| کد مطلب: ۱۲۴۴۸

بازی مرگ و زندگی

تیم‌‏ملی فوتبال ایران امروز مقابل تیمی قرار می‏‌گیرد که ۱۸ سال از آخرین پیروزی ما مقابل آن می‌‏گذرد

بازی مرگ و زندگی

جام ملت‌های آسیا به روزهای پایانی خودش نزدیک شده است. کمتر کسی تصور می‌کرد این جام با حواشی گوناگون روبه‌رو شود که پیش‌تر رخ نداده است. یکی از بارزترین این حواشی؛ قرنطینه‌شدن داور مسابقات به‌دلیل تهدید جانی علیه او بود. علیرضا فغانی که در این دوره از مسابقات نماینده فدراسیون فوتبال استرالیا بود، بعد از اخراج بحث‌برانگیز مهاجم تیم‌ملی عراق با تهدید شدید جانی از سوی عراقی‌ها روبه‌رو شد. ازسوی‌دیگر حمله‌ی خبرنگار عراقی به سرمربی اسپانیایی عراق هم سوژه رسانه‌های دنیا شد. جامی که تصور می‌شد یکی از کم‌حاشیه‌ترین رقابت‌های دنیا لقب بگیرد، حالا طوری پیش رفته که کنفدراسیون فوتبال آسیا را نیز شوکه کرده است. استقبال نه‌چندان زیاد تماشاگران نیز باعث شده تا شاید AFC تصمیمی غیرمنتظره بگیرد که در ادامه به این موضوع نیز خواهیم پرداخت. تقابل ایران و ژاپن نیز در جمع هشت تیم آسیا، یکی از قدرت‌های آسیا را خیلی زود به خانه خواهد فرستاد.

 

از تهدید جانی تا حمله به قصد کشتن

جام جهانی ۲۰۲۲ که در همین کشور قطر برگزار شد، عملاً حاشیه‌ی خاص خارج از زمین نداشت اما جام ملت‌های آسیا باوجودی که با تیم‌ها و تماشاگران کمتری در حال برگزاری است، حواشی‌ای را به‌چشم دید که شاید تابه‌حال در هیچ تورنمنتی طی ۲ دهه اخیر کسی به‌یاد ندارد. علیرضا فغانی، داور ایرانی که از دو سال پیش تابعیت کشور استرالیا را گرفته و برای فوتبال این کشور قضاوت می‌کند، در این مسابقات جنجال آفرید. او به‌دلیل تلف‌کردن وقت توسط مهاجم عراقی، ایمن حسین را در دقیقه ۷۸ مقابل اردن از زمین مسابقه اخراج کرد تا همین اتفاق منجر به این شود که عراق در ثانیه‌های پایانی وقت‌های تلف‌شده مقابل اردن، شکست بخورد. بعد از این اتفاق، فغانی توسط کاربران عراقی به قتل تهدید شد و شماره تماس و آدرس منزلش در استرالیا نیز پخش شد. واتس‌آپ فغانی از دسترس خارج شد چراکه بیش از ۱۰ هزار تهدید جانی از سوی عراقی‌ها در واتس‌آپ او به‌ثبت رسید. فغانی به مدت ۴ روز در هتل کنتینانتال با حفاظت بسیار بالا از سوی افراد امنیتی AFC قرنطینه شده بود و هرکسی اجازه ورود به این هتل را نداشت. درنهایت اما ای‌اف‌سی با انتشار بیانیه‌ای، تمام تصمیمات فغانی را به‌لحاظ قانونی و علم داوری تایید کرد و گفت، فغانی نمره قبولی در این مسابقه کسب کرده و اصلاً اشتباهی نداشته است. ازسوی‌دیگر فدراسیون فوتبال استرالیا اعلام کرد، باتوجه به اینکه علیرضا فغانی درحال‌حاضر شهروند این کشور است، باید به کشور استرالیا برگردد چون مسئول حفاظت از جان او است. به‌همین‌دلیل فغانی باوجود قضاوت قابل قبول در دیدار عراق و اردن، دیگر در این جام حضور ندارد. حاشیه دیگر، تنش در نشست خبری سرمربی عراق بعد از شکست این تیم مقابل اردن بود. یکی از خبرنگاران عراقی به قصد آسیب‌رساندن به سرمربی اسپانیایی عراق به او حمله‌ور شد که افسران امنیتی ای‌اف‌سی این خبرنگار را از سالن خارج کردند. یکی از نمایندگان ای‌اف‌سی قبل از این اتفاق، باتوجه به احتمال پرتاب میکروفون به‌سمت سرمربی عراق، میکروفون را از او گرفت تا اتفاق بدتری رخ ندهد.

 

منطقه محبوبی که بدیمن شد

تا کمتر از ۵ سال پیش، کشور قطر میزبان هیچ رقابت بزرگی در این رقابت‌ها نبود. خبرنگار روزنامه هم‌میهن با حضور در این مسابقات ملاحظه کرد که این کشور با تجربه‌ی میزبانی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۰، جام جهانی ۲۰۲۲ و حالا جام ملت‌های ۲۰۲۳، به‌خوبی از پس میزبانی تورنمنت‌های بزرگ با حضور توریست‌های مختلف از اقصی‌نقاط دنیا برآمده است. استفاده از تمام خطوط متروها برای خبرنگاران در طول مسابقات رایگان است. همچنین مدیا سنتر نیز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب، پذیرای خبرنگاران برای تهیه گزارش و ارسال مطالب است. گفتنی‌است در مدیا سنتر، اینترنت پرسرعت در اختیار تمام خبرنگاران قرار گرفته تا ارسال مطالب، آسان‌تر از قبل شود. یکی از نکات جالب، تجمع هواداران فوتبال در شهر دوحه، حضور در منطقه‌ای به‌نام «سوق واقف» است که مغازه‌دارهای ایرانی بسیاری، آنجا حضور دارند. تجمع هواداران فوتبال و حامیان هر کشور در این منطقه سنتی باعث شده بود تا یک آمار منفی به‌وجود بیاید. هواداران هر تیمی که شب قبل از مسابقه در این منطقه جمع شدند، آن تیم شکست خورد و حذف شد. این اتفاق برای تیم ملی فلسطین، عراق، امارات و عربستان رخ داد به‌همین‌دلیل پیش از آغاز مرحله یک‌چهارم نهایی، هواداران فوتبال در منطقه دیگری جمع شدند تا بدیمنی ـ  از دید خودشان ـ یقه‌شان را نگیرد. هرچند هواداران تیم‌ملی فوتبال ایران بیشتر در هتل‌های‌شان حضور داشتند تا اینکه در سطح شهر به‌صورت هماهنگ به شادی بپردازند. در روز مسابقه، هواداران فوتبال ایران در اطراف ورزشگاه شادی می‌کردند اما در روزهای قبل از هر مسابقه، در سطح شهر خبری از آن‌ها نبود. گفتنی‌است سبک تشویق کشورهای عربی به‌مراتب هماهنگ‌تر و جذاب‌تر از هواداران سایر کشورها بود.

 

شکستن طلسم ۱۸ ساله

ژاپن قطعاً سرسخت‌ترین رقیب ایران طی ۲ دهه اخیر است. آخرین برد ایران مقابل این تیم، به سال ۲۰۰۵ و مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۶ برمی‌گردد؛ جایی که برانکو ایوانکوویچ سرمربی ایران بود و سفیدپوشان ایران توانستند در ورزشگاه آزادی با حساب دو بر یک و درخشش وحید هاشمیان، از سد ژاپنی‌ها عبور کنند. درحال‌حاضر ژاپن گران‌ترین تیم جام است و اگر به لیست‌شان نگاه کنید، لیستی از بازیکنان سرشناس دارند. هیروکی ایتو، مدافع اشتوتگارت آلمان، کو ایتاکورا، مدافع مونشن گلادباخ، تاکه‌هیرو تومیاسو از آرسنال، واتارو اندو از لیورپول، میتوما از برایتون و کوبو از رئال سوسیه‌داد؛ شاخص‌ترین بازیکنان تیم تحت هدایت هاجیمه موریاسو با برچسب‌های چندین میلیون دلاری هستند. گفتنی‌است اما دو تیم تا الان ۹ بار در تاریخ، به مصاف هم رفته‌اند که سهم یوزهای ایرانی، کسب ۲ پیروزی و سهم سامورایی‌ها، سه برد بوده و ۴ مسابقه هم با تساوی به اتمام رسیده است. ایران در این ۹ مسابقه، ۱۱ بار دروازه حریف خود را باز کرده و در مقابل، ۱۵ بار توپ را درون دروازه خود دیده تا ژاپنی‌ها دست بالا را در آمار ثبت‌شده داشته باشند. اما نکته منفی عدم‌پیروزی و عدم‌گلزنی ایران مقابل ژاپن، در چهار دیداری است که با آبی‌پوشان در جام ملت‌های آسیا داشته و باید دید امروز در پنجمین مصاف خود در این رقابت‌ها، به این طلسم منفی پایان خواهد داد یا خیر. همچنین باز هم بین برترین گلزنان دیدارهای رودرروی دو تیم، نام علی دایی دیده می‌شود که با ۴ گل زده، در صدر قرار دارد و بازیکنان بعد از او ازجمله وحید هاشمیان، دوگله هستند و نکته جالب اینکه هیچ بازیکن کنونی‌ای از تیم ملی، سابقه گلزنی به ژاپنی‌ها را ندارد و باید دید امروز کسی خواهد توانست این اتفاق را رقم بزند یا نه. آخرین تقابل دو تیم هم به جام ملت‌های قبلی برمی‌گردد که ژاپن با برتری سه بر صفر مقابل تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش به پیروزی رسید و به فینال مسابقات صعود کرد اما برتری ایران برابر حریف قدرتمند امروز خود چیزی حدود ۱۹ سال پیش رقم خورده که ایران توانست در مسابقه‌ای که در چارچوب انتخابی جام جهانی برگزار می‌شد، با دبل وحید هاشمیان، با نتیجه دو بر یک، از سد ژاپن بگذرد.

 

مشاهده خبرنگار هم‌میهن از آخرین تمرین

با غیبت مهدی طارمی در این مسابقه حساس، باید دید تفکر امیر قلعه‌نویی برای خط حمله چه خواهد بود اما با حضور خبرنگار روزنامه هم‌میهن در تمرین پیش از این مسابقه، دریافتیم که شهریار مغانلو در قیاس با سایر تمرین‌ها، حضور فعال‌تر و پررنگ‌تری داشت. بعید نیست باتوجه به میانگین قدی پایین‌تر ژاپنی‌ها نسبت به بازیکنان ایران، شهریار برای دقایقی و البته برای بازکردن گره بازی، به میدان برود. شکستن طلسم ۱۸ساله می‌تواند حضور قلعه‌نویی را در جام تمدید و جای پایش را محکم‌تر کند در غیر این صورت شاید پایان کار او در تیم‌ملی رقم بخورد و به جام‌جهانی 2026 نرسد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی