروع کنیم و همگان را در حفظ و تقویت امنیت روانی جامعه یاری رسانیم. در خیلی از مواقع خود ما از طریق رسانه‌ها و تریبون‌هایی که در اختیار داریم امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنیم لذا در این زمینه باید بسیار مراقب بود.»

رئیس قوه قضائیه راجع به وضعیت هیئت منصفه دادگاه مطبوعات اظهار داشت: «قطعاً هم به لحاظ تجربی و هم به لحاظ قانونی، استقرار هیئت منصفه در دادگاه مطبوعات امری مفید و نافع است؛ البته ممکن است شما به‌عنوان اصحاب رسانه معتقد باشید که باید در تعداد یا نحوه تعیین اعضای هیئت منصفه تغییراتی ایجاد شود که در این زمینه هم حتماً از نظرات شما استقبال می‌شود و برای دور جدید هیئت منصفه می‌توان با بررسی نظرات و پیشنهادات جدید، تصمیم‌گیری شود.» رئیس قوه قضائیه خطاب به مدیران رسانه‌ها گفت: «کلیه نامه‌های مردمی واصله به دفاتر رسانه‌ای‌تان را به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه برسانید و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در حد توان و مقدورات قانونی به این نامه‌ها ترتیب اثر دهیم.»

اژه‌ای با اشاره به وضعیت حجاب در کشور و لایحه عفاف و حجاب، خاطرنشان کرد: «در قضیه عفاف و حجاب وضع خوبی نداریم؛ اگرچه در این رابطه یک سلسله‌اقداماتی انجام شده، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم؛ تاکید بنده از همان ابتدا آن بود که باید با به‌کارگیری قوانین فعلی (قوانین ناظر بر مسئولیت اتحادیه‌ها، صنوف، اماکن و...) در راستای بهبود وضع عفاف و حجاب اقدام کنیم. در فروردین سال گذشته من جلسه‌ای را با حضور مسئولان ذی‌ربط در این حوزه تدارک دیدم و در آن جلسه، کلیه قوانین موجود ناظر بر بهبود وضع عفاف و حجاب را احصاء و ابلاغ و تاکید کردم که چنانچه به همین قوانین موجود عمل شود، مشکلات این حوزه تا میزان مؤثری مرتفع می‌شود؛ علی‌ایحال در شورایعالی انقلاب فرهنگی، قوه قضائیه مکلف به تدوین لایحه‌ای در این رابطه شد و ما لایحه‌ای معطوف به هدف را در ۹ ماده تنظیم کردیم که آن ۹ ماده در دولت به ۱۵ ماده و در مجلس به ۷۱ ماده تبدیل شد و هنوز هم به سرانجام نرسیده است؛ علی‌ایحال کماکان معتقدم که با عمل به همین قوانین موجود، می‌توان وضعیت عفاف و حجاب را تا قبل از تصویب قانون مربوطه در این حوزه بهبود بخشید.» اهمیت و کارکرد رسانه در جامعه، رعایت انصاف و صداقت در تنظیم اخبار، لزوم هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمن از جمله دیگر مسائل مطرح‌شده توسط اژه‌ای بود.

همچنین در این مراسم پدرام پاک‌آیین، نماینده مدیران‌مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه هم‌اکنون تصویر قوه قضائیه نزد رسانه‌ها یک قوه قضائیه مستقل است، گفت: «امروز مشاهده می‌کنیم که اصحاب رسانه، احساس امنیت قضایی دارند. ضرورت دارد که بیش از پیش، از ظرفیت رسانه‌ها در مقوله ارتقاء دانش حقوقی و آگاهی‌های قضایی جامعه استفاده شود.»

نقد و نظر مدیران رسانه

براساس گزارش خبرگزاری میزان - وابسته به قوه قضائیه - ۲۴ نفر از مدیران رسانه‌ها در این نشست به بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خود پرداختند.

مصطفی کواکبیان، مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری راجع به مسئله زمین مربوط به حوزه علمیه اُزگُل و کاظم صدیقی گفت: «ضرورت دارد قوه قضائیه در خصوص آن دسته از پرونده‌هایی که افکار و اذهان عمومی را درگیر خود می‌کند، در زمان مقتضی، توضیحات لازم و مبسوط را ارائه دهد. انتظار است در رابطه با مسئله اُزگُل چیزی هم قوه قضائیه بگوید، مردم انتظار دارند.»

بهروز بهزادی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد، در این جلسه از برخی نگاه‌های سلیقه‌ای در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات انتقاد کرد. بهزادی درباره وجود اختلافات گسترده در جامعه ایران گفت: «به عقیده من تمام مشکلات کشور ناشی از اختلافات میان مطبوعات، جناح‌ها، سیاسیون و مردم عادی است.»

مسعود حیدری، مدیرعامل ایلنا (خبرگزاری کار ایران) در این جلسه با اشاره به اعتراضات و اعتصابات کارگری در یک سال گذشته، به انتقاد از برخوردها با این اعتراضات و اعتصابات، گفت: «نباید شرایط به نحوی باشد که صنف کارگران، اجازه برپایی تجمع در برابر نهاد‌ها و سازمان‌های تصمیم‌گیر را نداشته باشند.»

علیرضا بختیاری، مدیرمسئول دنیای اقتصاد مسئله فسادهای بزرگ را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: «علاوه بر برخورد‌های قضایی عدلیه با مصادیق فساد، ضرورت دارد دستگاه قضایی اهتمام ویژه‌ای برای تبیین علل و ریشه‌های اصلی شکل‌گیری این فساد‌ها داشته باشد.»

مصطفی فقیهی، مدیر پایگاه خبری انتخاب از فشارهای دولت بر این رسانه گلایه کرد و گفت: «ما از قوه قضائیه می‌خواهیم که در کنار رسانه‌ها باشد و اجازه ندهد اقدامات برخی بخش‌ها، به حذف رسانه‌های مستقل ختم شود.»

علی احمدنیا، مدیرمسئول اصلاحات‌نیوز به منافع ملی اشاره کرد و گفت: «مردم کشور ما تفاوت میان مسئولی که اقدامات نمایشی انجام می‌دهد با مسئولی که در جهت منافع مردم و انقلاب گام برمی‌دارد را، به‌وضوح احساس می‌کنند.»

علی‌اصغر شفیعیان، مدیر انصاف‌نیوز ضمن انتقاد از خبرگزاری میزان به‌عنوان خبرگزاری رسمی قوه قضائیه گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که دستگاه قضا در برابر اتفاقات و رخداد‌هایی که پیش می‌آید، صرفاً عکس‌العمل‌های واکنشی از خود نشان دهد.

عکس: میزان

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی