| کد مطلب: ۱۲۳۷۸

عبور قلعه‌‏نویی از مرد نقره‌‏ای؟

تیم‏‌ملی فوتبال ایران عصر امروز مقابل سوریه‌‏ای قرار می‏‌گیرد که سرمربی‏‌اش مشهور به ناکامی در فینال‏‌هاست

عبور قلعه‌‏نویی از مرد نقره‌‏ای؟

مرحله حذفی جام‌ ملت‌های آسیا آغاز شده اما حال‌وهوای جام جهانی را در همین محل یعنی قطر ندارد. شور و اشتیاق هواداران فوتبال آمریکای جنوبی و اروپایی در قطر طور دیگری بود. در جام ملت‌ها اما گویی آنطور که باید برای تیم‌های‌ملی آسیایی هیجان نداشته که سراسر شهر رنگ‌وبوی مسابقات را بگیرد. بااین‌حال حذف باورنکردنی عراق و پیروزی دراماتیک تاجیکستان باعث شد، ترس بر جان تیم‌های مدعی بیفتد. قضاوت پرحاشیه و جنجالی فغانی باعث شده بود، هواداران عراقی حتی با هواداران ایرانی هم درگیری لفظی پیدا کنند؛ چون معتقد بودند داور ایرانی، عامل حذف تیم‌شان شده است. همچنین تقابل ایران با سوریه که با سرمربی ۶۸ ساله آرژانتینی به فوتبال آسیا آمده، از دیگر موضوعاتی بود که رسانه‌های قطری با آب‌وتاب درموردش نوشتند. عصر امروز شاگردان قلعه‌نویی در حالی مقابل سوریه قرار می‌گیرند که تمام فوتبال‌دوستان می‌دانند هکتور کوپر ـ سرمربی سوریه ـ تفکرات تدافعی شدیدی دارد و ایران باید خودش را مقابل یک‌روز سخت دفاعی، آماده کند.

 

عراقی‌ها علیه فغانی

پیش از مسابقه حساس ایران و سوریه، اتفاق کم‌نظیری رخ داد تا جایی که داور مسابقه‌، با تهدید به قتل روبه‌رو شود. علیرضا فغانی دوشنبه‌شب، قضاوتی بحث‌برانگیز داشت که حواشی و جنجال عجیبی را در دوحه قطر ایجاد کرد. عراق که تا دقیقه ۹۴ با حساب دو بر یک از اردن پیش بود و خودش را در جمع هشت تیم برتر آسیا می‌دید، به‌یکباره پاشید. ماجرا از این قرار است که ایمن حسین، مهاجم تیم‌ملی عراق، بعد از زدن گل تساوی در دقیقه ۷۸، مشابه خوشحالی اردنی‌ها را انجام داد که هر دو خوشحالی‌گل، می‌توانست تحریک هواداران مقابل باشد و هر دو خوشحالی، می‌توانست اتلاف‌وقت محسوب شود اما فغانی تصمیم گرفت فقط بازیکن عراق را با کارت زرد دوم و اخراج از زمین، جریمه کند. همین تصمیم فغانی باعث شد تا عراقی‌ها به صفحه رسمی فغانی حمله کنند تا او مجبور شود کامنت یکی از پست‌هایش را ببندد. کار تا جایی بیخ پیدا کرد که آدرس منزل فغانی در استرالیا هم، در صفحات عراقی منتشر شد. هواداران عراقی حاضر در شهر دوحه، چنان عصبانی بودند که حتی در متروی شهری هم درخصوص قضاوت فغانی صحبت می‌کردند. عجمان نعیم، خبرنگار مطرح اسپورت‌نیوز عراق در شهر دوحه، در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن گفت، تیم‌ملی عراق به داور این بازی باخت. او عقیده داشت، فغانی ظاهراً کینه‌ای از ایمن حسین داشته است. هرچند این اظهارنظر طبعاً از روی عصبانیت بعد از حذف عراق مطرح شده است. کاساس، سرمربی اسپانیایی عراق هم بعد از این شکست گفت، فغانی برد را از آن‌ها دزدید.

 

مرد نقره‌ای علیه ایران

تیم‌ملی فوتبال سوریه در جام ملت‌های آسیا، عملکرد بسیار خوبی داشته و توانسته برای اولین‌بار به مرحله یک‌هشتم پایانی صعود کند. زمانی صعود سوری‌ها به یک‌هشتم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم این تیم با استرالیا و ازبکستانی هم‌گروه بوده که در رنکینگ فیفا، از سوریه کیفیت بهتری دارند. این تیم در دیدار برابر استرالیا، نمایش خوبی داشت؛ هرچند با یک گل شکست خورد. سوری‌ها توانستند برابر ازبکستان، یک تساوی را به دست آورند و در دیدار پایانی هم با یک گل برابر هند، به پیروزی رسیدند تا برای نخستین‌بار در تاریخ به دور حذفی جام ملت‌ها صعود کنند و حریف ایران در دور یک‌هشتم نهایی بشوند. نکته جالب اما درمورد سرمربی آرژانتینی‌شان ـ هکتور کوپر ـ است. وب‌سایت winwin درخصوص یک موضوع جالب از کوپر چنین نوشت: تیم‌ملی فوتبال سوریه با هکتور کوپر، سرمربی سرشناس و آرژانتینی خود، بسیار تغییر کرده و به تیمی قابل احترام تبدیل شده است. فدراسیون فوتبال سوریه سخت در تلاش است تا قرارداد این سرمربی باتجربه را تمدید کند. عبدالرحمان خطیب، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال سوریه، درباره دستمزد هکتور کوپر و تمدید قرارداد با این سرمربی گفت: درباره دستمزد کوپر رقم‌های عجیبی می‌گویند اما اصلاً اینگونه نیست. او در ماه، ۳۴هزار دلار حقوق دریافت می‌کند و به‌عبارت‌دیگر، دستمزد او ۴۰۸ هزار دلار در سال است. البته قول پاداش به این مربی؛ در صورت صعود از مرحله گروهی جام‌ملت‌ها، همچنین درخشش در انتخابی جام جهانی را داده‌ایم.

 

آماربازی

قبل از شروع هر مسابقه‌ای، آمار تقابل‌های دو تیم می‌تواند تاحدودی مشخص ‌کند کفه ترازو به‌سمت کدام تیم می‌چرخد. تیم‌ملی سوریه 17 بار مقابل ایران بازی کرده که تنها یک‌بار 50سال پیش در سال 1973 به پیروزی رسیده است، 11 بازی با نتیجه تساوی به پایان رسیده و 5 بار، ایران برنده شده است. البته که سوریه در زمان هدایت کی‌روش، رفت‌وبرگشت توانست از ایران مساوی بگیرد.

 

قربانی دو جریان سیاسی

امیر قلعه‌نویی روز گذشته با حضور در نشست خبری پیش از بازی، بار دیگر گریزی به اتفاقات و حواشی جام ملت‌های ۲۰۰۷ زد، خودش را قربانی دو جریان سیاسی آن سال  معرفی کرد و البته کنایه‌ای به عادل فردوسی‌پور هم زد؛ چراکه معتقد بود آن برنامه تلویزیونی با اجرای فردوسی‌پور صرفاً تسویه‌حساب شخصی بود که اجرا شد. قلعه‌نویی همچنین گفت: «جریانات سال ۲۰۰۷  ـ که یک مربی بدون شکست از سمت خود اخراج شده ـ را اگر به خبرنگاران خارجی بگویید، اصلاً باور نخواهند کرد اما من در شرایط سختی این مسئولیت را پذیرفتم و کنار رفتم.» در ادامه اما سرمربی تیم‌ملی ایران گفت، حتی باوجود غیبت کنعانی‌زادگان هم به‌دنبال بُرد است. ازسوی‌دیگر هکتور کوپر، سرمربی آرژانتینی سوریه نیز گفت که برای موفقیت سوری‌ها، پا به میدان می‌گذارد و اصلاً ترسی از نمایش خوب ایران در دور گروهی ندارد. کوپر که به مرد نقره‌ای مشهور است، گفت که دوست دارد با سوریه  قدم‌به‌قدم پیش برود و در جام بماند؛ حتی اگر یکی از دیدارها مقابل تیم خوب ایران باشد.

 

تاریخ چه می‌گوید؟

هکتور کوپر در قامت سرمربی باشگاهی، در فینال مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، یک‌بار مقابل بایرن و یک‌بار مقابل رئال مادرید شکست خورده است. در سال ۱۹۹۸ هم به‌عنوان سرمربی مایورکا در فینال سوپرجام شکست خورد تا لقب مرد نقره‌ای، برازنده او شود. کوپر پس از تلاش‌های باشگاهی به مسابقات ملی رفت. کوپر، سرمربی گرجستان شد و با کسب نتایج ضعیف، از سِمَتش کنار رفت. به مصر رفت تا این تیم را با محمد صلاح، جهانی کند. پس از ۴ سال قرار شد به ازبکستان برود تا در جام ملت‌های آسیا، همراه با گرگ‌های سفید باشد اما شکست در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل استرالیا، فرصت ادامه‌دادن را از او گرفت. تاریخ می‌گوید، سوریه در یک‌هشتم شکست می‌خورد، اما ازطرف‌دیگر نتایج دوران مربیگری کوپر می‌گوید، حداقل تا فینال می‌رود و آنجا می‌بازد.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی