| کد مطلب: ۴۰۴۹۳

«آدمی» پرسش متجسم ادیم/به‌بهانه رونمایی از کتاب جدید کورش ادیم

ادیم، هنرمند عکس‌محور معاصر ایرانی که با ادبیات و سازوکارش آشناست. به‌خصوص در دهه اخیر، مطالعات بینارشته‌ای او در حوزه هنر، ادبیات و علوم انسانی مسبوق به سابقه است و در این زمینه نوشته‌هایی نیز از ادیم خوانده‌ایم در تازه‌ترین رویدادی که در گالری بستان تهران از نهم تا بیستم خردادماه برگزار شد.

«آدمی» پرسش متجسم ادیم/به‌بهانه رونمایی از کتاب جدید کورش ادیم

کیارش کاشف روزنامه‌نگار

ادیم، هنرمند عکس‌محور معاصر ایرانی که با ادبیات و سازوکارش آشناست. به‌خصوص در دهه اخیر، مطالعات بینارشته‌ای او در حوزه هنر، ادبیات و علوم انسانی مسبوق به سابقه است و در این زمینه نوشته‌هایی نیز از ادیم خوانده‌ایم در تازه‌ترین رویدادی که در گالری بستان تهران از نهم تا بیستم خردادماه برگزار شد. 

همچنین از کتابی تحت عنوان «آدمی» (آدمی مترادف: آدمیت، آدمیزاد، انسان، بشر) رونمایی کرد که خود به‌شکلی تمام‌عیار اثری هنری است و به‌نظر می‌رسد برای آفرینش‌اش ساعت‌ها وقت، فکر و حوصله صرف شده و چه‌بسا زمان درازی هم برای به‌اتمامرساندن‌اش. در این کتاب هنری (آرت بوک) که حاوی 73 اثر عکس‌محور دستکاری و دخالت‌شده در راستای ذهنیت هنرمند است درنهایت روی هر اثر (که در یک صفحه جای دارد) واژه «آدمی» به خط نستعلیق و به‌شکل عمودی در میان صورت و در راستای بینی سوژه‌های انسانی، نوشته شده. 

این آرت بوک در تیراژ محدود 10 ادیشن، تولید و عرضه شده و حاصل تکنیک‌ها و رفتارهای تجربی میکس مدیایی است. در مطالعه روند آثار ادیم طی سه‌دهه گذشته (بعد از سال‌های آغازین و گذر از تجربیات تکنیکی) ردپای ادبیات به‌خصوص شعر و فضای شاعرانه با تاکید بر عناصر ایماژ، تخیل و محوریت تصاویر پرسشگر به‌وضوح دیده می‌شود و در پروژه تازه ارائه‌شده «آدمی» نیز به‌شکلی البته اجتماعی و تحلیلی رخ نموده است. 

در کنار کتاب رونمایی‌شده در گالری «بستان»، 11تصویر به‌نمایش‌درآمده روی دیوار با شمایل محو و تار، ازریخت‌افتاده، با پوشش رسمی و ناخوانای انسان‌هایی مواجهیم که به‌مدد تکنیک چاپ ارائه‌شده، واژه پرمعنا و مخاطره و قابل تأویل آدمی (که به‌نظر می‌رسد«ی-نسبتِ» چسبیده به «آدم» در آن نسبتی استعلایی به او می‌دهد)  به خط نستعلیق و با قلم و مرکب، روی چهره‌ی ابژه‌ها نقش بسته و گویی فراتربودن صورتواره‌ها از اشیاء را به بیننده متذکر می‌شود. 

ادیم که پیش‌تر در سال 1401 در نمایشگاه مفصلی تعداد قابل‌ملاحظه‌ای کتاب عکس‌محورِ دست‌ساز و یگانه (یونیک) با تکنیک‌های آلترناتیو و تجربه‌گرا در گالری 0098 تهران  به نمایش گذاشته بود، در اظهاراتی به «آهستگی» اختیاری به‌عنوان نسخه‌ی مقابل سرعت در تولید، مصرف فراگیر و رو به تزاید عکس در جهان صفر و یکی فعلی اشاره کرده بود و همین عنوان را برای نمایشگاه‌اش برگزیده بود، به‌نظر می‌رسد که به همان سیاق و در همان مسیر، این پروژه را به‌شکل کتاب به‌همراه آثاری قاب‌شده در تایید نظر پیشین خود، دوباره با عنوان و تجربه‌ای دیگر به معرض‌ دید عموم درآورده است. 

ادیم در ویدئوی منتشرشده از پلتفرم پیوست که به‌مناسبت همین رویداد منتشر شده، می‌گوید: حافظ بیتی درخشان دارد که سال‌هاست مرا به فکر واداشته که چرا و چگونه می‌شود آدمی دیگر ساخت؟ 

آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست  /  عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی 

پس از وقایع اخیر در خاورمیانه، جنگ‌ها، مناقشات، دخالت‌ها و دستبردهای قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی که موجب بروز فجایع جبران‌ناپذیر انسانی شده است، فکر کردم باید این انسان‌های بی‌چهره، رنجور، مظلوم و قربانی را جوری که تکریم انسانی ایجاب می‌کند، بازسازی کنم که منجر به این‌شکل بازآفرینی صورت‌ها و شمایل‌های انسانی شد که جراحت‌ها، سوختگی‌ها و سایش‌های موجود در پرتره‌های ارائه‌شده از اینجا نشأت می‌گیرد. 

باید دید انسان در آثار آینده‌ی ادیم دچار چه وضعیتی خواهد شد و چه سوالاتی به‌شکل آثار تجسمی در ذهن او و درنهایت در آثارش به منصه‌ی‌ظهور خواهد رسید؟

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه فرهنگ