مجادله بودجه ای پایتخت/تصویب متمم بودجه شهرداری تهران جلسه دیروز شورای شهر را به هم ریخت
بررسی متمم بودجه شهرداری پایتخت از یکشنبه هفته گذشته تاکنون در حال بررسی است. اعضای شورای شهر تهران حتی روز شنبه را هم به متمم بودجه اختصاص دادند اما بررسی آن به پایان نرسید. روز گذشته بعد از ۳ جلسه غیرعلنی یا به قول خودشان بدون مستمع بالاخره اهالی رسانه با حضور در شورای شهر تهران شاهد بررسی این سند مالی بسیار مهم بودند.
بررسی متمم بودجه شهرداری پایتخت از یکشنبه هفته گذشته تاکنون در حال بررسی است. اعضای شورای شهر تهران حتی روز شنبه را هم به متمم بودجه اختصاص دادند اما بررسی آن به پایان نرسید. روز گذشته بعد از 3 جلسه غیرعلنی یا به قول خودشان بدون مستمع بالاخره اهالی رسانه با حضور در شورای شهر تهران شاهد بررسی این سند مالی بسیار مهم بودند.
زمان بررسی متمم بخش فرهنگی و اجتماعی دو موضوع مورد توجه نمایندگان پارلمان شهری بود. ابتدا تخصیص بودجه به مناطق شهرداری تهران برای بهسازی بهشت زهرا مطرح شد و منتقدان زاکانی در شورای شهر تهران، به اینکه «شهرداری کار خود را در این بهسازی شروع کرده و پس از آن به فکر بودجه آن افتاده است» معترض بودند و اعلام کردند که به ماشین امضای شهرداری تهران تبدیل نمیشوند.
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: «پیشنهاد اولیه ۳۵۰ میلیارد تومان بود و حدود ۲۷۰ میلیارد تومان در شورا بررسی شده بود. در نهایت عدد تصویبی ۷۰ میلیارد تومان شد. مناقصه دو منطقه را انجام دادند و این دو منطقه کار را هنوز شروع نکردند. بهتر است یک بودجهای به مناطق اختصاص پیدا کند که کار پیش برود و دچار مشکل نشوند. پیشنهاد من هم بین عدد اولیه ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان است و پس از دریافت برنامهها و بررسی در شورا عدد دیگری به بودجه اضافه شود.» منتقدان به این افزایش 270 میلیارد تومانی بر این باور بودند که شهرداری در این موضوع تخلف کرده است.
اقدام غیرمتعارف شهرداری
سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره این تخلف به هممیهن توضیح داد: «نگهداری، تعمیر و توسعه اماکن شهرداری یک امر طبیعی است. بهشت زهرا هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر این پیشنهاد را به شورای شهر تهران ارائه کرده بودند قطعاً با آن موافقت میشد و با روشهای استاندارد کارها انجام میشد. اما وقتی این کار را به روش غلط و بدون اذن شورا انجام میدهند و خارج از چارچوب مصوبه انجام میشود مورد اعتراض برخی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.»
او افزود: «صحبتهای ضد و نقیضی هم در شورای شهر تهران کردند. یکبار گفتند این پروژه شروع شده و عذرخواهی میکنیم. بار دیگر گفتند که اصلا کاری انجام ندادیم. باز گفته شد آنجا یک کارگاه بزرگ است که نمیتوان جمعش کرد. این ضدونقیضها حاکی از بهمریختگی و بیسلیقگی در اجرای کارهای شهری و عدم انسجام در برنامهها بود.ای کاش مدیران شهرداری از کارهای خارج از قواعد کاری و غیرمتعارف جلوگیری کنند. طبق روال معروف برنامه را به شورا بیاورند و مجوز بگیرند، سپس با استانداردها پیش بروند. امروز شهرداری تهران به این عملکرد شهرداری تهران نمره منفی داد و به لایحه در این بخش رای نداد.»
این پیشنهاد شهرداری در متمم بودجه به پیشنهاد حبیب کاشانی با 100میلیارد تومان به تصویب شورای شهر تهران رسید.
یکی دیگر از موضوعاتی که مورد اعتراض قرار گرفت طرح آرمان علیوردی است که با وجود بودجه 400 میلیاردی باز هم در ردیف افزایشی متمم بودجه قرار گرفت.
از طرح آرمان علی وردی چیزی نمیدانیم
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به این موضوع اعتراض کرده و در گفتوگو با هممیهن تاکید کرد: «در بودجه امسال 400 میلیارد تومان برای قرارگاه تعلیم و تربیت شهرداری تهران تحت عنوان طرح آرمان شهید علیوردی را تصویب کردیم. در این طرح شهرداری با حوزههای علمیه، آموزش و پرورش هماهنگ کرد تا طلاب و دانشجویان به عنوان مربی در این طرح شرکت کنند. مخاطب آن نیز عمدتاً دانشآموزان منطقه هستند. در هر منطقه چند مسجد محور انتخاب و به مدارس وصلشان کردند و برای دانشآموزان برنامههای تربیتی، ورزشی و... در نظر گرفتهاند. ما با اصل این کار مخالف نبودیم. ما با افزایش 150 میلیارد تومانی در متمم بودجه مخالف بودیم.»
او با اشاره به اینکه ما میگوییم باید تعادل و توازن بین کار تربیتی و تعلیمی با کار فیزیکی و زیرساختی وجود داشته باشد، افزود: «وقتی سقف یک مدرسه در مدرسه محروم جنوب تهران در حال ریزش است و امکان استفاده از دستشویی آن وجود ندارد و زمینش آنقدر چاله دارد که بچهها مرتب زمین میخورند و از امکانات اولیه ورزشی برخوردار نیستند، اگر این مدرسه را تعمیر کنیم، استعداد بچهها برای حضور در این تعلیم و تربیت افزایش مییابد و رغبت پیدا میکنند. ما بچههای چنین مدارسی را وارد این طرحهای خوب میکنیم و وقتی در محیط مدرسه برمیگردد با تناقض روبهرو میشود و میگویند اگر چیزی که آنها در این طرح میگویند درست است چرا سقف مدرسه ما در حال ریزش است؟ من گفتم اگر قرار است افزایش بودجهای وجود داشته باشد باید به آموزش و پرورش در بازسازی مدارس کمک کنیم تا تعادلی بین زیرساختها و کار فرهنگی ایجاد شود.»
امانی با اشاره به اینکه ما که تایید و مصوبکننده این پولها هستیم از اقدامات شهرداری اطلاعی نداریم، گفت: «به همین دلیل پیشنهاد کردم حداقل عملکرد این 400 میلیارد تومان امسال برآورد و ارزیابی شود و اگر مثبت بود بودجه آن را برای سال آینده دو برابر کنیم.»
در نوبت عصر جلسه شورای شهر تهران متمم بودجه در حوزه خدمات شهری مورد بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. شهرداری در متمم برای رفت و روب و پاکسازی معابر 700 میلیارد تومان اضافه کرده بود که این موضوع نیز با اعتراض برخی از اعضای شورای شهر تهران روبهرو شد.
پیمانکاران بر چه اساسی انتخاب شدند؟
سیدجعفر شربیانی، عضو هیئترئیسه شورای شهر تهران با اشاره به صحبتهای معاون زاکانی درباره حوزه خدمات شهری، تاکید کرد: «این موضوعاتی که شما میگویید را ما سهسال و نیم است که مدام تکرار میکنیم. به نظر من در دو، سه ماه اخیر شورا به راه اصلی خود بازگشته است. شهرداری اقداماتی انجام داده که طبق قانون باید از شورای شهر مجوز میگرفت.»
او با اشاره به مدیریت پسماند، افزود: «برخی موضوعات در این حوزه باید عبرت آیندگان شود. یکی از ایرادات اساسی دوره مدیریت آقای زاکانی انتصابات اوست. نطفه یک عملکرد در خور شأن مردم تهران و کارآمد نشان دادن نظام اسلامی انتصابات درست است. در سهسال و نیم گذشته در معاونت مهم خدمات شهری سه معاون و در سازمان مدیریت پسماند (که یکی از مهمترین بخشهای شهرداری تهران است،) پنج مدیرعامل عوض شده است. بخش مهمی از مشکلات امروز حوزه پسماند، ریشه در انتصابات نادرست شهردار تهران دارد.»
او افزود: «یکی دیگر از موضوعات مهم این است که از ابتدا شورای شهر تهران از مدار کارکرد نظارتی خارج شده آنهم با همین نیت و کسی به شورای شهر پاسخگو نیست. آن کسی که در ماههای پایانی سال گذشته تصمیم گرفت که بیش از ۱۴۰ قرارداد شهرداری در حوزه جمعآوری پسماند و تنظیف معابر را به ۱۴ قرارداد تبدیل کند، امروز کجاست و به چه کسی باید پاسخ دهد؟ آیا آثار منفی این تصمیم در شهر تهران بررسی شده است؟ این ۱۴ پیمانکار چه کسانی بودند و حسن آنها نسبت به بقیه چه بود؟ چگونه به این پیمانکاران پول پرداخت شده است؟ این 14 پیمانکار براساس چه در باغ سبزی براساس فهرست بهای 1401 قرارداد خود را در 1402 امضا کردهاند؟ اگر در اداره شهر تهران با مشکلات اساسی روبهرو هستیم در همین حوزههاست و همین علامت سوالها است که بررسی متمم بودجه، بودجه سال شهرداری و روزهای پایانی نمایان میشود.»
آزمون و خطا با پول شهر
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در این مورد گفت: «این عدد 700 میلیارد تومان نیست بلکه بالای 1000 میلیارد تومان است و منشأ به وجود آمدن آن از محل ابلاغ سازمان برنامه و بودجه است. نکته این است که داریم درباره هزار میلیاردتومان صحبت میکنیم که از قراردادهای آن حدود دو ماه باقی مانده است و سال دیگر بیشتر میشود. اگر تقسیم کنیم تقریباً کمتر از 1000 میلیارد تومان اختصاص دهیم که قبلاً با نیرو و مبلغ کمتری انجام شده است. این پول را در جیب پیمانکاری میگذاریم که در نهایت به ذینفع نهایی یعنی کارگران نمیرسد. باید برای آن فکری کنیم که با اختصاص این 1000 میلیارد تومان به پیمانکار، در نظافت شهر اتفاقی نیفتد.»
او افزود: «کاملاً روشن و شفاف میگوییم که شورای شهر از عملکرد آقای دکتر زاکانی در حوزه مدیریت پسماند طی سه سال و نیم گذشته راضی نیست. نکته دوم این است که بعد از این همه جا به جای مکرر و مدیریت بیثبات در مدیریت شهری خواهش ما این است که حتماً از نیروهای باسابقه شهرداری استفاده و حتماً در تمام امور با دوستان دیگر مشورت کند، چون ما نمیخواهیم دوباره چرخ را از اول اختراع کنیم.»
او افزود: «ما راحت میگوییم ۷۰۰ میلیارد تومان بدهیم. اگر دوستان 70 میلیون تومان میخواستند از جیبشان بدهند اینطور برخورد میکردند؟ چه کسی این قرارداد را بسته است؟ چرا پاسخگو نیست؟ این جابهجایی مدیران توسط آقای زاکانی صورت گرفته است چرا الان اینجا برای پاسخگویی حضور ندارد؟ مگر آقای زاکانی نسبت به شورای شهر تهران تافته جدابافته است؟ تصمیمات کلان توسط ایشان گرفته میشود. مگر میشود که هر روز یک معاون یا مدیرعامل عوض کرد و بعد انتظار داشت که در حوزه مدیریت پسماند به نتیجه رسید؟ چرا باید اجازه دهیم که با پول شهر، مدیران کار یاد بگیرند و تجربه کسب کنند؟ اینجا محل کارآموزی و آزمون و خطا نیست.»
در نهایت متمم بودجه با فراز و نشیبهایش روز گذشته به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.