| کد مطلب: ۱۶۳۷۸

سود 40 درصد اخزا و ریزش‌ 62هزار واحدی بورس

سود 40 درصد اخزا و ریزش‌ 62هزار واحدی بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه با کاهش 62هزار و 237 واحدی روی دو‌میلیون و 106هزار و 439 اوحد ایستاد. نرخ اخزا به ۴۰ درصد رسیده است. به دنبال سیاست‌های پولی اجراشده از سوی بانک مرکزی و دولت نرخ‌ها در بازار سرمایه نیز دستخوش تغییر قرار گرفت.

به نظر می‌رسد پس از تغییراتی که نرخ سود تسهیلات بانکی پس از انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصد پیدا کرد و تسهیلات با نرخ‌های ۴۰ درصد به تولیدکنندگان رسید، حالا نوبت به افزایش نرخ‌ها در بازار سرمایه است.

سیاست‌های پولی سال گذشته برای کنترل نرخ ارز تغییراتی داشت که از سوی محمدرضا فرزین ابلاغ شد و مورد تایید وزیر اقتصاد هم قرار گرفت.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد پیش از این اعلام کرده بود: «با موضوع انتقاد به اوراق گواهی خاص موافقیم و با بانک مرکزی در این خصوص مذاکره خواهیم کرد که کمک‌کننده خواهد بود تا گلایه‌های فعالان بازار سرمایه حل‌وفصل شود.» با اجرای این سیاست، سود سپرده برخی بانک‌ها به‌رغم مصوبه شورای پول اعتبار در سایه سکوت بانک مرکزی به ۳۳ درصد رسید و پس از آن نرخ سود تسهیلات بانکی تا ۴۰ درصد افزایش یافت.

این تغییرات تولید را تحت تاثیر قرار داد و هزینه‌های بنگاه‌ها را بالا برد. امروز نوبت به بورس رسیده که تحت تاثیر سیاست‌های پولی و مالی دولت دچار تکانه‌های منفی شود.  زیان شرکت‌های بورسی که صورت‌های مالی از راه رسیده آنها به رخ می‌کشد مؤید تبعات سیاست‌های اشاره‌شده است. بر همین اساس، این گمانه در میان است که ریزش امروز بورس، بخشی از نقشه بزرگ‌تری‌ است که منویات دولت را به‌منظور جذب تمامی منابع مالی برای هزینه‌کرد خود تامین خواهد کرد.

مزیت اصلی صنایع در ایران، خوراک ارزان‌قیمت است؛ این در حالی است که نرخ خوراک برای صنایع بخش پتروشیمی و فولادی، افزایش قیمت داشته است تا حدی که دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور به «سنا» هشدار داده است به دلیل تورم موجود، پالایشگاه‌ها در سال جاری زیان‌ده خواهند بود و در مقایسه با سنوات گذشته سود قابل‌توجهی عاید این صنعت نمی‌شود. او همچنین اخطار داده بود درصورتی‌که  دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌ها اصلاح نشود، تولید کشور دچار بحران می‌شود و دولت هم در این زمینه با مشکلاتی از جمله تشدید ناترازی انرژی مواجه خواهد شد.

معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، جزئیات نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌ای در اسفندماه را هم اعلام کرد.

براساس مصوبه هیئت دولت، نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه ایران براساس ابلاغیه ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۴ وزارت نفت تعیین می‌شود.

طبق متن ابلاغیه مذکور درباره خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی، فرمول پایه محاسبه قیمت گاز سبک و شیرین تحویلی از شبکه سراسری گاز به‌عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی به این ترتیب است که «قیمت گاز طبیعی در بازار تعیین شده» از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز طبیعی ایران بیشتر نشود.

قیمت خوراک واحدهای متانولی مشروط به تسویه ماهانه، معادل ۹۵ درصد نرخ پایه تعیین شود و در نهایت، نرخ سوخت گاز تحویلی به واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحدهای احیای فولاد (به استثنای واحدهای کوره بلند) معادل ۶۰ درصد، واحدهای تولید فلزات (شامل واحدهای احیای کوره بلند) ۴۵ درصد، واحدهای تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر واحدهای صنعتی ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود.

این در حالی است که تهدید مالیاتی دولت برای بورس نیز هنوز برطرف نشده است. در واقع با لغو معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی، انتظار ریزش‌ها در بورس وجود دارد. از همین ابتدای سال شرکت‌های بورسی نگرانی‌های زیادی برای مواجهه بار مالی اضافه‌شده دارند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی