| کد مطلب: ۲۹۵۰

نگاه خارجی

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

John Kirby

ایران و سوخو 35

دولت بایدن روسیه را متهم کرده است که در راستای ارائه کمک‌های نظامی پیشرفته به ایران سامانه‌های دفاع هوایی، بالگردها و جت‌های جنگنده را به‌عنوان بخشی از تعمیق همکاری بین دو کشور در نظر گرفته است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا درباره این اتهامات، گفت که روسیه به ایران «سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را ارائه می‌کند که روابط آنها را به یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار تبدیل می‌کند.» کربی گفت: «روسیه و ایران در حال بررسی راه‌اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای درگیری اوکراین هستند، درحالی‌که روسیه در حال آموزش خلبانان ایرانی در جنگنده‌های سوخو-35 است و ایران می‌تواند ظرف یک سال این هواپیماها را تحویل بگیرد.» کربی گفت: «این هواپیماهای جنگنده، نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای خود به‌طور قابل توجهی تقویت خواهند کرد.» ادعاهای ایالات‌متحده بخشی از تلاش عمدی برای انزوای جهانی روسیه است که در این مورد کشورهای عربی را هدف قرار می‌دهد که به‌دنبال مهار منطقه‌ای ایران هستند و موضع محکمی در برابر تهاجم روسیه به اوکراین اتخاذ نکرده‌اند.
در اوایل سال جاری، دولت بایدن، عربستان سعودی را متهم کرد که با حمایت از کاهش تولید اوپک‌پلاس برای افزایش قیمت نفت، در حمایت از روسیه وارد مناقشه اوکراین شده است. کربی گفت که انتقال تسلیحات، ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و ایالات متحده از هر ابزاری که در اختیار دارد برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها استفاده خواهد کرد. دولت آمریکا مدعی است که ایران در تابستان صدها پهپاد تهاجمی را به روسیه فروخته است. کربی روز جمعه بار دیگر بر این باور دولت مبنی بر اینکه ایران در حال بررسی فروش صدها موشک بالستیک به روسیه است، تاکید کرد، اما اذعان داشت که ایالات متحده «دید کاملی از تفکر ایران در مورد اینکه چرا توافق انجام نشده است»، ندارد. باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «روسیه به دلیل تحریم‌ها، به دنبال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی است که برای کشتن غیرنظامیان استفاده می‌شود.» وودوارد با این استدلال که هر دو کشور با همکاری هم قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند، خواستار تحقیقات سازمان ملل شد. وودوارد روسیه را به تلاش برای به‌دست آوردن تسلیحات بیشتر از ایران، از جمله صدها موشک بالستیک، در ازای «سطح بی‌سابقه حمایت نظامی و فنی» از تهران متهم کرد. او گفت: «ما نگران هستیم که روسیه قصد داشته باشد قطعات نظامی پیشرفته‌تری را در اختیار ایران بگذارد که به ایران امکان می‌دهد توانایی تسلیحاتی خود را تقویت کند. بنابراین ضروری است که حقایق در مورد عرضه تسلیحات ایران به روسیه فاش شود و در اسرع وقت توسط سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد.» سرگئی کیسلیتا، سفیر اوکراین در سازمان ملل روز جمعه به خبرنگار سی‌بی‌اس، گفت: «اوکراین از ایران می‌خواهد که فوراً ارسال محموله‌های تسلیحاتی به روسیه را که برای کشتن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های حیاتی استفاده می‌شود، متوقف کند و از قطعنامه‌های شورای امنیت تبعیت کند.» واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، در جلسه روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل که از سوی روسیه برای ارزیابی تأثیر تسلیحات ارسالی غربی به اوکراین برگزار شد، بار دیگر موضوع دریافت سلاح از ایران را رد کرد. او گفت: «مجتمع صنعتی-نظامی در روسیه می‌تواند به‌خوبی کار کند و به کمک کسی نیاز ندارد، درحالی‌که صنعت نظامی اوکراین اساساً وجود ندارد و صنایع غربی و شرکت‌های غربی به آن کمک می‌کنند».
در این نشست، ریچارد میلز، معاون سفیر ایالات‌متحده در سازمان ملل، روز جمعه به دیپلمات‌های دیگر گفت: «آنچه ما می‌بینیم این است که روسیه در میدان جنگ ناامید شده و به تخریب زیرساخت‌های حیاتی و انرژی اوکراین از راه دور متوسل شده و باعث رنج و عذاب غیرنظامیان شده است. این روسیه است که خواستار برگزاری این نشست شده است و ادعا می‌کند که توطئه غیرقانونی برای انتقال تسلیحات از اوکراین وجود دارد. درحالی‌که دیگران در این میز اشاره کرده‌اند، این روسیه است که در انتقال غیرقانونی هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه شریک است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی