| کد مطلب: ۱۶۷۲۸

حزب کارگر بریتانیا از تروریستی شناختن سپاه حمایت می‌کند

حزب کارگر بریتانیا از تروریستی شناختن سپاه حمایت می‌کند

۵۵۰ نماینده پارلمان بریتانیا طرحی را پیش از برگزاری انتخابات عمومی در این کشور آماده کرده‌اند تا دولت بعدی را وادار کنند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند.

اقدام نمایندگان مجلس عوام بریتانیا و اعضای کمیته «بریتانیایی برای آزادی ایران»، به‌‌رغم اقدام مشابه آمریکا، تاکنون با مقاومت جدی وزارت خارجه بریتانیا مواجه شده‌است.

دیوید لامی، وزیر خارجه کابینه در سایه بریتانیا از حزب کارگر، اعلام کرده‌است که در صورت به قدرت رسیدن حزب کارگر و در اختیار گرفتن اداره این وزارتخانه پس از انتخابات ۴ ژوئیه، احتمال تغییر سیاست وزارت خارجه در این زمینه وجود دارد.

یک منبع نزدیک به لامی گفت: «موضع همیشگی ما حمایت از اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان گروه تروریستی، چه از طریق سازوکارهای موجود و چه از طریق ایجاد سازوکار جدید برای اعلام یک بازیگر دولتی متخاصم [به عنوان گروه تروریستی] بوده‌است.»

این اقدام نمایندگان مجلس عوام بریتانیا درست همان روزی اتفاق افتاد که کاترین پرز شکدم، مدیر اندیشکده بریتانیایی مجمع روابط خارجی در یک جلسه استماع در کنست اسرائیل هشدار داد که تروریسم تحت حمایت ایران در آستانه ورود به غرب قرار دارد.

او گفت: «من به پایتخت‌های غربی هشدار می‌دهم که اگر اکنون از اسرائیل حمایت نکنند و درک نکنند که در ۷ اکتبر چه اتفاقی افتاد، آنگاه این اتفاق در پایتخت‌های سراسر غرب هم تکرار خواهد شد.»

فشارها برای اقدام علیه سپاه پاسداران پس از حمله ۷ اکتبر حماس که جنگ کنونی در غزه را رقم زد، به دلیل ارتباط سپاه با حماس افزایش یافته‌است. فوت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در سقوط هلی‌کوپتر هم فرصتی برای تحول جدی در سیاست‌ها تلقی شد.

اعلام سپاه به‌عنوان گروه تروریستی دسترسی آسان این سازمان را به منابع بین‌المللی قطع می‌کند و جلوی عملکرد آزادانه بسیاری از بازوهای حکومت ایران را در خارج از این کشور می‌گیرد.

ابتکار طرح قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی، با رهبری باب بلکمن، نماینده حزب محافظه‌کار حامی قدیمی شورای ملی مقاومت ایران [یکی از نام‌های مجاهدین خلق (منافقین)] صورت گرفت. این نماینده بریتانیایی با شورای ملی مقاومت و کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران همکاری گسترده‌ای دارد. از جمله امضاکنندگان این طرح، نمایندگان بلندپایه‌ای از حزب محافظه‌کار مانند سر ایان دانکن اسمیت، توبیاس الوود، ویکی فورد، لیام فاکس، سرجان هیز، کارولین نکوس و دزموند سواینی و همچنین رئیس خزانه در سایه پیشین حزب کارگر، جان مک‌دانل هستند.

در مجلس اعیان هم افرادی مانند لرد بلینگام، از حزب محافظه‌کار، لرد بواتنگ از حزب کارگر، اسقف اعظم پیشین کانتربری، لرد کری، لرد کوکر، از حزب کارگر، ژنرال بازنشسته لرد دانات، دادستان کل پیشین لرد گلداسمیت، بارونس کندی، رهبر پیشین حزب کارگر لرد کیناک، لرد پانیک، معاون پیشین نخست‌وزیر لرد پرسکات و لرد ویتی از حزب کارگر این طرح را امضا کرده‌اند.

این نمایندگان در بیانیه خود همچنین از دولت خواسته‌اند تا از شورای ملی مقاومت ایران [گروهک مجاهدین خلق (منافقین)] حمایت کند. باب بلکمن، طراح این بیانیه می‌گوید: «ما چهل سال است که سیاست مماشات را امتحان کرده‌ایم و تنها نتیجه‌اش بارها و بارها شکست بوده‌است و تنها باعث بی‌پرواتر شدن رژیم و تشدید عملکرد بدکارانه‌اش شده‌است. این سیاست جدید که توسط ۵۵۳ نماینده پارلمان و همتایان‌شان در مجلس اعیان اعلام شده‌است، بر همراهی با مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته برای ایجاد تغییر از درون ایران توسط مردم ایران متمرکز است.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی