| کد مطلب: ۴۲۷۹

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

شمخانی در مسکو تمدید معافیت تحریمی ایران کمک ایران به سوریه

Shamkhani

شمخانی در مسکو

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به مسکو گفت: روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف، عمیق‌تر و بنیادی‌تر رو به توسعه است. دریابان علی شمخانی، نماینده رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، برای شرکت در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در مسکو، صبح دیروز با استقبال کاظم جلالی، سفیر کشورمان در روسیه و الکساندر وندیکتو، معاون شورای امنیت ملی روسیه وارد فرودگاه ونوکووای این شهر شد. وی در بدو ورود به مسکو گفت: روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف‌ از جمله اقتصادی، دفاعی و نظامی، امنیتی، علمی، کریدور و دیگر عرصه‌ها، عمیق‌تر و بنیادی‌تر و رو به توسعه است. شمخانی افزود: برای بررسی نقشه راه روابط دوجانبه در حوزه‌های گوناگون، لازم بود آنچه رهبران دو کشور درباره آن تصمیم گرفته‌اند ‌با مقامات عالی روسیه مرور شود. وی به سفر اخیر نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه به تهران اشاره کرد و گفت: تصمیماتی که در تهران گرفته شده بود در مسکو پیگیری و مرور خواهد شد.

russia flag

تمدید معافیت تحریمی ایران

یک رسانه آمریکایی گزارش داد، دولت بایدن معافیت تحریمی ایران در ارتباط با همکاری هسته‌ای با روسیه را تمدید کرده است. پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن بر اساس یک اطلاعیه غیرعلنی ارائه‌شده به کنگره آمریکا که به آن دست پیدا کرده است، گزارش داد: دولت جو بایدن یک‌سری از معافیت‌های تحریمی را تمدید کرده است که به تهران و مسکو اجازه همکاری هسته‌ای در سایت‌های غنی‌سازی ایران، از جمله تأسیسات فردو و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد. بنابر این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در ۳۱ ژانویه مجوز معافیت‌ها را صادر کرده اما کنگره از این تصمیم تا اواخر سوم فوریه مطلع نشده و پس از آن فیری بیکن شروع به بررسی معافیت‌ها کرده است. منابع ارشد کنگره گفتند که دولت بایدن در بحبوحه نگرانی‌های مجدد در مورد همکاری نظامی ایران و روسیه تلاش می‌کند تا معافیت‌های تحریمی را از میان بردارد.

Syria

کمک ایران به سوریه

سرکنسول ایران در حلب با اشاره به کمک‌های بشردوستانه ایران به زلزله‌زدگان سوری تأکید کرد که مستشاران نظامی ایران از همان ساعات اولیه زلزله برای امدادرسانی اقدام کردند. سلمان نواب نوری، سرکنسول ایران در حلب در گفت‌وگو با شبکه لبنانی المیادین اعلام کرد که مستشاران نظامی ایران در سوریه از همان ساعات اولیه که زلزله اتفاق افتاد برای کمک‌رسانی عازم شدند. وی گفت که محموله اول کمک‌های ایران بیشتر شامل دارو و وسایل گرمایشی بود و کمک‌های بعدی نیز از ایران به سوریه خواهد رسید. سرکنسول ایران در حلب خاطرنشان کرد که مستشاران نظامی ایران و دولت سوریه به‌سرعت برای تجهیز فرودگاه بین‌المللی حلب برای استقبال از هواپیماهای امدادرسانی اقدام کردند. علی‌اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی و گیر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در تماسی ویدیویی در خصوص اوضاع سوریه پس از زلزله رایزنی کردند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی