| کد مطلب: ۱۹۲۱۹

کسی در پرونده ترور هنیه بازداشت نشده است

کسی در پرونده ترور هنیه بازداشت نشده است

سخنگوی قوه قضائیه درباره گمانه‌‌زنی‌هایی در خصوص دستگیری‌های مربوط به ترور اسماعیل هنیه با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در این رابطه گفت: «تا امروز در رابطه با این پرونده دستگیری صورت نگرفته و شایعات منتشر شده در خصوص دستگیری تعدادی از افراد در این رابطه کذب است.»

نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه صبح سه‌شنبه ۱۶ مردادماه برگزار شد. او در ابتدا با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه گفت: «ترور شهید هنیه قطعاً با واکنش نظام جمهوری اسلامی همراه خواهد بود، نقش دولت آمریکا در حمایت و هدایت این رژیم شیطانی نقش غیرقابل انکاری برای دنیا دارد و این مسئله امکان تعقیب این مسئله را در مراجع بین‌المللی فراهم می‌کند. ایران نیز اجازه نمی‌دهد که نقش آمریکا در این مسئله نادیده گرفته شود.»

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد پیشرفت سامانه انتشار آرای قضائی و زمان‌بندی دسترسی شهروندان به آن گفت: «موضوع حریم خصوصی و پاسداشت و حراست از آن موضوع مهمی است که طبق قانون باید رعایت شود. انتشار آرا و تصمیمات قضائی با حفظ محرمانگی و سایر شرایطی که قانون پیش‌بینی کرده است به موجب سند تحول قضائی در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه نیز نام و مشخصات طرفین پرونده گمنام‌سازی و موضوعاتی که می‌تواند باعث افشای آرای قضائی شود نیز باید بازنگری و پالایش شود تا در نهایت امکان انتشار پیدا کند. ابتدا ملاحظات قانونی است که نباید مواردی که منتشر می‌شود مخل نظم و امنیت عمومی شود، بحث بعدی اینکه در انتشار آرای قضائی به صورت برخط، دادگاه‌های برخط را نیز تشکیل داده‌ایم، اما ملاحظه دادگاه برخط علنی بودن دادگاه است. یعنی در جایی که این امکان فراهم شده دادگاه به صورت علنی تشکیل شود دسترسی برخط مردم به راحتی فراهم شود.»

جهانگیر گفت:«دادگاه‌های غیرعلنی به دلیل اینکه اصل انتشار آن با ممنوعیت و محدودیت قانونی مواجه است انتشار برخط آن نیز برای مردم ممکن نیست.»

وی درباره گمانه‌‌زنی‌هایی در خصوص دستگیری‌های مربوط به ترور اسماعیل هنیه با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در این رابطه گفت: «تا امروز در رابطه با این پرونده دستگیری صورت نگرفته و شایعات منتشر شده در خصوص دستگیری تعدادی از افراد در این رابطه کذب است.»

سخنگوی قوه قضائیه در مورد افراد خارج از کشوری که در اعتراضات سال ۱۴۰۱ فعالیت داشتند و اکنون قصد بازگشت دارند، گفت: «رویکرد قوه قضائیه در موضوع مقابله با آشوب‌طلبی، فتنه‌انگیزی، شورش و اغتشاش از قبل مشخص بوده است ما رویکرد قانونی داریم و برابر قانون رفتار می‌کنیم.»

وی در خصوص حکم شروین حاجی‌پور گفت: «در خصوص آرایی که در دستگاه قضائی صادر می‌شود باید به چند نکته توجه کرد، هر حکمی برای قطعی شدن چند مرحله را می‌گذراند و نهایتاً پرونده در صورت قطعی شدن اجرا می‌شود، دو نکته قابل توجه است، یکی بحث اعاده دادرسی و دیگری بحث اختیارات سپرده شده به قوه، که پرونده در صورت درخواست قابلیت پیگیری دارد، آن چیزی که در فضای مجازی در این خصوص منتشر شده نشان‌دهنده این است که هیچگونه درخواستی برای اعاده دادرسی ثبت و ضبط نشده است. این فرد اگر نادم بوده و پیگیر کارشان باشد این فضا برایشان وجود دارد و اگر حکم قطعی شده و درخواستی صورت نگرفته باشد قابل تغییر نیست.»

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره جاسوس‌های اسرائیلی بازداشت‌شده‌ و وضعیت پرونده آنها گفت: «هیچ کشوری با جاسوس و موضوع جاسوسی که یک موضوع جرم علیه امنیت است مماشات نمی‌کند. سیستم قضایی نیز نشان داده است که با همکاری دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در سال‌های گذشته قاطعانه در این عرصه وارد شده و ضربات مهلکی را بر جریان جاسوسی که استکبار جهانی تلاش کرده در ایران دنبال کند، وارد کرده است. عمدتاً سرویس‌هایی که در سال‌های گذشته شناسایی شدند سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی بودند که با هوشمندی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به موقع شناسایی و برخورد لازم با آنها صورت گرفته است. اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری که یک جاسوس چندجانبه رژیم صهیونیستی و دولت انگلیس بود همچنین حکم مشابهی که برای احمدرضا جلالی جاسوس نشاندار رژیم صهیونیستی صادر شده همگی نشانگر عزم جزم دستگاه قضایی برای برخورد با جاسوس‌ها و جریان جاسوسی در داخل کشور است. در همین ارتباط پرونده‌های جاسوسی دیگری نیز در مراجع مربوطه تشکیل شده است و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد و به لحاظ ملاحظات امنیتی انشاالله در موعد مقرر اطلاعات و آمار آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی