| کد مطلب: ۲۰۱۹۱

پناهیان و کیهان همسو یا رودررو؟

پناهیان و کیهان همسو یا رودررو؟

گروه سیاست: علیرضا پناهیان، در فرازی از سخنرانی اخیر خود درباره دوقطبی‎سازی رسانه‎ای، خواسته مقرراتی وضع شود که روزنامه‎هایی که از خرج دولت ساخته شده‎اند «از کیهان گرفته تا اطلاعات» و موجب دوقطبی‌سازی می‎شوند، بسته شوند. او در این زمینه تصریح کرده است:«من واقعاً از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنم برای دوقطبی‌سازی در فضای رسانه‎ای مقرراتی در مجلس وضع شود. انگار منکریست که معروف شده. روزنامه‎هایی که از خرج دولت ساخته و پرداخته‌شده از کیهان گرفته تا اطلاعات، از جمهوری اسلامی تا هر جمهوری غیراسلامی که روزنامه‌ای بخواهد مدعی‌اش باشد(اینها که حالا نیست). اینها حق ندارند دوقطبی‌سازی بکنند؛ چون از جناح مخالف است من فقط انتقاد می‎کنم. درِ این روزنامه را ببندند. چون از این جناح است یا از آن جناح است. به خدا این روش‌های پلیدی است که باید اصلاح شود.»

در پی این سخنان به ویژه از آن زاویه که پناهیان معمولاً در دسته‎بندی سیاسی همسو با کیهان برداشت می‎شد، واکنش‎هایی را به همراه آورد که نتیجه‌اش این بود که تندروی‎های «کیهان» حتی صدای پناهیان را هم درآورده است. چنانچه محمدسعید احدیان،‌ دستیار رئیس مجلس در یادداشتی نوشت:«مقابله با دوقطبی‌سازی جعلی صرفاً نظر آقای پناهیان نیست، بلکه فرمایش مؤکد حضرت آقاست. آقای پناهیان این بیانات را صرفاً تبیین کرده‌اند... البته نقد هر کس ازجمله آقای پناهیان طبیعی است و اشکالی ندارد، اما اگر معتقد باشیم هر کسی که خلاف منافع حزب و دسته ما حرف بزند او را انقلابی ندانیم، عیناً در تضاد با انقلابی‌گری است... این‌جماعت چرا مستقیماً به رهبری حمله نمی‌کنند، اما به تبیین‌کنندگان حرف ایشان هجوم می‌برند؟ زیرا مخالفت با سخن صریح رهبری هزینه دارد و عده‌ای چون تمام اعتبار ظاهری‌شان از رهبری‌ است، نمی‌توانند مخالفت خود را با آقا علنی کنند، لذا سخنان رهبری از هر زبان دیگری خارج شود، این افراد سریعاً موضع می‌گیرند.»

در برابر اما کیهانی‎ها نیز دست به واکنش تند نسبت به سخنان پناهیان زدند. محمد ایمانی، عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان در کانال تلگرامی‎اش نوشت:«نگاهی به رسانه‌هایی که از سخن نسنجیده و ناروای آقای پناهیان استقبال کردند، نشان می‌دهد این خطیب محترم دچار خطای تشخیص شده و به سمت جبهه خودی شلیک کرده است... سخن اخیر آقای پناهیان، بی‌انصافی بود و امید که ایشان، این اظهارنظر نسنجیده را که احتمالاً از سر سهو لسان بوده، جبران کند.»

پس از آن هم روزنامه کیهان در واکنش به آن پاسخی را در حساب کاربری مجازی خود منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید:«۱۹ شهریور ۱۳۹۹ که برای دفاع از آقای پناهیان در مقابل هجمه ناجوانمردانه رسانه‌های زنجیره‌ای و لشگر مجازی‌شان و حتی برخی جریان‌های داخل جبهه انقلاب نوشتیم و توصیه به رعایت «انصاف» و «اخلاق» کردیم؛ فکرش را هم نمی‌کردیم که حدود ۴ سال بعد در ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ آقای پناهیان (احتمالاً ناخواسته و شاید با مشورت و آدرس غلط برخی اطرافیان) به همان سو بروند و با سخنانی که از یک روحانی بعید به نظر می‌رسد، آرزو‌های چندین و چندساله دشمنان تابلودار انقلاب علیه کیهان را تکرار کنند!... انتظار آن بود که آقای پناهیان به جای کلی‌گویی، دقیقاً بفرمایند کیهان در کجا و چگونه دوقطبی‌سازی کرده است؟!...از کیهان به‌عنوان روزنامه دوقطبی‌ساز سخن گفته‌اید و بعد به روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری اسلامی هم اشاره کرده‌اید! چرا از روزنامه‌های زنجیره‌ای مثل هم‌میهن و سازندگی و اعتماد و شرق و... نامی نبرده‌اید؟!...و بالاخره کیهان یاد گرفته است که خط‌شکن باشد... از مسیر خود منحرف نشود و یا شانه خالی نکند و به لطف و عنایت خدای مهربان از این راه باز نمی‌گردد. آقای پناهیان شما از اظهارات نادرست‌تان برمی‌گردید؟»

این مجموعه واکنش‎ها طی روزهای اخیر نسبت به سخنان پناهیان صورت گرفت و به نظر می‎آید آن همسویی که خود کیهان هم به آن اشاره داشته با همین چند جمله به رودررویی بدل شده است؛ البته که همچون هر رسانه دموکراسی‌خواهی با تعطیلی و توقیف روزنامه‎ها در کلان مخالف هستیم و معتقدیم همه باید فرصت اظهارنظر و بیان عقایدشان را براساس اصل «آزادی بیان» داشته باشند. اما کیهان‌نویسان بر نکته سخنان پناهیان که تاکیدش بر دوقطبی‎سازی از سوی روزنامه‎هایی بود که هزینه‎هایشان را دولت می‎دهد، اشاره کرده است و البته پاسخش در نام آوردن از روزنامه‎های جریان رقیباش که هیچ کدام وابستگی مالی به دولت به سبک و سیاق این سه روزنامه ندارند؛ قیاس مع‌الفارغ بوده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی