| کد مطلب: ۱۲۱۷۰

بازی جوانمردانه شاید وقتی دیگر

مرحله حذفی جام‌ملت‏‌ها درحالی آغاز می‌‏شود که رسانه‏‌های مطرح دنیا به رفتار یورگن کلینزمن اعتراض کردند

بازی جوانمردانه شاید وقتی دیگر

جام‌ملت‌های آسیا درحالی وارد دور حذفی خود شده که رعایت بازی جوانمردانه توسط برخی تیم‌ها به‌خصوص کره‌جنوبی زیر سوال رفته است. شکست ژاپن در هفته دوم این رقابت‌ها در دور گروهی باعث شد تا برخی تیم‌ها برای رودررو نشدن با این تیم به تکاپو بیفتند. کره‌جنوبی یکی از این تیم‌هاست که با تساوی مصلحتی و بازی پرانتقاد مقابل مالزی به‌سمت دیگر جدول رفت. فراگیر شدن لبخند یورگن کلینزمن در شبکه‌های اجتماعی بعد از تساوی تیمش در دقیقه ۱۰۵ این شائبه را بیش‌ازپیش تقویت کرد که کره از قصد طوری شرایط را فراهم کرده تا با سامورایی‌ها مصاف نکند. تیم‌ملی ایران اما بدون توجه به این حواشی هر سه مسابقه را برد تا در صورت پیروزی مقابل سوریه احتمالاً در یک‌چهارم با ژاپن دیدار کند؛ دیداری که برای ما ایرانی‌ها کمی غریبه است چون اصولاً ایران و کره‌جنوبی در مراحل حذفی با یکدیگر روبه‌رو می‌شدند و خبری از ژاپن نبود. باید دید در مرحله یک‌هشتم باتوجه به تقابل عربستان و کره‌جنوبی آیا مدعی دیگری هم حذف خواهد شد یا خیر.

 

ایران؛ تیمی که اسیر معادلات نشد

تیم‌ملی ایران را می‌توان به‌جرأت تنها تیمی از جمع مدعیان دانست که بدون توجه به آنالیزهای دور حذفی کار خودش را پیش برد و صعود کرد. هرچند شاگردان قلعه‌نویی مقابل هنگ‌کنک آنطور که باید ظاهر نشدند و انتقاداتی نیز به سبک بازی این تیم مطرح شد اما در بازی مقابل امارات، با اضافه شدن دوباره سردار آزمون خط آتش تیم‌ملی جان دوباره گرفت و اماراتی‌ها بارها اسیر هماهنگی عجیب طارمی و سردار شدند. بااین‌حال تیم‌ملی ایران با کسب 9 امتیاز کامل به‌عنوان صدرنشین صعودش را قطعی کرد تا در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف سوریه‌ای برود که در دو دوره قبلی با مربیگری کارلوس کی‌روش، ایران در دو دیدار رفت و برگشت مقابل این تیم به تساوی رسید و موفق به برتری نشد. در صورت پیروزی شاگردان قلعه‌نویی، ایران باید به مصاف برنده دیدار ژاپن و بحرین برود. محمد عادل، بازیکن تیم‌ملی بحرین نیز با کنایه به بازیکنان کره‌جنوبی گفت: «عراق با شجاعت مقابل ژاپن ایستاد و پیروز شد. ما نیز با اقتدار و شجاعت مقابل ژاپن بازی می‌کنیم و از تقابل با آنها فرار نخواهیم کرد». گفتنی است بحرین با پیروزی مقابل اردن موفق شد در گروهی که کره‌جنوبی حضور داشت، به‌عنوان صدرنشین به دور بعدی برود.

 

عربستانی‌ها شاکی از کلینزمن

شکست ژاپن در هفته دوم جام‌ملت‌های آسیا باعث شد تا برخی تیم‌ها برای فرار از تقابل با ژاپن، دست به شکست یا تساوی مصلحتی بزنند. اما کمتر کسی تصور می‌کرد که کره‌جنوبی نیز برای عدم‌تقابل با ژاپن مقابل رقبای خود، دست به کم‌کاری بزند. این موضوعی است که اکثر رسانه‌های ورزشی دنیا درخصوص آن نوشته‌اند. یورگن کلینزمن، سرمربی مشهور کره‌ای‌ها مورد شدیدترین انتقادها از سوی نشریه کیکر قرار گرفته که چرا یک مربی آلمانی باید تیمش را برای تساوی یا شکست به زمین بفرستد تا با تساوی مصلحتی یا حتی شکست، مقابل تیم قوی‌تر قرار نگیرد. این رویکردی نیست که ژرمن‌ها در طول تاریخ آن را آموخته‌اند. کلینزمن اما در پاسخ به این سوال که آیا شما از قصد مقابل رقیب نه‌چندان مطرحی چون مالزی مساوی کردید تا با قرار گرفتن در جایگاه دوم از رودررو شدن با ژاپن فرار کنید؟ گفت: «اصلاً اینطور نیست. ما در محاسبات دچار اشتباه شدیم و نمی‌خواستیم سه گل از مالزی بخوریم. شرایط آنطور که می‌خواستیم پیش نرفت، اما خوشحالیم که به مرحله بعدی صعود کردیم». درهرصورت کره‌جنوبی با تساوی سه بر سه مقابل مالزی، با 5 امتیاز به‌عنوان تیم دوم باید به مصاف عربستان برود. نشریات عربستانی به‌شدت از کاری که کره‌جنوبی کرده، شاکی هستند. نشریات عربستانی معتقدند، کره‌ای‌ها از قصد با تساوی مقابل مالزی به این سمت جدول آمدند تا با عربستان دیدار کنند. هرچند روی کاغذ مسیر کره‌جنوبی سخت شده و در صورت پیروزی مقابل عربستان باید در مرحله یک‌چهارم پایانی به مصاف (احتمالاً) استرالیا برود. گفتنی است، تقابل کره‌جنوبی و عربستان یادآور دیدار این دو تیم در فینال جام‌ملت‌های آسیا در سال 1988 است که البته عربستانی‌ها با درخشش محمد الدعایه در ضربات پنالتی به پیروزی رسیدند و جام قهرمانی را از آنِ خود کردند.

 

استرالیا؛ مرموزترین مدعی

رسانه‌های قطری عقیده دارند استرالیا یکی از مرموزترین تیم‌های مدعی عنوان قهرمانی است که کمتر در مورد آن‌ها صحبت می‌شود. در سومین دور از مرحله گروهی جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، قطر از گروه B دو دیدار برگزار شد که در پایان ازبکستان و استرالیا راهی مرحله حذفی جام‌ملت‌های آسیا شدند. استرالیا با تساوی مقابل حریف سرسختی چون ازبکستان توانست بار دیگر به‌عنوان سرگروه راهی دور حذفی جام‌ملت‌ها شود اما یک حسرت در دل استرالیایی‌ها باقی ماند. استرالیا تا دقیقه 80 از حریف خود پیش بود تا برای نخستین‌بار از زمان ورودش به قاره آسیا با سه برد پیاپی به دور حذفی صعود کند که این امر میسر نشد. به هر ترتیب این تیم با دو برد و یک تساوی به مانند همیشه موفق به صعود شد تا در جمع شانزده تیم برتر آسیا باقی بماند. پیش از این در سال ۲۰۰۷ این تیم با یک برد، یک تساوی و یک شکست به‌عنوان تیم دوم صعود کرده بود. همچنین در ۲۰۱۱ با دو برد و یک تساوی صدرنشین شد و در ۲۰۱۵ نیز با قبول دو برد و یک شکست، در رده دوم گروه قرار یافت. استرالیا باید در مرحله یک‌هشتم به مصاف اندونزی برود و در صورت پیروزی مقابل این تیم شرقی، باید با برنده کره‌جنوبی و عربستان مصاف داشته باشد که قطعاً دیدار بسیار سختی خواهد بود.

 

عربستان و مسیر سینوسی

عربستان گران‌ترین تیم جام‌ملت‌ها نیست اما گران‌ترین سرمربی و کادر فنی جام‌ملت‌ها را دراختیار دارد. روبرتو مانچینی در راستای جذب ستاره‌های فوتبال دنیا به تیم‌ملی عربستان رفت و یحیی توره نیز دستیار او شد تا کادری پرستاره راهی جام‌ملت‌ها شود. عربستان در مسابقه نخست در ثانیه‌های پایانی موفق شد، دروازه عمان را باز کند و با حساب دو بر یک، پیروز شود. مقابل قرقیزستان نیز با دوگل به سه امتیاز رسید اما در دیدار سوم مقابل تایلند با تساوی بدون گل متوقف شد. بااین‌حال روبرتو مانچینی که در یورو 2020 با ایتالیا قهرمان جام‌ملت‌های اروپا شده بود با کُری سنگینی که برای کره‌ای‌ها خواند ثابت کرد عربستان قصد حذف‌شدن در مرحله یک‌هشتم را ندارد:«باید در این مسابقه گلزنی می‌کردیم. تحلیل من این بود که در دور گروهی 6 گل بزنیم که حالا باید این دو گل کمبود را مقابل کره‌جنوبی جبران کنیم». عربستانی‌ها در صورت پیروزی مقابل کره‌جنوبی به مصاف برنده دیدار استرالیا و اندونزی خواهند رفت.

آنچه مسلم است قطعاً در مرحله یک‌هشتم پایانی یک تیم مدعی از بین عربستان و کره‌جنوبی کنار خواهد رفت. باید دید آیا در یک‌چهارم تقابل حساس ژاپن و ایران را خواهیم دید یا خیر. همچنین مصاف استرالیا با برنده دیدار کره‌جنوبی و عربستان، می‌تواند مرحله بعدی را بیش‌ازپیش جذاب کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی