| کد مطلب: ۴۴۲۱

سیاستمداران

سیاستمداران

سیف العدل رهبر القاعده است لبنان فعلا رئیس‌جمهور ندارد روسیه متهم به کودتا در مولداوی

Saif al Adel profile photo

سیف العدل رهبر القاعده است

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند، نقطه‌نظر غالب در میان کشورهای عضو این است که رهبری القاعده به دست سیف‌العدل رسیده که مسئول امور امنیتی اسامه بن‌لادن بود و برخی از هواپیماربایان دخیل در حمله ۱۱ سپتامبر به آمریکا را آموزش داد. این هیئت کارشناسان در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه منتشر شد، گفتند که با این حال هیچ اعلامیه‌ای مبنی بر جایگزینی سیف‌العدل با ایمن‌الظواهری که در ماه اوت گذشته در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در کابل کشته شد، اعلام نشده است. این گزارش می‌گوید: «اما در بحث‌های نوامبر و دسامبر، بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل معتقد بودند که سیف‌العدل هم‌اکنون به ‌عنوان رهبر دوفاکتو و بی‌رقیب این گروه عمل می‌کند.» در این بیانیه آمده است که ارزیابی‌ها در مورد اینکه چرا رهبری العدل اعلام نشده، متفاوت است.

saad hariri

لبنان فعلا رئیس‌جمهور ندارد

بعد از حدود یک سال از قطع دیدارهای سعد حریری و اعضای جریان المستقبل، حریری نشستی را با اعضای جریانش بعد از تعلیق فعالیت سیاسی خود برگزار کرد. سعد حریری، رئیس جریان المستقبل به وعده خود به مسئولان اماراتی مبنی بر اینکه طی دیدارهایش در بیروت هیچ موضع سیاسی‌ای اتخاذ نکند، عمل کرد. برای همین این نشست را با مسئولان هیئت‌های نخست این جریان آغاز کرد: هیئت ریاست، هیئت نظارت، دفتر اجرایی، دفتر سیاسی و دبیرکل و برخی نمایندگان سابق. این یک نشست صوری بود. وی به دلیل واقعی خود برای کنار گذاشتن سیاست نپرداخت. وی تأکید کرده، این تصمیم که به فروپاشی دولت و بحران اقتصادی ربط دارد تصمیم درستی است. حریری تأکید کرد که ابقای وی در سیاست به این معناست که تنها جریان وی تبعات بحران کنونی را برعهده دارد.

Maia Sandu

روسیه متهم به کودتا در مولداوی

رئیس‌جمهوری مولداوی در اظهاراتی مدعی شد که سرویس‌ اطلاعاتی این کشور از طرح روسیه برای اجرای کودتا در مولداوی مطلع شده است. مایا ساندو در جمع خبرنگاران با طرح این ادعا، گفت: «تلاش کرملین برای ایجاد خشونت در مولداوی بی‌ثمر خواهد بود. هدف اصلی ما تامین امنیت مردم و کشور است.» رئیس‌جمهوری مولداوی در این نشست خبری در تشریح جزئیات ادعای خود، افزود: «این برنامه طراحی‌شده اقداماتی از جمله خرابکاری، اعمال خشونت‌آمیز، حمله به ساختمان‌های دولتی و گروگان‌گیری توسط نظامیان آموزش‌دیده‌ در ظاهر شهروندان عادی را شامل می‌شود.» به گفته ساندو، افرادی که به‌دنبال راه‌اندازی اعتراض‌ها با هدف تغییر دولت مشروع مولداوی به یک دولت نامشروع هستند، توسط فدراسیون روسیه هدایت می‌شوند تا روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را مختل کنند. وی تصریح کرد که این افراد از کشورهای مختلف از جمله روسیه، بلاروس، صربستان و مونته‌نگرو وارد مولداوی شده‌اند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی