| کد مطلب: ۲۶۹۴

نفس‌‏ها به شماره افتاد

عضو شورای شهر تهران: دادستانی به اهمال وزارت نفت در آلودگی هوا ورود کند

عضو شورای شهر تهران: دادستانی به اهمال وزارت نفت در آلودگی هوا ورود کند

پرونده آلودگی هوا در کمیسیون اصل 90 در حال بررسی است و باید منتظر ماند و دید که آیا این پرونده، خروجی خواهد داشت. هرچند از دید نماینده مردم در شورای شهر تهران دادستانی باید نسبت به اهمال دستگاه‌ها ورود کند.
شاخص آلودگی هوا باز هم سیر صعودی به خود گرفته و انگار قصد پایین آمدن هم ندارد و به‌تبع آن مسئولان در گیر و دار تعطیلی مدارس و ادارات هستند. سالیان سال است که آخر پائیز و اوایل زمستان، آلودگی به اوج می‌رسد و خیلی وقت است که دیگر از برف‌های سنگین سال‌های دور خبری نیست؛ برف‌هایی که باعث تعطیلی مدارس می‌شد حالا جای خود را به آلودگی هوا داده تا مدارس به علت آلودگی هوا تعطیل شوند و نفس‌تنگی‌ها و مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا جای شادی و برف‌بازی را بگیرد.
طبق اعلام رسمی شرکت کنترل هوا در 253 روز گذشته، تهران فقط دو روز هوای پاک به خود دیده است. تهران در سال 1401 شاهد 140 روز قابل‌قبول، 98 روز ناسالم برای گروه‌های ناسالم، 2روز ناسالم و 3 روز خطرناک بوده است.
مسئولان هم در تمام این سال‌ها یا وعده داده‌اند که علل آلودگی هوا را از بین می‌برند یا از مردم خواسته‌اند تا دعا کنند شاید خدا رحمی کند و بارانی ببارد و شهرنشینان چند روزی بتوانند ریه‌هایشان را پر از هوای تازه کنند و آماده آلودگی بعدی شوند. البته تلاش‌های مسئولان به شعار و تشویق به دعا ختم نشد و قانون هوای پاک هم مصوب شد. قانونی که هرگز به مرحله اجرا نرسید چراکه متولی خاصی نداشت و هر سازمان مسئولی تقصیر را به گردن دیگری انداخت تا قصور خودش به چشم نیاید. امسال اما این موضوع ابعاد گسترده‌تری در بین مسئولان به خود گرفته است به‌طوری که پرونده آلودگی هوا حتی از کمیسیون اصل 90 سر در آورد.

قطع بودجه پروژه‌ای که مجوز زیست‌محیطی ندارد

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل90 از جلسه روز هفتم آذر میان اعضای این کمیسیون با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونان این سازمان خبر داد و درباره موضوعات مطرح‌شده در این جلسه گفت: «وارونگی هوا و راهکارهای مقابله با آن پیش از شروع فصل سرما و پدیده ریزگردها، پروژه‌های فاقد مجوزهای زیست‌محیطی، برنامه‌های این سازمان برای حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی و اجرای ماده 27 قانون مالیات برارزش افزوده و عوارض سبز از جمله موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود.»
اما این جلسه فقط به مطرح شدن مسائل مربوط به آلودگی هوا ختم نشد و جهت مقابله با ریزگردها و آلودگی با سرد شدن هوا تصمیماتی نیز گرفته شده است. خضریان درباره این تصمیمات گفت: «مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست ظرف 10روز آینده گزارش دقیقی از وظایف هر دستگاه در مورد قانون هوای پاک را به کمیسیون اصل 90 ارائه کند. از سوی دیگر میزان اجرای تکالیف دستگاه‌ها و میزان اجرای آن مشخص و نهایتا راهکار خروج از موانع و اصلاح قانون ارائه شود.»
مسئله پروژه‌های فاقد مجوزهای زیست‌محیطی از چشم این حضار جلسه پنهان نمانده و به گفته سخنگوی کمیسیون اصل 90 مقرر شد: «مسئله مجوزهای مشروط و اولیه مورد کارشناسی دقیق قرار بگیرد و راه‌های دورزدن قانون و مقررات لازم‌الاجرا و پیوست‌های این مهم تعیین شود تا با همراهی سازمان برنامه‌وبودجه پروژه‌ای که مجوز زیست محیطی ندارد به آن تخصیص اعتبار صورت نگیرد.»

عزمی برای آلودگی هوا در بین مسئولان وجود ندارد

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن نگاه دیگری به آلودگی هوا و مقصران آن داشته و تاکید کرد: «گازهایی که از جایگاه‌های سوخت شهر تهران منتشر می‌شود، آلودگی‌های زیست‌محیطی و انسانی ایجاد می‌کند. این آلودگی‌ها بسیار خطرناک است و سلامت افراد به‌ویژه افرادی را که بیماری زمینه‌ای دارند به خطر می‌اندازد.»
او با اشاره به طرح «کهاب» در قانون هوای پاک، افزود: «طرح کهاب به جمع‌آوری این گازها پرداخته است. متاسفانه وزارت نفت تاکنون اهمال کرده است و به واسطه این اهمال، سلامت مردم به خطر افتاده و صدمه دیده است. به نظر من دادستان کل کشور باید به این اهمال ورود پیدا کرده و موضوع را پیگیری کند، چراکه مبلغ زیادی هم نیاز ندارد. بودجه‌ای که برای کاهش آلایندگی گازهای خطرناک تمام جایگاه‌های سوخت شهر تهران در نظر گرفته شده، کمتر از 500 میلیارد تومان است، اما میزان خسارات و صدمات‌ وارده بسیار زیاد است و گاه جان انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد. به همین دلیل دستگاه قضایی باید پیگیری کند که چرا وزارت نفت هنوز اقدامی در این خصوص انجام نداده است.»
مهدی پیرهادی با بیان اینکه در جلسات مختلف موضوع رفع آلایندگی‌ گازهای جایگاه‌های سوخت تهران را پیگیری کرده‌ایم، گفت: «استاندار تهران هم در جلسه آلودگی هوا این موضوع را از نماینده وزارت نفت پرسید و مشخص شد که اقدام قابل‌توجهی در جهت کاهش آلایندگی این گازها انجام نشده است.»
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: «متاسفانه ضمانتی برای اجرای قانون هوای پاک وجود ندارد و دستگاهی متولی این موضوع نیست. افراد خود را ملزم به اجرای این قانون نمی‌دانند. بهترین گزینه این است که معاون اول رئیس‌جمهوری متولی قانون هوای پاک شود تا هم سخنگوی مردم باشد و هم دستگاه‌ها به او گزارش دقیق بدهند. اگر این قانون اصلاح شود اقدامات موثری درباره آلودگی هوا صورت می‌گیرد، چون اقداماتی که تاکنون صورت‌گرفته اصلا موثر نبوده و هر سال شاهد وارونگی هوا هستیم. عزمی در بین مسئولین برای حل مسئله آلودگی هوا ندیده‌ام و از این موضوع گله‌مند و متعجب هستم، زیرا به موضوع آلودگی هوا به صورت ریشه‌ای پرداخته نمی‌شود. میزان هزینه درمان صدماتی که دولت برای آلودگی هوا پرداخت می‌کند، چند برابر اقداماتی است که به‌عهده سازمان‌ها قرار دارد. یعنی اگر این اقدامات صورت گیرد، هزینه‌های دولت هم کاهش می‌یابد.» او تاکید کرد: «آنقدر درباره آلودگی هوا مصاحبه کردم و نتیجه‌ای نگرفتم که فکر می‌کنم این حرف‌ها هیچ فایده‌ای ندارد.»
این آلودگی هواست که یقه شهروندان تهران و کلانشهرهای ایران را گرفته و نفس‌شان را تنگ کرده تا دست به دعا شوند و باران طلب کنند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی