| کد مطلب: ۶۲۱۲

موشک جدید ایران با سنگین‌ترین کلاهک

آمریکا موشک ایران را مغایر با قطعنامه عنوان کرد

آمریکا موشک ایران را مغایر با قطعنامه عنوان کرد

همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر از موشک راهبردی بردبلند و نقطه‌زن خرمشهر(خیبر) رونمایی شد؛ موشکی که ویژگی‌های خاص آن واکنش تعدادی از دول اروپایی را به‌دنبال داشته است. این دولت‌ها آزمایش این موشک بالستیک را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواندند.

روز پنج‌شنبه همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر از موشک راهبردی برد بلند و نقطه‌زن خرمشهر ۴ (خیبر) با حضور امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع رونمایی شد. موشکی که از ‌آن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی‌شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع یاد می‌کنند. موشک بالستیک خرمشهر 4 دارای ویژگی‌های جالب توجه است. این موشک دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتر و مجهز به سرجنگی از نوع شدیدالانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم است. تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو)، در سرعت بالای ۱۶ ماخ انجام شده و سرجنگی با سرعت حدود ۸ ماخ به هدف اصابت می‌کند. رادارگریزی و مقاومت در برابر جنگ الکترونیک از ویژگی‌های دیگر این محصول دفاعی است.

نکته قابل‌توجه دیگر این موشک دارا بودن همزمان قابلیت‌های تاکتیکی و راهبردی است. سرعت بالای حمل و نقل سامانه و کاهش زمان آماده‌سازی قبل از پرتاب، از ویژگی‌های دیگر این موشک است؛ به‌طوری‌که فرآیند آماده‌سازی پرتاب پس از استقرار سکو در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام خواهد شد. موتور این موشک نیز ویژگی‌های جالب توجهی دارد؛ به‌گونه‌ای‌که آن را از پیشرفته‌ترین موتورهای سوخت مایع کشور ارزیابی می‌کنند. برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی موتور موشک خیبر در مخزن سوخت قرار گرفته که این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است. استفاده از سوخت هایپر گولیک در این موتور، باعث افزایش چشمگیر ایمپالس (ضربه ویژه)، نسبت به سایر محصولات موشکی شده است. سوخت مذکور پرانرژی محسوب شده و بدون نیاز به سوخت راه‌انداز در موتور موشک مشتعل می‌شود. یکی از ویژگی‌های این موتور، استفاده از دو موتور کنترلی جهت هدایت و کنترل موشک می‌باشد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه 4 خرداد در توئیتی با انتشار تصاویری از رونمایی و شلیک این موشک، نوشت: «رونمایی از نسل چهارم موشک بالستیک خرمشهر با نام خیبر، تولید وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، همزمان با سوم‌خرداد سالروز آزادی خرمشهر و چهارم خرداد روز دزفول- مقاومت و‌ پایداری -، نماد دیگری از اقتدار دفاعی در کنار سیاست خارجی عزتمندانه کشور در تامین امنیت و منافع ملی ایران مقتدر و مستقل است.»

ویژگی‌های سرجنگی موشک

آنطور که در رسانه‌ها گزارش شده است، طول سرجنگی این موشک حدود ۴ متر است که آن را تبدیل به یکی از بزرگترین و اثربخش‌ترین سرجنگی‌های تولیدشده می‌کند. این سرجنگی با وزن کلی ۱۵۰۰ کیلوگرم، قابلیت حمل بیش از یک تن مواد ناریه را خواهد داشت. مابقی جرم سرجنگی، متعلق به سازه، سیستم‌های هدایت کنترل در فاز میانی و سایر زیرسیستم‌های مربوط به سرجنگی می‌باشد. لازم به ذکر است که سرعت بالای اصابت سرجنگی به هدف مانع تشخیص سیستم‌های پدافندی دشمن شده تا توان و زمان لازم جهت رهگیری و اقدام جهت انهدام سرجنگی را نداشته باشند.

امیرمحمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع در مراسم رونمایی از این موشک گفت: «ما در دفاع از کشور و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم و به دشمن این را نشان داده‌ایم که به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جوانان ما را از مسیر پیشرفت و رشد و تعالی باز دارد. پیام این اقدام برای دوستان ما کمک به صلح و ثبات در منطقه و حمایت همه‌جانبه از دوستان ما و کشورهایی که در مسیر مبارزه با نظام سلطه هستند و مواضع آگاهانه و صلح‌طلبانه دارند.» او خاطرنشان کرد:«این رونمایی‌ها در آینده ادامه خواهد داشت و مردم ما شاهد پیشرفت‌های فرزندان‌شان در وزارت دفاع خواهند بود. برد این موشک ۲000 کیلومتر است با یک سرجنگی که قدرت انتحاری بسیار بالایی دارد. همچنین موشک بالستیک خرمشهر ۴ می‌تواند به سرعت آماده عملیات شود.»

واکنش‌های بین‌المللی به رونمایی موشک خرمشهر

متیو میلر، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واکنش به رونمایی از موشک خرمشهر۴ تلاش کرد این دستاورد دفاعی ایران را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و محدودیت‌های فعالیت‌های موشکی گنجانده شده در آن جلوه دهد. او توسعه و اشاعه موشک‌های بالستیک توسط ایران را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و یک چالش مهم در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی عنوان کرد. میلر خاطرنشان کرد:«ما به استفاده از برخی ابزارهایمان در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، از جمله تحریم‌ها برای مقابله با توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و توانمندی آن برای اشاعه موشک‌ها و فناوری مرتبط ادامه می‌دهیم.» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته جمعه 5خردادماه با انتشار فیلمی از موشک‌باران شهرهای ایران در زمان جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث عراق و با کمک‌های تسلیحاتی غرب، نوشت: «همان دولت‌های غربی خاصه آمریکا و فرانسه که نقش مهمی در تحریک و تسلیح رژیم بعث صدام به تجاوز نظامی و موشک‌باران شهرها و مردم بی‌دفاع ایران داشتند و در صدر صادرکنندگان تسلیحات به منطقه قرار دارند، امروز از پیشرفت و اقتدار دفاعی ایران ابراز نگرانی می‌کنند. ‌آنها با ایران قوی مخالفند.»

همچنین خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه به وقت محلی در گزارشی با عنوان رونمایی از موشک بالستیک جدید ایران در میانه تنش‌های گسترده‌تر بر سر برنامه هسته‌ای ایران نوشت: «ایران روز پنج‌شنبه از آخرین موشک بالستیک با سوخت مایع خود به نام خرمشهر رونمایی کرد. معرفی این موشک در میان تنش‌های گسترده‌تر با غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور انجام می‌شود.» این رسانه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: «تنش‌های منطقه‌ای احتمالاً در نمایش موشکی ایران در روز پنج‌شنبه نقش داشته است. در کنار این موشک یک نمونه مینیاتوری از گنبد مسجدالاقصی که مکانی مقدس در اسلام است و یهودیان آن را کوه معبد می‌نامند، در کنار پرتابگر متحرک قرار داشت.»

فرانسه دیگر کشوری بود که به رونمایی از موشک بالستیک خرمشهر 4 توسط ایران واکنش نشان داد. آنه کلر لجندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه در اظهاراتی آزمایش موشک خیبر توسط ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت خواند و گفت: «این فعالیت‌ها با توجه به تشدید برنامه هسته‌ای ایران، بیشتر نگران‌کننده هستند. فعالیت‌های ایران تهدیدهای جدی عدم اشاعه هسته‌ای دارند و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای آنها وجود ندارد. ما از ایران انتظار داریم که به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد و پیشرفت ملموسی پیش از نشست شورای حکام حاصل کند.»

اسرائیل نیز نتوانست نسبت به این عملیات موشکی بی‌تفاوت بماند و رسانه‌های این رژیم نسبت به آزمایش موشکی ایران واکنش نشان دادند. روزنامه اورشلیم‌پست در این‌باره نوشت:«تهران که تاکید دارد موشک‌هایش کاملا دفاعی هستند و جنبه بازدارندگی دارند، برنامه موشکی خود را به‌ویژه در حوزه موشک‌های بالستیک توسعه داده است.» روزنامه تایمز آو اسرائیل نیز در این باره نوشت:«موشک بالستیک خیبر - جدیدترین نسخه از موشک‌های خرمشهر که دوربردترین موشک ایران تا به امروز به شمار می‌آید - در کنار یک ماکت از مسجدالاقصی در پخش زنده تلویزیون دولتی ایران رونمایی شد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی