| کد مطلب: ۲۳۵۴۲

مدارک لازم برای اثبات مالکیت ایران موجود است

مدارک لازم برای اثبات مالکیت ایران موجود است

​ستار عزیزی، حقوقدان بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا این بیانیه مشترک را مصداق بارز دخالت در امور داخلی دیگر دولت‌ها و بدعتی آشکار در روابط بین‌الملل می‌داند و می‌گوید:«اصولاً دولت‌های ثالث در خصوص مسائل مرتبط به جزایر و مناطقی که متنازع‌فیه میان دولت‌هاست، مداخله نمی‌کنند. به‌ویژه کشورهای ثالث درباره جزایر و سرزمین‌هایی که ایران در آن از دیرباز به صورت مسالمت‌آمیز، اعمال کنترل موثر کرده است هیچگاه از عبارت تحریک‌کننده اشغال که بار حقوقی خاص خود را دارد، استفاده نمی‌کنند.

ستار عزیزی، حقوقدان بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا این بیانیه مشترک را مصداق بارز  دخالت در امور داخلی دیگر دولت‌ها و بدعتی آشکار در روابط بین‌الملل می‌داند و می‌گوید:«اصولاً دولت‌های ثالث در خصوص مسائل مرتبط به جزایر و مناطقی که متنازع‌فیه میان دولت‌هاست، مداخله نمی‌کنند. به‌ویژه کشورهای ثالث درباره جزایر و سرزمین‌هایی که ایران در آن از دیرباز به صورت مسالمت‌آمیز، اعمال کنترل موثر کرده است هیچگاه از عبارت تحریک‌کننده اشغال که بار حقوقی خاص خود را دارد، استفاده نمی‌کنند.

اما متاسفانه چنین موضعی از سوی اتحادیه اروپا اتخاذ شده است.» او درباره این موضوع که ایران جزایر سه‌گانه را پیش‌ از تاسیس کشور امارات از بریتانیا بازپس گرفت، آیا اساساً در چنین وضعیتی کشور تازه‌تاسیس می‌تواند چنین ادعایی را مطرح کند؟ می‌گوید:«اصولاً بسیاری از جزایر واقع در جنوب خلیج‌فارس پیش از حضور بریتانیا در منطقه که در قرن بیستم میلادی انجام شد، به نوعی تحت مدیریت و خراج‌گذار ایران بودند. ما در خصوص تعلق این جزایر به ایران مدارک حقوقی معتبری در دست داریم و بابت مسائل حقوقی مطروحه نگرانی وجود ندارد.

با این حال اقدام اخیر اتحادیه اروپا بی‌سابقه است به این معنا که پیش‌تر برخی کشورها مانند چین و روسیه هم در بیانیه‌های مشترک دخالت‌هایی انجام داده بودند که ناپسند بود اما این اقدامات در این حد بود که از حل و فصل مسالمت‌آمیز این اختلاف استقبال کرده و طرفین را تشویق کرده بودند که از طرق مسالمت‌آمیز اختلاف بر سر جزایر را حل و فصل کنند و ایران هم هرگز از مذاکره به‌عنوان یکی از شیوه‌های حل و فصل اختلاف رویگردان نبوده است و چندین بار هم با طرف اماراتی مذاکره کرده و مدارک خود را ارائه داده است.» 

بدعت خطرناک

این استاد حقوق بین‌الملل استفاده از واژه «اشغال» برای توصیف اعمال حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه را بدعتی خطرناک می‌داند و اضافه می‌کند:«باید ایران پاسخ دیپلماتیک لازم را به این بیانیه بدهد. یکی از قواعد حاکم بر اکتساب سرزمین‌ها آن است که دولت مربوطه به سرزمین مورد نظر اعمال کنترل موثر و مسالمت‌آمیز داشته باشد و ما سالیان سال چنین وضعیتی را در این جزایر داشته‌ایم که موضوع مرتبط با پیش از تاسیس امارات متحده عربی بوده است و ما هم مدارک حقوقی لازم را برای اثبات مالکیت و حاکمیت ایران بر این جزایر در دست داریم.» 

این حقوقدان معتقد است که دو سرزنش حقوقی متوجه شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا می‌شود. او می‌گوید:«کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عضو اتحادیه عرب هستند. در ماده 6 اساسنامه این اتحادیه تصریح شده است که تمامی کشورهای عضو در برابر تجاوز نظامی به هر یک از این کشورها از کشور قربانی حمایت می‌کنند. فلسطین یکی از کشورهای عضو این اتحادیه است اما با وجود اینکه غزه بار دیگر به اشغال نظامی درآمده، اما هیچ بیانیه شدیداللحن اعتراضی علیه اسرائیل صادر نکردند. اما درباره جزایری که حاکمیت آن حق مسلم ایران است، چنین بیانیه‌هایی صادر می‌کنند.»

عزیزی اضافه می‌کند:«بایسته بود که اتحادیه اروپایی هم راهکارهای حقوقی لازم برای اجرای نظریات دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی سازمان ملل متحد را اجرا کند که به صراحت اسرائیل را به عنوان اشغال‌کننده سرزمین‌های اشغالی توصیف کرده و تعهداتی را برای کشورهای عضو این سازمان برشمرده است.

به این معنی که این کشورها باید برای پایان اشغال‌گری به مجموعه‌ای از اقدامات سلبی و ایجابی دست بزنند. به بیان دیگر درحالی‌که یک نظریه مسلم قضایی دال بر اشغال‌گری سرزمین‌های فلسطینی اتحادیه اروپا هیچ اقدامی در این‌باره انجام نداد و برخی از کشورهای این اتحادیه از اسرائیل حمایت کرده و به این رفتار همچنان هم ادامه می‌دهند اما درخصوص جزایری که نهایتاً میان دو کشور محل اختلاف است از واژه اشغال و مغایرت با منشور ملل متحد صحبت می‌کنند که جای تاسف دارد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی