| کد مطلب: ۴۵۱۳

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

به میز مذاکرات بر نمی‌گردیم واکنش به غنی‌سازی 84 درصد غنی‌سازی 84 درصد نداشته‌ایم

Thomas R

به میز مذاکرات بر نمی‌گردیم

سفیر آمریکا در اسرائیل با تکرار ادعای کشورش مبنی بر حمایت ایران از جنگ‌ روسیه در اوکراین، گفت که واشنگتن به این دلیل، حاضر به بازگشت به میز مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نیست. تام نایدز، سفیر آمریکا در قدس اشغالی درباره روند احیای توافق هسته‌ای(برجام) از طریق مذاکرات وین با اشاره به اینکه «توافق هسته‌ای در حال حاضر دچار وقفه شده است»، ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرده و گفت که «آمریکا درحالی‌که ایران به روسیه برای جنگش در اوکراین پهپاد می‌دهد، وارد مذاکرات غیرمستقیم با تهران نخواهد شد.» او در کنفرانسی در قدس اشغالی مدعی شد: «ایرانی‌ها در حال عرضه پهپادها به روسیه هستند که اوکراینی‌های بی‌گناه را می‌کشد. امروز هیچ شانسی برای بازگشت به میز مذاکره وجود ندارد.» نایدز ادامه داد: «اولا، به گفته رئیس‌جمهور بایدن، نظاره‌گر دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی نخواهیم بود. دوما، تمامی گزینه‌ها روی میز است. سوما، اسراییل می‌تواند و باید هر کاری لازم باشد برای مواجهه با این موضوع انجام دهد و ما از آن حمایت می‌کنیم.»

antony blinken gty jt 201123 1606166749745 hpMain 16x9 1600

واکنش به غنی‌سازی 84 درصد

وزیر امور خارجه آمریکا به سوالی درباره ادعای اخیر شبکه بلومبرگ در زمینه سطح غنی‌سازی 84 اورانیوم در ایران پاسخ داد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، دیروز در یک نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای‌اش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا ادعای مطرح شده در شبکه بلومبرگ درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تایید می‌کند و در این صورت، اقدامات آمریکا در واکنش به آن چه خواهد بود، گفت: «بله من این گزارش را دیده‌ام. با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شرکایمان در تروئیکای اروپا آلمان، فرانسه و انگلیس تماس نزدیک داریم.» بلینکن ادامه داد: «در تلاشیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم؛ آن‌موقع، چیز بیشتری برای گفتن خواهم داشت. اما مسلما این یک موضوع بسیار جدی است.»

Behrouz Kamalvandi

غنی‌سازی 84 درصد نداشته‌ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به خبر پیدا شدن اورانیوم با غنای ۸۴ درصد، با بیان اینکه وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی تولید با غنای بالای ۶۰ درصد نیست، گفت: «تاکنون مبادرت به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم.» بهروز کمالوندی با ذکر این نکته که مطالب منتشر‌شده در بلومبرگ با هدف سیاه‌نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: «آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد: «وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نیست. این موضوع در روند غنی‌سازی امری بسیار طبیعی بوده که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به‌وجود بیاید.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی