| کد مطلب: ۴۵۸۳

سیاستمداران

سیاستمداران

رای‌گیری سازمان ملل علیه روسیه پایان نزدیک مناقشه با مقتدی صدر حفظ توسعه روابط پکن و مسکو

Flag of the United Nations

رای‌گیری سازمان ملل علیه روسیه

روسیه از کشورهای سازمان ملل خواسته است که در نشست مجمع عمومی به خواست اوکراین و سایرین به مناسبت یک‌سالگی حمله مسکو، به اقدام «نامتوازن و ضدروسی» رای منفی دهند؛ چین هم گفته است که ظرف چند روز «سند موضع‌گیری» درباره جنگ را منتشر می‌کند. مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو قرار است طی روزهای آتی درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای‌گیری کند که بر «نیاز به دستیابی به صلحی جامع، عادلانه و پایدار» در راستای منشور اساسی سازمان ملل در اسرع وقت تاکید می‌کند. اوکراین و حامیانش امیدوارند انزوای دیپلماتیک روسیه را با جلب آرای تقریبا سه‌چهارم مجمع عمومی عمیق‌تر کنند. این حمایت ممکن است بیشتر هم شود اما قطعنامه‌های سال گذشته در مورد اوکراین تقریبا در همین حدود رای گرفت. در پیش‌نویس متن، مجددا مجمع عمومی از مسکو می‌خواهد تا نیروهایش را خارج کرده و خصومت‌ها را متوقف کند. قطعنامه‌های مجمع عمومی غیرالزام‌آور هستند، اما وزن سیاسی دارند.

nouri al maliki

پایان نزدیک مناقشه با مقتدی صدر

رئیس ائتلاف دولت قانون، گفت که مناقشه با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر «به‌زودی» پایان می‌یابد.نوری المالکی با بیان اینکه «ائتلاف قانون با حضور افراد مسلح خارج از قانون مخالف است»، افزود که در این زمینه با کسی تعارف نداریم. رئیس ائتلاف دولت قانون در مصاحبه با رادیو مونت کارلو فرانسه در مورد روند سیاسی عراق و نظرش در مورد انتخابات اخیر پارلمانی صحبت کرد و حضور کم مردم در این انتخابات را یک فاجعه توصیف کرد و در ادامه گفت، اما برگزاری چنین انتخاباتی ضروری بود. نخست‌وزیر پیشین عراق تاکید کرد که خواهان سهمیه‌های فرقه‌ای نیست و گفت: «سایر شرکا به آن پایبند هستند و همیشه تعداد و نسبت‌های خود را روی میز ارائه می‌کنند و سهم خود را می‌خواهند.» المالکی درباره نارضایتی برخی از احزاب از دولت محمدشیاع‌السودانی، نخست‌وزیر فعلی عراق اظهار داشت: «بی‌انصافی است که این دولت تنها چند ماه پس از تشکیل آن پیش‌داوری شود، زیرا با چالش‌های بزرگ و میراث سنگینی از کوتاهی‌های دولت‌های قبلی مواجه است.»

Wang Yi

حفظ توسعه روابط پکن و مسکو

وانگ‌یی در جریان دیدار با وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که پکن و مسکو با پویایی توسعه روابط دوجانبه را حفظ می‌کنند. وانگ‌یی، رئیس دفتر کمیسیون کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در مسائل خارجی گفت که به لطف تلاش‌های شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دو کشور روابط خود را توسعه می‌دهند. وانگ‌یی در جریان دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «به لطف جهت‌گیری استراتژیک رئیس‌جمهور شی‌جین‌پینگ و رئیس‌جمهور پوتین، روابط شراکت و همکاری راهبردی چین و روسیه در دوره جدید پویایی بالایی از توسعه را حفظ کرده است.» وانگ گفت: «محکم و با اطمینان در راستای شکل‌گیری جهان چندقطبی حرکت می‌کنیم.» سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: «روابط بین روسیه و چین به‌صورت پویا در حال توسعه است، به‌رغم آشفتگی در صحنه جهانی، مسکو و پکن آماده دفاع از منافع یکدیگر هستند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی