| کد مطلب: ۵۲۳۲۷

کاظم عزیزی معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور:دولت درباره افزایش قیمت بنزین سکوت کرده است

کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در گفت‌وگو با «هم‌میهن» عنوان کرد که فعلاً دولت هیچ جلسه و تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین نداشته است اما سیاست‌های غیرقیمتی را ادامه می‌دهد.

کاظم عزیزی معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور:دولت درباره افزایش قیمت بنزین سکوت کرده است

کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در گفت‌وگو با «هم‌میهن» عنوان کرد که فعلاً دولت هیچ جلسه و تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین نداشته است اما سیاست‌های غیرقیمتی را ادامه می‌دهد. او همچنین گفته که یکی از راهکارهای جدی جایگزینی سوخت سی‌ان‌جی است که در بیست سال اخیر توانسته جایگزین خوبی برای بنزین باشد و هر یک مترمکعب از این سوخت می‌تواند در مصرف یک لیتر بنزین صرفه‌جویی ایجاد کند که معادل یک دلار است.

‌یکی از نمایندگان مجلس گفته که احتمال مطرح شدن اصلاح قیمت بنزین در بودجه وجود دارد، این خبر درست است؟

هیچ صحبتی در این خصوص نشده و هیچ جلسه و تصمیمی در این باره نبوده و دولت سکوت کرده است.

‌به هرحال کشور با رقمی نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار ناترازی بنزین مواجه است، سیاست‌های دولت برای روند کاهشی آن چیست؟

کاملاً بدیهی است که بخشی از مصرف بنزین و گازوئیل در کشور از محل واردات تامین می‌شود. واقعیت این است که درباره بنزین هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده اما سیاست‌های غیرقیمتی که از گذشته شروع و اجرایی شده همچنان در دستور کار دستگاه‌های مرتبط است. در مواردی مانند سوءاستفاده از کارت سوخت و قاچاق بنزین نیز در حال پیشگیری و پیگیری هستیم. همچنین در بخش گازوئیل در حوزه حمل و نقل، کارگروهی  با عنوان «کارگروه تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش» وجود دارد که دستگاه‌های مرتبط مانند ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، ستاد مبارزه با قاچاق، سازمان برنامه و بودجه، سازمان راهداری و سازمان شهرداری‌ها و... عضو آن هستند که به صورت مستمر جلسه دارند و مصرف سوخت خودروهای سنگین پایش می‌‌شود و تخصیص سوخت براساس میزان عملکرد است.

در این خصوص برای اینکه بتوان سوخت را کنترل کرد، راهکارهایی طی مصوبه هیئت وزیران و برنامه هفتم آمده تا بیش از گذشته بتوان سوخت‌گیری در مسیر را کنترل کرد و با دقت بیشتری این روند ادامه پیدا کند تا گازوئیل فقط به خودروهایی اختصاص پیدا کند که در همان مسیری که قرار شده بار را حمل کنند، سوختگیری کنند که باعث انحراف مصرف سوخت و قاچاق خواهد شد و اینگونه سوخت به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد. 

‌حدود ۴۰ درصد بنزین در پنج استان کشور مصرف می‌‌شود و معمولاً این استان‌ها بیشترین آلودگی هوا را نیز دارند، راهکاری برای کم شدن مصرف در این استان‌ها ندارید؟

یکی از راهکارهای جدی که همه نیز به آن اتفاق نظر دارند و در گذشته نیز جواب داده و همچنان می‌تواند راهگشا باشد بحث سوخت جایگزین مانند سی‌ان‌جی است. این سوخت در طول نزدیک به بیست سال اخیر توانسته جایگزین خوبی برای بنزین باشد و صرفه‌جویی خوبی کرده و به طور متوسط مصرف حدود ۲۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در روز، باعث صرفه‌جویی زیادی در بنزین شده است، اگر دولت حمایت کند و به این سیاست اهتمام داشته باشد این راهکار هنوز هم می‌تواند مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرد، هم‌اکنون بخش اعظمی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور بلااستفاده است؛ مثلاً شاید با دادن بسته تشویقی در کوتاه‌مدت، بتوانیم پاسخگوی افزایش بی‌رویه مصرف بنزین باشیم.

‌شما گفتید اگر دولت حمایت کند و بخواهد، خب چرا دولت نخواهد از ۱۶ میلیارد دلار هزینه خرید بنزین کم کند؟ 

معضلی که وجود دارد این است که ارزش قیمتی بنزین به دلیل تورمی که در سال‌های اخیر وجود داشته ناچیز شده و ممکن است حتی اگر دولت از سوخت سی‌ان‌جی نیز حمایت کند باز نتواند موفقیت گذشته را داشته باشد تا بتواند آن را جایگزین بنزین کند. فرض کنید دولت حتی اعلام کند که سی‌ان‌جی را رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد، آیا کسی حاضر است این سوخت رایگان را به بنزین که قیمت ناچیز دارد ترجیح دهد و آن را جایگزین بنزین کند؟ این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

به هرحال حتی فروش رایگان این سوخت هم از نظر سرمایه ملی به نفع مملکت است چون هر یک مترمکعب سی‌ان‌جی باعث می‌شود یک لیتر بنزین کمتر مصرف شود که معادل یک دلار است، یعنی اگر ۲۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور مصرف شود در حقیقت ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی کرده‌ایم.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه اقتصاد
پربازدیدترین
آخرین اخبار