| کد مطلب: ۴۴۴۶

سیاستمداران

سیاستمداران

وزیر اول اسکاتلند استعفا کرد تعویق در برنامه عضویت در ناتو دهمین بسته تحریمی علیه روسیه

Nicola Sturgeon

وزیر اول اسکاتلند استعفا کرد

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند بعد از بیش از هشت سال از سمت خود استعفا کرد. البته استورجن تا زمان تعیین جانشینی‌اش به ایفای وظایف خود ادامه خواهد داد. نیکولا استورجن از نوامبر سال ۲۰۱۴ نخست‌وزیر یا وزیر اول اسکاتلند بوده است. او در آن زمان در پی همه‌پرسی استقلال اسکاتلند جانشین الکس سالموند شد. اکثریت مردم اسکاتلند به این همه‌پرسی رای منفی دادند. استورجن طولانی‌ترین دوره وزیر اولی اسکاتلند را بر عهده داشته است. وزیر اول اسکاتلند وظیفه ریاست کابینه این کشور را برعهده دارد که اداره اموری مانند آموزش و بهداشت به آن سپرده شده است. مسئولیت مسائلی مانند امنیت ملی و سیاست خارجی اسکاتلند، برعهده دولت مرکزی اتحادیه پادشاهی بریتانیاست که ریاست آن برعهده ریشی سوناک است. به نیکولا استورجن هشدار داده شده بود که پس از رسوایی بر سر کلینیک تاویستوک، دیگر نمی‌تواند نگرانی‌ها در مورد ارائه خدمات مضر وزارت بهداشت انگلیس به کودکان تراجنسیتی در اسکاتلند را نادیده بگیرد.

ulf kristersson

تعویق در برنامه عضویت در ناتو

نخست‌وزیر سوئد می‌گوید که احتمال دارد استکهلم مجبور به رها کردن برنامه ملحق شدن به این ائتلاف نظامی شود. اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد در تازه‌ترین به‌روزرسانی بخت‌های این کشور برای پیوستن به ناتو، گفت که احتمالاً سوئد مجبور خواهد شد تا برنامه خود برای پیوستن به این ائتلاف نظامی به همراه فنلاند را کنار گذاشته و آن را به آینده موکول کند. کریسترسون در نشستی مطبوعاتی، ورود احتمالی سوئد به ناتو به‌طور جداگانه را «سناریویی بدیمن» خواند که به باور او عمده دلیل این اتفاق هم این است که «ترکیه تصمیمات ترکیه‌ای می‌گیرد.» با این حال، به باور نخست‌وزیر سوئد، برنامه پیوستن این کشور به ناتو «شکست نخواهد خورد.» اظهارات کریسترسون اندکی پس از آن مطرح شده که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود «مسئله اصلی این نیست که آیا فنلاند و سوئد به‌طور همزمان تایید می‌شوند یا نه، بلکه موضوع اصلی این است که آنها در اسرع وقت به عضویت کامل این ائتلاف درخواهند آمد.»

Ursula von der Leyen

دهمین بسته تحریمی علیه روسیه

رئیس کمیسیون اروپا روز گذشته اعلام کرد که کشورهای اروپایی تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به ارزش ۱۱ میلیارد یورو اعمال کرده‌اند. اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا دیروز اعلام کرد این کمیسیون بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه به ارزش ۱۱ میلیارد یورو (۱۱.۷۹ میلیارد دلار) اعمال کرده است. فون درلاین در نشست عمومی پارلمان اروپا گفت: «ما دهمین بسته تحریمی شامل ممنوعیت‌های تجاری، صادرات فناوری و محدودیت‌های جدید بر صادرات، علیه روسیه اعمال کردیم؛ ما از ۱۱ میلیارد یورو حرف می‌زنیم.» رئیس کمیسیون اروپا در این‌باره افزود: «ما محدودیت‌هایی بر شمار زیادی از قطعات الکترونیکی اعمال کردیم که در سامانه‌های مسلح روسیه مانند
پهپادها، موشک‌ها و بالگردها استفاده می‌شود.» ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی