| کد مطلب: ۱۱۷۵۵

حریفی که نباید دست‌کم گرفت

تیم ملی ایران امشب در تقابل با فلسطین جام ملت‌های آسیا را آغاز می‌کند

حریفی که نباید دست‌کم گرفت

تیم‌ملی فوتبال ایران، امروز اولین دیدار خود را در جام‌ملت‌های آسیا مقابل فلسطینی برگزار می‌کند که ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عنوان یکی از تیم‌های شگفت‌انگیز مسابقات نام برده شده است. تیمی متشکل از بازیکنان بومی و غیربومی و البته همراه با دو بازیکن اسرائیلی، باعث‌شده تا یکی از تیم‌های مرموز جام لقب بگیرند. امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم‌ملی ایران با احترام زیاد نسبت به فلسطین گفته که این مسابقه برای ایران حکم فینال دارد؛ فلسطینی که تابه‌حال در دو دوره حضور در جام‌ملت‌های آسیا بردی کسب نکرده، باتوجه به تغییرات شرایط صعود به دور حذفی، می‌تواند حتی رنگ دور حذفی را هم ببیند.

 

تاریخچه‌ای که با چنگ و دندان شکل گرفت

تیم‌ملی فلسطین که قرار است امشب مقابل شاگردان قلعه‌نویی صف‌آرایی کند، حدود 20 سال است که به‌صورت رسمی می‌تواند در مسابقات بین‌المللی شرکت کند. فلسطین در سال ۱۹۹۸ به فیفا پیوست. اما درواقع سفر فوتبالی آن‌ها به حدود ۷۰ سال قبل برمی‌گردد. هرچند در سال ۱۹۲۸ اتحادیه فوتبال فلسطین (PFA) تشکیل شد. درواقع 70 سال طول کشید تا فدراسیون فوتبال این کشور عضو رسمی فیفا شود. سپ بلاتر تلاش بسیاری کرد تا فلسطین عضو رسمی فیفا شود تا بتواند در مسابقات رسمی شرکت کند.

در پی امضای پیمان اُسلو در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ (توافقنامه صلح بین اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین)، تشکیلات خودگردان فلسطین ایجاد شد و وظیفه اداره کرانه باختری و نوار غزه را برعهده گرفت. به‌این‌ترتیب در جامعه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شدند و درنهایت در سال ۱۹۹۸ در فیفا پذیرفته شدند. تصور بلاتر طبق گفته خودش این بود که به‌دلیل تلاش‌هایش برای ثبت رسمی فدراسیون فوتبال فلسطین، جایزه صلح نوبل را دریافت خواهد کرد اما این اتفاق رخ نداد. ساخت ورزشگاه «فیصل‌الحسینی» در کرانه باختری اقدامی بزرگ در جهت حمایت از تیم‌ملی فلسطین بود که بتوانند از تیم‌های دیگر میزبانی کنند. فوتبال فلسطین بر سر دوراهی قرار دارد. در سال ۲۰۱۸ آن‌ها با ۱۷پله بالاتر از اسرائیل در رتبه ۷۳ جهان ایستادند. اولین حضور تیم‌ملی فلسطین به جام‌ملت‌های 2015 برمی‌گردد که حاصل تغییرات بنیادین در فوتبال این کشور بود که پیش‌ازاین حتی نمی‌توانستند به‌شکلی مستقل در مسابقات شرکت کنند. هرچند در جام‌ملت‌های 2015، هر 3‌ مسابقه را باختند و 11گل نیز دریافت کردند اما برای تیمی که پیش‌ازاین رسمی نبود، تجربه بزرگی محسوب می‌شد. 4 سال بعد اما فلسطینی‌ها باتجربه‌تر شده بودند و سخت‌تر از قبل گل می‌خوردند، به‌همین‌دلیل توانستند سوریه و اردن را با تساوی متوقف کنند و فقط مقابل استرالیا شکست را پذیرا شدند.

 

۲ اسرائیلی با ۱۲ لژیونر

لیست تیم‌ملی فلسطین به دو بخش تقسیم می‌شود. تیمی که 14بازیکن‌اش در لیگ داخلی فلسطین بازی می‌کنند و سایر بازیکنانی که در قاره اروپا توپ می‌زنند.

لیست فلسطین را تقریباً باید به 2بخش مساوی تقسیم کنیم؛ تیمی که 14بازیکناش، برای 4تیم داخلی بازی می‌کنند و سهم تیم هلال‌القدس با 6 بازیکن بیش از بقیه تیم‌هاست. این‌تیم در لیگ‌برتر فلسطین بازی می‌کند. گفتنی‌است، فلسطین 2 لیگ‌برتر دارد با نام‌های مجزای «لیگ‌برتر نوار غزه» و «لیگ‌برتر بانک غرب» که 6 بازیکن فلسطین در لیگ‌برتر نوار غزه بازی می‌کنند که البته به‌دلیل حمله نظامی اسرائیل، هر دو لیگ ‌فلسطین تعطیل شده است.

ازسوی‌دیگر با 12 لژیونر مواجه می‌شویم که در لیگ‌های سوئد، اندونزی، هند، مصر، تایلند، بلژیک، شیلی، کویت، آذربایجان و اسرائیل(دو بازیکن) بازی می‌کنند. رامی حماده، دروازه‌بان تیم‌ملی فلسطین، متولد شهر «شفا امر» در شمال اسرائیل است. این شهر، سنی و عرب‌زبان است و کمتر از 10درصد این‌شهر 55 هزارنفری، یهودی هستند. گفتنی‌است این بازیکن در تیم مکابی اسرائیل بازی می‌کند. دیگر بازیکن تیم‌ملی فلسطین که مرتبط با اسرائیلی‌هاست، عطا جابر است. این بازیکن متولد شهر «مجد الکروم»، واقع در شمال اسرائیل است. جابر عطا 22بازی‌ملی برای تیم‌های زیر 21ساله اسرائیل بازی کرده، اما از 2سال پیش تصمیم گرفت برای تیم‌ملی فلسطین به میدان برود. این بازیکن بیش از 8سال پیاپی در لیگ اسرائیل به میدان رفت اما از سال گذشته تصمیم گرفت به لیگ آذربایجان برود. عُدَی دباغ 25ساله، ستاره لژیونر فلسطین است؛ بازیکنی که برای شارلوای بلژیک بازی می‌کند. «تامر صیام» هم بازیکن لیگ‌برتر تایلند است که طی 59مسابقه 12بار برای تیم باشگاهی‌اش گلزنی کرده است. همچنین فلسطینی‌ها، دو بازیکن سوئدی و شیلیایی دارند که تابعیت فلسطین را برعهده گرفتند و در این‌مسابقات حضور دارند. گفتنی‌است سرمربی این‌تیم نیز اهل کشور تونس است. «مَکرَم دَبوب»، از سال 2021 هدایت تیم‌ملی فلسطین را به‌عهده گرفته است. این سرمربی 51ساله، در ابتدا به‌عنوان دروازه‌بان و بعدها به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌های تیم فلسطین فعالیت داشت و حالا نفر اول کادرفنی آنها شده است.

 

پیشینه تقابل با تیم‌ملی ایران

فلسطین در اولین‌بازی سال 2023 دست به کار بزرگی زد و بحرین را با نتیجه 2-1 شکست داد. آن‌ها پس‌ازاین 9بازی دیگر را در سال 2023، همچنین 2024 به انجام رساندند که ماحصل آن 5 ‌باخت و 4 تساوی بود. فلسطین مدت‌هاست رنگ برد را ندیده، اما باخت 1-0 برابر استرالیا در مقدماتی جام‌جهانی 2026، شکست یک بر صفر مقابل ازبکستان و تساوی بدون گل در جدال با عربستان، به‌هیچ‌وجه نتایج بدی به‌حساب نمی‌آید و نباید آن‌ها را به‌خاطر عدم‌پیروزی در دیدارهای متوالی دست‌کم گرفت.

اگر بخواهیم تقابل‌های تیم‌ملی ایران و فلسطین را نیز مورد بررسی قرار دهیم، کفه‌ترازو کاملاً به‌سمت ایران سنگینی می‌کند و طبعاً باید شاهد برد یکطرفه باشیم. اما فلسطین این‌دوره، کاملاً تفاوت دارد. ابتدا تاریخ را بررسی کنیم. 3برد و 2تساوی، عاقبت 5دوئل پیشین ایران و فلسطین بوده است. در این‌بازی‌ها، 14گل زده برای ملی‌پوشان و 2گل برای فلسطین به‌ثبت رسیده است. هر دوبار که فلسطین به ایران گل زده، موفق به متوقف‌کردن ایران شده است. درطرف‌دیگر ماجرا باید به گلزنان تیم‌ملی اشاره کنیم. جواد کاظمیان با زدن 2گل، بهترین آمار را داشته و از تیم‌ِکنونی، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد، سابقه گلزنی برابر فلسطین را در کارنامه خود دارند. این 2تیم، 5سال قبل در خاک قطر، دیداری دوستانه با یکدیگر داشتند که منجر به تساوی 1-1 شد. حالا باید دید در مهم‌ترین رویارویی، چه نتیجه‌ای به ارمغان می‌آید. فلسطینی‌ها متاثر از جنگ و اشغالی که سال‌ها درگیرش هستند، می‌خواهند در جام‌ملت‌ها خودی نشان دهند تا در روزهای سختی که مردم‌اش تحمل می‌کنند، شادی را برای آنها به ارمغان بیاورند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی