| کد مطلب: ۱۰۹۱۲

حمایت از اسرائیل عامل تنش بین انگلیس و اسکاتلند

همایون نیل‌فروشان

کارشناس مسائل اروپا

یکی از روندهای قابل‌توجه در خصوص سیاست خارجی انگلیس در قبال بحران غزه، واگرایی فزاینده و عدم تبعیت مقامات اسکاتلند از مواضع جانبدارانه لندن و حمایت بی‌چون‌وچرای آن از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین بوده است. در تازه‌ترین تحول، پس از آنکه حمزه یوسف وزیر اول اسکاتلند (پاکستانی‌الاصل و مسلمان) با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوایی در امارات بدون حضور مقام‌های انگلیسی دیدار کرد، دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس طی نامه شدیداللحنی تهدید کرد که وزارت خارجه حمایتش را از وزرای اسکاتلندی متوقف می‌کند.

کامرون در نامه‌ای به حزب ملی‌گرای اسکاتلند نوشت، این اقدام حمزه یوسف، وزیر اول اسکاتلند نقض پروتکل است که او با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و بدون حضور مقام‌های انگلیسی در نشست آب و هوایی دوبی دیدار و با او درباره مسئله غزه و دیگر مسائل صحبت کرده است. وزیر اول اسکاتلند و رئیس‌جمهوری ترکیه درباره مسائل مشترک در مورد غزه با یکدیگر صحبت کرده و خواستار آتش‌بس فوری در این باریکه شدند. کامرون همچنین به رئیس بخش امور خارجی حزب ملی‌گرای اسکاتلند هشدار داد و گفت، بابت این نقض پروتکل اقدامات سختگیرانه‌تری اتخاذ خواهد کرد. در این نامه از سوی وزیر خارجه انگلیس آمده است: عدم حضور یکی از مقام‌های وزارت خارجه دولت لندن در چنین نشست‌هایی، نقض پروتکل و دستورالعمل دولت است.

کامرون همچنین گفت، این نشست پروتکل‌های تفویض اختیارات را نقض کرده چون به یک مقام انگلیسی «اخطار قبلی کافی» در مورد محل نشست داده نشده تا بتواند در آن شرکت کند. جیمز کلورلی، وزیر خارجه سابق انگلیس زمانی که حمزه یوسف در تابستان ۲۰۲۳ با نخست‌وزیر ایسلند دیدار کرد اما مقام‌های انگلیس در آن حضور نداشتند، هشدار مشابهی داده بود. نامه کامرون را می‌توان یک شیطنت انگلیسی با هدف جلوگیری از واگرایی اسکاتلند از سیاست‌های ضدفلسطینی لندن و به‌خصوص قطع نوار ارتقاء جایگاه و محبوبیت حمزه یوسف نزد افکار عمومی انگلیس به دلیل مواضع وی علیه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه طی هفته‌های اخیر ارزیابی کرد. حمزه یوسف با زیر سوال بردن حمایت‌های همه‌جانبه دولت لندن از حمله رژیم صهیونیستی به غزه و نقد مخالفت انگلیس با برقراری آتش‌بس در غزه باعث عصبانیت شدید سردمداران انگلیس شده است.

گفتنی است والدین همسر حمزه یوسف یک ماه پیش از خروج و بازگشت به اسکاتلند در غزه که تحت حملات قرار داشت، گیر افتاده بودند. بی‌اعتنایی دولت لندن به این مسئله یا صحبت درباره آن با وزیر اول اسکاتلند در آن زمان با انتقادهای شدیدی در این منطقه روبه‌رو شده بود. وزیر اول اسکاتلند، در تازه‌ترین موضع‌گیری، رای ممتنع بریتانیا به پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در غزه است را محکوم کرد و گفت، این امر منجر به مرگ کودکان بیشتری می‌شود. حمزه یوسف گفت، تصمیم بریتانیا برای دادن رای ممتنع به قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه در حقیقت همدستی در مرگ هزاران کودک فلسطینی است. وی دولت بریتانیا و حزب کارگر به ریاست «کی‌یر استارمر» را به همدستی در درگیری‌های جاری متهم کرد. حمزه یوسف دولت بریتانیا را خطاب قرار داد و گفت: چگونه می‌توانید انتخاب کنید که در کشتار هزاران کودک شریک باشید و دست‌تان به خون آنها آلوده باشد. حمزه یوسف همچنین بر لزوم اعمال فشار بر دولت انگلیس برای اصلاح سیاست خود و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین تأکید کرده است. وی در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره درباره تحولات جنگ غزه گفت تا زمانی که کشور مستقل فلسطین به رسمیت شناخته نشود، راه‌حل دودولتی هیچ موضوعیتی ندارد. دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینیان، حمایت تمام‌عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. این کشور برخلاف فراخوان سازمان ملل متحد مخالف برقراری آتش‌بس دائمی در غزه است و چنین طرحی را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند. رژیم صهیونیستی نیز در سایه حمایت لندن و کاخ سفید به حملات خود علیه غزه ادامه داده و تاکید دارد که پایان جنگ در دستور کار این رژیم نیست.

جنگ علیه غزه در حالی وارد چهل‌ودومین روز خود شده است که اشغالگران حملات خود را روی بیمارستان‌ها متمرکز کرده‌اند و از جمله بامداد چهارشنبه نظامیان رژیم صهیونیستی به بیمارستان الشفا بزرگترین بیمارستان نوار غزه یورش برده و آن را به اشغال خود درآوردند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی