| کد مطلب: ۴۷۲۰

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

بیانیه مشترک علیه ایران دیدار با وزیر خارجه نروژ دو ناو ایرانی در سواحل برزیل

Flag of Iran

بیانیه مشترک علیه ایران

جمعی از کشورهای غربی در بیانیه‌ مشترکی که در وب‌گاه دولت انگلیس منتشر شده است، در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر درباره «محدود کردن حکم اعدام به جدی‌ترین جرایم»، نسبت به کاربرد حکم اعدام در ایران ابراز نگرانی کردند. این کشورها در بخشی از این بیانیه گفتند: «حکم اعدام نباید توسط هیچ کشوری به عنوان ابزاری برای تنبیه کسانی که در اعتراضات شرکت می‌کنند باشد و نباید ایجاد رعب و وحشت میان مردم با هدف فرونشاندن مخالفت‌ها به کار برود.» کشورهای آلبانی، آندورا، استرالیا، اتریش، بلژیک، بوسنی، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، شیلی، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، اکوادور، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لاتویا، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالتا، جزایر مارشال، مولداوی، موناکو، مونتنگرو، هلند، نیوزیلند، مقدونیه‌شمالی، نروژ، پاراگوئه، پرو، لهستان، پرتغال، رومانی، سان مارینو، اسپانیا، اسلوونی، اسلواکی، سوئد، سوئیس، اوکراین، انگلیس، اروگوئه، آمریکا و رژیم صهیونیستی حامیان این بیانیه بوده‌اند.

amir abdollahian

دیدار با وزیر خارجه نروژ

وزیر خارجه نروژ عصر روز دوشنبه با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار برخی مسائل مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت. امیرعبداللهیان از مشورت‌های سیاسی میان دو کشور ابراز خرسندی کرد و از تمایل طرف نروژی برای استمرار این گفت‌وگوها استقبال کرد. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن انتقاد از مواضع غیرسازنده و محاسبات نادرست تعداد مشخصی از کشورهای اروپایی در ارتباط با اغتشاشات اخیر ایران و همچنین مواضع نادرست رئیس پارلمان نروژ، افزود: «معتقدیم که گفت‌وگوها می‌تواند سوءتفاهم‌ها را برطرف کند.» امیرعبداللهیان دیدگاه‌های ایران در ارتباط با بحران اوکراین را برشمرد و افزود: «ما ضمن مخالفت با تلاش‌ها برای گسترش ناتو، با جنگ در اوکراین نیز مخالفیم و از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها حمایت می‌کنیم.» طرفین برای ادامه تماس‌ها، مشورت و تبادل‌نظرهای سیاسی در موضوعات مورد اهتمام دو کشور تفاهم کردند.

Brazil

دو ناو ایرانی در سواحل برزیل

ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران به‌رغم فشارهای آمریکا، در سواحل ریودوژانیرو پهلو گرفتند. این اقدام با مجوز رسمی «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهوری برزیل صورت گرفته است. انتظار می‌رود این اقدام باعث تنش در روابط آمریکا و برزیل شود. پیش از این و در آستانه سفر رئیس‌جمهوری برزیل به آمریکا و دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری این کشور، دولت برزیل «تحت فشار آمریکا» مانع پهلوگیری دو کشتی جنگی ایرانی در بندر ریودوژانیرو شده بود. براساس این گزارش، این تصمیم رئیس‌جمهوری برزیل، به‌رغم مخالفت طولانی‌مدت وی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پایبندی به سیاست «بی‌طرفانه» در قبال تهران اتخاذ شده بود. منابع دولتی برزیل اعلام کرده‌ بودند که این کشور در تاریخ ۱۳ ژانویه به دو ناو نیروی دریایی ایران اجازه داده بود برای یک هفته از ۲۳ تا ۳۰ ژانویه در ریودوژانیرو پهلو بگیرند. وزارت خارجه برزیل اعلام کرده بود که این مجوز باطل شده و پهلو گرفتن کشتی‌های ایران به بازه زمانی ۲۶ فوریه تا سوم مارس موکول شده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی