| کد مطلب: ۱۱۹۰۲

رونمایی دوباره از خودروهای برقی

وعده واردات اتوبوس‌‏های برقی به سال آینده موکول داده شد

رونمایی دوباره از خودروهای برقی

روز گذشته با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بار دوم از خودروی برقی رونمایی شد اما این‌بار نه به‌عنوان خودروی ملی بلکه به‌عنوان تاکسی‌های برقی چینی. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز خوشحالی از این رونمایی، از پشتوانه ۳۰ سال سابقه علمی خودروهای برقی خبر داده و اعلام کرد: «بیش از ۱۰ سال است که گروه مپنا روی این موضوع کار کرده تا دانش آن در کشور پایه‌ریزی شود. مزیت ماشین‌های برقی آلوده نکردن هواست. البته مسائل خود را خواهد داشت و شهرداری باید به فکر چگونگی بازیابی باتری خودروهای برقی باشد.»

او در مراسم رونمایی از ۱۹۸ تاکسی برقی، با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو سال‌ها گران بود، افزود: «اما ما تعرفه واردات خودروی برقی را به یک درصد رساندیم و فکر می‌کنم این اقدام ‌مورد استقبال مردم قرار بگیرد. این کمک به مردم است. قیمت این خودروها قابل رقابت با خودروهای بنزینی است و نصف پول تاکسی را دولت می‌پردازد. از سال آینده نیز خودروهای برقی داخلی با فناوری بسیار بالا را شاهد خواهیم بود و از ۸ خودروی ایرانی سال رونمایی می‌کنیم.» علی‌آبادی با اشاره به اینکه خودروهای رونمایی‌شده در مراسم امروز جزو بهترین خودروها نیستند، تاکید کرد: «اما در زمره خوب‌ها به شمار می‌روند و خودروسازان مسئولیت پشتیبانی این خودرو‌ها را بر عهده دارند. چین فناوری بسیار پیشرفته‌ای در این حوزه دارد و ما هم بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم.»

 

وعده ورود اتوبوس‌های پایتخت به سال آینده افتاد

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این باره گفت: «آلودگی هوا، ترافیک و ناایمنی و وجود بافت ناپایدار و بدمسکنی و بی‌مسکنی در تهران وجود دارد. دولت علاوه بر تلاش بسیار در حوزه حمل‌ونقل، همت کرد تا وزارت صمت پرچمدار برقی‌سازی باشد. مدیریت شهری نیز مسیر تحول جهت رفع مشکلات شهروندان در پایتخت برای ایجاد آسایش با کاهش ترافیک و آلودگی هوا را در پیش گرفته است.» او باز هم از توجه به تراموا خبر داده و افزود: «در مجموع جهت واردات 2500 اتوبوس و همچنین 2194 اتوبوس ساخت داخل قرارداد بستیم و قرار است 2694 اتوبوس برقی باشد. ضمن آنکه مقرر شده 1500 اتوبوس دوکابین موجود را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به اتوبوس برقی تبدیل کنیم. قراردادهای دیگری هم منعقد شده تا 10 هزار ون برقی، 25 هزار تاکسی و 100 هزار موتورسیکلت برقی وارد پروژه حمل‌ونقل عمومی شود. عمده واردات در حوزه حمل و نقل در شش ماه اول سال آینده انجام می‌شود.» او تاکید کرد: «شورای شهر تهران در سال 1402 تقریباً نیمی از بودجه را برای حمل و نقل تخصیص داد. برای سال آینده نیز قرار است 69 هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص دهیم.»

زاکانی در حالی از ورود اتوبوس‌ها در سال آینده خبر می‌دهد که قرار بود تا پایان آبان امسال حداقل 50 اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شود. از سوی دیگر ورود این حجم از اتوبوس، ون، تاکسی، موتورسیکلت و خودروی برقی نیاز به تامین برق دارد؛ موضوعی که زاکانی و علی‌آبادی در نمایش خود از آن عبور کرده و درباره تامین برق این حجم خودرو صحبت نمی‌کنند و تنها نگرانی خود را از تامین باطری ابراز می‌کنند. درحالی‌که محمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سوم دی امسال به صراحت اعلام کرد: «طبق برآورد اولیه، برق مصرفی خودروها در تهران روزانه 500 مگاوات است. متوسط برق مصرفی در شهر تهران حدود 5هزار مگاوات است و برای رسیدن به هدف‌مان در تهران باید یک‌دهم مصرف روزانه برق تهران، برق تامین شود. به نظر می‌رسد خود این تامین برق یک نیروگاه جداگانه 500 مگاواتی نیاز دارد. به همین دلیل این موضوع باید مورد نظر وزارت نیرو قرار گرفته و برنامه‌ریزی آن صورت گیرد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی