| کد مطلب: ۱۲۷۷۴

آغاز تبلیغات برای کرسی‏‌های خبرگان

جامعتین لیست نامزدهای خود در تهران را منتشر کردند

روز گذشته، تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری به‌طور رسمی آغاز شد. پیش از این، کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور نام ۱۴۴ نامزد این انتخابات که صلاحیت‌شان مورد تائید نهایی قرار گرفت را منتشر کرد. این ۱۴۴ نامزد برای به دست آوردن ۸۸ کرسی خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این ۱۴۴ نفر، از میان ۵۱۰ داوطلب به انتخابات خبرگان راه پیدا کردند.

انتخابات ششمین دوره خبرگان رهبری ۱۱ اسفند و هم‌زمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار خواهد شد. در حالی به موسم برگزاری این انتخابات نزدیک می‌شویم که پیش از این، مسئله ردصلاحیت برخی از شاخص‌ترین چهره‌های سیاسی کشور از جمله اعضای خبرگان پنجم مانند حسن روحانی و سیدمحمود علوی، بی‌رقیب بودن سیدابراهیم رئیسی در حوزه انتخابیه خراسان جنوبی و عدم تائید صلاحیت مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بحث‌های زیادی را ایجاد کرده بود اما با نزدیک شدن به این انتخابات، بعضی از این موارد بحث‌برانگیز با تغییراتی مواجه شد.

 

تائیدها و ردصلاحیت‌ها

حسن روحانی با سابقه دو دوره ریاست‌جمهوری و سه دوره عضویت در خبرگان رهبری از سمنان و تهران، ردصلاحیت و از انتخابات خبرگان ششم کنار گذاشته شد. ردصلاحیت روحانی با توجه به فعالیت جریان خالص‌ساز و فضاسازی‌های منفی، دور از انتظار نبود. اما کنار گذاشتن سیدمحمود علوی، وزیر پیشین اطلاعات، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو فعلی مجلس خبرگان با توجه به سوابق امنیتی – اطلاعاتی او، در رسانه‌ها بازتاب عجیبی داشت. مکمل ردصلاحیت علوی به‌عنوان یک چهره امنیتی، ردصلاحیت مصطفی پورمحمدی بود. پورمحمدی از لحاظ سوابق قضایی و امنیتی سوابقی بسیار طولانی دارد و در حال حاضر نیز دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به‌عنوان یکی از تشکل‌های اصلی اصول‌گرا است. مصطفی پورمحمدی به ردصلاحیت خود از سوی شورای نگهبان اعتراض کرد و در بررسی مجدد، صلاحیتش مورد تائید این نهاد قرار گرفت.

 

یک رقیب برای رئیسی پیدا شد

سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و عضو فعلی مجلس خبرگان، برای ششمین دوره انتخابات این نهاد بار دیگر از استان خراسان جنوبی نامزد شده است. این استان ۵ داوطلب شرکت در خبرگان داشت که رئیسی یکی از آن‌ها بود. ۴ داوطلب دیگر ردصلاحیت شدند و فقط ابراهیم رئیسی باقی ماند. بی‌رقیب بودن رئیسی در انتخابات خبرگان از خراسان جنوبی بحث‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ها ایجاد کرد. از سوی دیگر، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان پس از بالا گرفتن بحث‌ها در خصوص بی‌رقیب بودن رئیسی در انتخابات خبرگان، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا – وابسته به جهاد دانشگاهی – اعلام کرد که براساس قانون امکان ندارد انتخابات خبرگان در حوزه‌ای که به تعداد کافی داوطلب وجود نداشته باشد، برگزار شود. در نهایت، در جریان اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها، نام سیدحسن روح‌بخش به‌عنوان رقیب رئیسی در انتخابات خبرگان از خراسان جنوبی اعلام شد و این استان ۲ نامزد خواهد داشت که یکی از آن‌ها رئیس‌جمهور است. خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، یک کرسی دارد.

 

لیست تهران؛

استان تهران با ۱۶ کرسی، بیشترین تعداد کرسی‌های خبرگان رهبری را دارد. دو جریان اصلی روحانیون اصول‌گرا یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موسوم به جامعتین، برای این انتخابات لیست‌هایی منتشر کردند. لیست ارائه‌شده از سوی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در تهران کاندیداهای مشترکی دارد اما در کل بنا بر اعلام محمدرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت، توافق دو گروه مبنی بر این بوده است که این تشکیلات فهرستی جداگانه برای تهران ارائه خواهد کرد. اما جامعتین برای بقیه استان‌های کشور تقریباً به لیست مشترک رسیدند.

نامزدهای جامعه روحانیت مبارز برای استان تهران:محمدعلی موحدی‌کرمانی، علیرضا اعرافی، محسن اسماعیلی، مصطفی پورمحمدی، سیدمحمدعلی موسوی‌جزائری، حمید حوالی‌شهریاری، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، علی رازینی، حسینعلی سعدی، هادی صادقی، غلامعلی صفایی، محسن قمی، محمود محمدی‌عراقی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، علی مومن‌پور، غلامعلی نعیم‌آبادی

نامزدهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای استان تهران: عبدالجواد ابراهیمی‌فر، علیرضا اعرافی، احمد دانش‌زاده‌مؤمن، قربانعلى ‌درّى‌نجف‌آبادى، محمود رجبی، حسینعلی سعدی، غلامعلی صفائی (بوشهری)، سعید  صلح‌میرزائی، محسن قمی، محمود محمدى‌عراقى، غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمدعلى موحدى(کرمانی)، سیدمحمدعلى موسوى (جزایری)، علی مؤمن‌پور، محمدرضا ناصری‌کوچه‌‌بیوک، غلامعلی نعیم‌آبادی

بیست‌ویکم بهمن‌ماه، جبهه اصلاحات ایران نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما به‌عنوان مجموعه احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب در جبهه اصلاحات ایران با اتکاء به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و وفادار به قانون اساسی و پای‌بند به حقوق مصرح و بنیادین ملت که در فصل سوم این قانون مورد تاکید قرار گرفته، اعلام می‌کنیم که متأسفانه امکان ارائه فهرست در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در تهران را نداریم.» با توجه به راهبرد جبهه اصلاحات ایران برای انتخابات ۱۴۰۲، مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان دو تشکل سیاسی روحانیون اصلاح‌طلب، فهرستی برای انتخابات خبرگان منتشر نکردند.

 

 

نامه دوم روحانی به شورای نگهبان

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم اگرچه به ردصلاحیت خود برای شرکت در انتخابات خبرگان اعتراض نکرد اما طی بیانیه‌هایی خواستار شفاف شدن دلایل ردصلاحیتش از شورای نگهبان شده است. چهارم بهمن‌ماه یک بیانیه طولانی از سوی این عضو مجلس خبرگان منتشر شد. حسن روحانی در این بیانیه، ضمن تاکید بر اینکه «آنان که با انگیزه‌های سیاسی دست به ردصلاحیت اینجانب زده و هزاران نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی را نیز به دلایل عمدتاً سیاسی ردصلاحیت کرده و حق مشارکت مردم را از آنان سلب نموده‌اند، نه مالک انقلاب و کشورند و نه صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از خدمتگزاران صدیق و دلسوز کشور را دارند» از این شورا خواست که دلایل ردصلاحیت او را با مردم در میان بگذارند. بنا بر خبر منتشرشده از سوی سایت دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان دو نامه نیز به شورای نگهبان ارسال کرده است. نامه دوم، روز گذشته و پس از بی‌پاسخ ماندن نامه اول روحانی ارسال شده است. محتوای مکاتبات روحانی با شورای نگهبان نیز مانند بیانیه او، اعلام عمومی دلایل ردصلاحیتش بوده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی