| کد مطلب: ۱۱۳۴۱

رد درخواست‏های آمریکا و انگلیس از سوی ایران

رد درخواست‏های آمریکا و انگلیس از سوی ایران

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

ایران درخواست‌های آمریکا و انگلیس برای پایان دادن به حمایت خود از نظامیان یمنی و اقدامات‌شان در دریای سرخ را رد و اعلام کرده، این اتهامات مداخلات بی‌اساسی هستند. این در حالی است که نیروی دریایی ایران یک ناوشکن را به دریای سرخ اعزام کرده است.  ناوشکن البرز به‌عنوان شناور ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با عبور از تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ شد. همچنین علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران در دیدار با محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، از «اقدامات شجاعانه» مبارزان انصارالله علیه «تجاوزات صهیونیستی» تمجید کرد. تنش‌ها بین ایالات متحده و نیروهای یمنی مورد حمایت ایران که مشتاقانه از مبارزات حماس در غزه حمایت می‌کنند، بالا گرفته است. این تنش‌ها در روز یکشنبه زمانی که ارتش آمریکا اعلام کرد هلیکوپترهایش سه کشتی حوثی‌ها را در درگیری وسط دریای سرخ، یکی از مهمترین آبراه تجاری جهان غرق کرده و ۱۰ نیروی حوثی نیز کشته شده‌اند، به اوج خود رسید. کشتی‌های نیروهای یمنی به یک کشتی تجاری متعلق به شرکت کشتیرانی مرسک حمله کرده بودند و همین حملات باعث شده است برخی از شرکت‌های کشتیرانی مسیر دریای سرخ را به کلی ترک کنند. بریتانیا و ایالات متحده، احتمالاً در کنار یک کشور اروپایی دیگر، در حال بررسی صدور یک هشدار رسمی به حوثی‌ها هستند مبنی بر اینکه اگر یمنی‌ها از حملات خود به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل دست برندارند، به تأسیسات نظامی در یمن در امتداد ساحل دریای سرخ حمله خواهند کرد.  حوثی‌ها گفته‌اند حملاتی که بیش از سه هفته است دریای سرخ را مختل کرده است، تا زمانی که اسرائیل اجازه ارسال کامل کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد، ادامه خواهند داشت. عبدالمالک الحوثی، رهبر نیروهای حوثی یمن، پیش از این هشدار داده بود، در صورت هرگونه حمله واشنگتن علیه یمن، نیروهایش ناوهای آمریکایی را در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن هدف قرار خواهند داد. دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز یکشنبه، ساعاتی قبل از نشست سطح بالای ایرانی‌ها و حوثی‌ها، با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان تماس گرفت و به او هشدار داد که بریتانیا تا حدی تهران را مسئول این حملات می‌داند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت، دلیلی برای متهم کردن ایران وجود ندارد، اما افزود، تهران کاملاً پشت «جنبش‌های مقاومت فلسطین» ایستاده است. وی با انتقاد از مداخله کامرون گفت: ایران با افتخار اعلام می‌کند که از جنبش‌های مقاومت فلسطین برای آزادی سرزمین‌شان حمایت می‌کند. اگرچه حوثی‌ها از سوی ایران حمایت می‌شوند، اما توانایی آنها برای مقابله با نیروی دریایی آمریکا محدود است. شبه‌نظامیان شمال یمن، بندر استراتژیک حدیده و صنعا پایتخت را کنترل می‌کنند، اما دولت یمن تحت حمایت عربستان و سازمان ملل مستقر در جنوب با حملات به کشتی‌ها مخالف است. ایالات متحده ماه گذشته عملیات Prosperity Guardian را ذیل یک نیروی چندملیتی تحت رهبری ایالات متحده برای محافظت از خطوط دریایی راه‌اندازی کرد. اگرچه بسیاری از کشورهای غربی تعدادی نیرو به این ائتلاف اختصاص داده‌اند اما تنها بریتانیا کشتی‌هایی را برای این منظور فراهم کرده است. نه عربستان سعودی و نه امارات متحده عربی اعلام نکرده‌اند که به ائتلاف ملحق می‌شوند، که این خود نشان‌دهنده خطرات داخلی ناشی از انجام هر کاری است که از اسرائیل حمایت ‌کند.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، روز دوشنبه در روزنامه دیلی‌تلگراف، تمایل بریتانیا به اقدام نظامی برای حفاظت از آزادی ناوبری را بیان کرد. او نوشت: «ما مایل به اقدام مستقیم هستیم و در انجام اقدامات بیشتر برای جلوگیری از تهدیدات آزادی کشتیرانی در دریای سرخ تردید نخواهیم کرد.» او افزود، حوثی‌ها «نباید دچار سوءتفاهم شوند. ما متعهد هستیم که بازیگران بدخواه را در قبال تصرف‌ها و حملات غیرقانونی مسئول بدانیم». مشخص نیست که آیا دولت بریتانیا نیازی سیاسی برای جلب موافقت پارلمان برای حملات هوایی علیه حوثی‌ها احساس می‌کند یا خیر.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی