| کد مطلب: ۲۱۵۵۱

رئیس‏‌جمهور همراه با ظریف، عراقچی و تخت‌‏روانچی در سازمان ملل حضور دارد

تیم برجام در نیویورک

تیم برجام در نیویورک

برنامه فشرده رئیس‌جمهور در مقر سازمان ملل متحد در جریان است. هواپیمای مسعود پزشکیان که صبح یکشنبه فرودگاه مهرآباد را به مقصد فرودگاه جان‌اف‌کندی نیویورک ترک کرده بود، دقایقی مانده به بامداد دوشنبه به وقت تهران بر زمین نشست. پزشکیان در بدو ورود خود به نیویورک گفت: «از سوی جمهوری اسلامی ایران حامل پیام صلح و امنیت و تلاش برای تحقق شعار امسال سازمان ملل مبنی بر صلح و آینده توأم با امنیت و توسعه برای همه مردم هستیم.»

پزشکیان در این سفر، علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهای دوجانبه و شرکت در نشست خبری را نیز در برنامه دارد. از نکات مهم این سفر، تعداد اندک همراهان رئیس‌جمهور و از سوی دیگر اهمیت آنان است. با توجه به اظهارنظر سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه به دنبال آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای هستیم، و همچنین حضور تیم معمار برجام در پرواز رئیس‌جمهور، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر مذاکرات اولیه و صحبت‌های پشت‌پرده در نیویورک به گوش می‌رسد. به گفته مهدی سنایی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، پزشکیان در این سفر با ۲۰ نفر از رؤسای کشورها دیدار می‌کند. دیدارهای دوجانبه و شرکت در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در اولین روز حضورش در سازمان ملل بود.

رئیس‌جمهور در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت نیویورک در دیدار با مدیران رسانه‌های آمریکایی شرکت کرد. پزشکیان گفت: دیدگاه ما در رابطه با کشور، منطقه و دنیا شفاف و روشن است، وقتی در ایران نامزد انتخابات شدم، شعارم وحدت و انسجام بود زیرا اول اختلافاتی را که در کشور هست باید رفع کنیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران برای همه ایرانیان است، گفت: وابسته به یک دسته و جناح نیستم به همین خاطر بود که مردم استقبال کردند و رأی دادند و به‌رغم اینکه وابسته به هیچ جناحی نبودیم، رای مردم ما را به این جایگاه رساند. پزشکیان افزود: اولویت ما در روابط بین‌الملل، همسایگان هستند که با حفظ حدود، حریم و امنیت، با یکدیگر تفاهم کنیم و از اقدامی که امنیت داخلی هر کدام‌ از ما را خدشه‌دار کند، جلوگیری کنیم.

وی بیان داشت: با دنیا هم چنین رابطه‌ای خواهیم داشت، با دنیا رابطه سالم و برابر داریم و معتقدیم باید صلح و امنیت در دنیا جای جنگ و خونریزی را بگیرد و اینکه انسان‌ها یکدیگر را نکشند. پزشکیان با بیان اینکه در کشور خود به دنبال وحدت و انسجام هستیم، گفت: به دور از وابستگی‌های جناحی و جنسیتی و قومیتی، این موضوع را در مدیریت لحاظ خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باور داریم اگر در کشورمان با حق و عدالت عمل کنیم کشور را درست خواهیم کرد، با دنیا نیز به‌خصوص کشورهایی که از ما چهره‌ای نامناسب طراحی کرده‌اند، همین برنامه را در پیش خواهیم گرفت. وی با بیان اینکه ایران دارای تمدنی چندهزارساله است، افزود: آن چیزی که رسانه‌های دنیا از ایران نشان می‌دهند، نیستیم در نتیجه با همه دنیا آماده‌ایم با صلح و امنیت زندگی کنیم و دنبال ناآرامی نیستیم. پزشکیان افزود: به اینجا آمده‌ایم تا پیام خود را به گوش دنیا برسانیم، این باور قلبی ما است و در تلاشیم هماهنگی درونی و بیرونی را تا جایی که ممکن است نشان دهیم.

بازگشت دیپلمات‌ها

برجام، توافق هسته‌ای، برنامه جامع اقدام مشترک، توافق ۲۰۱۵ یا هر چیز دیگری که نام آن باشد، با اسم چند دیپلمات گره خورده است. جواد ظریف که آن دوران وزیر امور خارجه بود و امروز معاون راهبردی رئیس‌جمهور است، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی نیز که مذاکره‌کنندگان ارشد و معاون او بودند، امروز به‌عنوان وزیر امور خارجه و معاون سیاسی کنار هم حضور دارند.

کنار این دیپلمات‌ها، علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس‌جمهور نیز در این پرواز بود و به نیویورک رفت. با توجه به صحبت‌های پیشین رئیس‌جمهور مبنی بر در دستورکار قرار گرفتن حل مسئله FATF و خروج از لیست سیاه، حضور علی طیب‌نیا با تخصص اقتصادی نیز جالب توجه است. مهدی سنایی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز از دیپلمات‌های باسابقه است که پیش از این سفیر ایران در مسکو بود.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فعلاً رایزنی‌های ابتدایی دوجانبه و چندجانبه‌ای در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل شکل بگیرد. البته سیدعباس عراقچی بر این نکته تاکید کرده است که شرایط با زمان انعقاد برجام تفاوت زیادی دارد و جنگ اوکراین و غزه نیز بر مسائل بین‌المللی تاثیر زیادی گذاشته است.

بار دیگر کیهان

با توجه به زمزمه‌های از سرگرفتن مذاکرات هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم‌ها، روزنامه کیهان که پیش از این به تنظیمات کارخانه خود (سال‌های قبل از ۱۴۰۰) بازگشته بود، این زمزمه‌ها را نشانه گرفت.

حسین شریعتمداری در یادداشت خود به سبک نوشته‌های قدیمی‌اش، نوشت: «همزمان با سفر رئیس‌جمهور محترم کشورمان به نیویورک برای حضور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برخی از مدعیان اصلاحات در سایت‌ها و روزنامه‌های تحت مدیریت خود، نظیر روزنامه‌های سازندگی و اعتماد، به ایشان توصیه کردند که در این سفر با ترامپ و هریس و سایر مقامات آمریکایی ملاقات کند! و از این دیدارها با عنوان «‌گره‌گشایی در نیویورک‌»! یاد کرده‌اند! توصیه حقارت‌بار مدعیان اصلاحات به آقای پزشکیان در حالی است که؛ الف: آمریکا تاکنون از هیچ جنایتی علیه ایران اسلامی دریغ نکرده است.

ب: آمریکا به هیچ‌یک از تعهدات بین‌المللی خود نسبت به ایران عمل نکرده است که برجام تازه‌ترین نمونه آن است تا آنجا که دست‌اندرکاران اصلی مذاکرات منجر به برجام، نظیر آقایان ظریف، صالحی، سیف و‌... نیز به آن اذعان و اعتراف دارند. طرفه آن که قرار بود با مذاکرات، تحریم‌ها لغو شود که نشد و دو برابر شد!

این روزها در خود آمریکا و اروپا نیز موج گسترده محکومیت آمریکا و اروپا در حمایت از جنایات وحشیانه و بی‌سابقه رژیم صهیونیستی جریان دارد و همه‌روزه نیز بر گستره آن افزوده می‌شود و‌لی در این سو طیف بدنامی از مدعیان اصلاحات هنوز سنگ آمریکا را به سینه می‌زنند و عزت می‌دهند و حقارت می‌خرند!» البته شریعتمداری اشاره‌ای به اینکه اصولاً روابط بین‌الملل با این نگاه قرابتی ندارد نکرد و راه جایگزین را نیز پیشنهاد نداد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی