| کد مطلب: ۲۱۵۰۷

آمادگی ایران برای مذاکرات هسته‌ای

آمادگی ایران برای مذاکرات هسته‌ای

وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: «ما آمادگی آن را داریم و اگر طرف مقابل آمادگی آن را داشته باشد، می‌توانیم در سفر نیویورک شروع جدیدی از مذاکرات را داشته باشیم.»

«سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه در دوران ویژه‌ای تصدی وزارت امور خارجه ایران را برعهده گرفته است، اظهار داشت: سیاست خارجی، کلاً کار سختی است و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به مراتب سخت‌تر است و همیشه سخت‌تر بوده است.

ما در طول ۴۰ سال گذشته وزارت خارجه پرکاری را همیشه داشته‌ایم. وزیر امور خارجه در خصوص سیاست دولت چهاردهم برای رفع تحریم‌های آمریکا اظهار داشت: ما اختلافاتی با آمریکایی‌ها داریم که برخی از آن کاملاً مبنایی است که در مورد آن‌ها امکان رفع تخاصم واقعاً وجود ندارد. ما مخالف سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا هستیم. ما مخالف حضور آمریکا در بسیاری از نقاط جهان از جمله در منطقه خودمان هستیم و با بسیاری از سیاست‌ها و زورگویی‌های آمریکا مخالف هستیم و آن‌ها هم با روحیه استقلال‌طلبانه و عزتمندانه جمهوری اسلامی و سیاست‌های ما در منطقه مخالف هستند.

حل کامل این اختلافات ممکن است شدنی نباشد و یا آسان نیست یا حداقل زمانش الان نیست و یا برخی از آنها اصولاً اصلاً امکان‌پذیر نیست. وی افزود: نکته من این است که اگر رفع تخاصمات امکان‌پذیر نیست، می‌شود هزینه‌هایش را کاهش داد. درست است که این تخاصم وجود دارد اما مردم ما نباید هر هزینه‌ای را بپردازند و هر فشاری را نباید تحمل کنند.

ما به‌عنوان مجریان سیاست خارجی باید راه‌هایی را اتخاذ کنیم و با ابزارهای مختلف مسیرهایی را برویم که بتوانیم هزینه‌های این تخاصم را کاهش دهیم. وی تأکید کرد: من چند روزی بیشتر از رئیس‌جمهور در نیویورک می‌مانم و ملاقات‌های بیشتری را با وزرای خارجه کشورهای بیشتری خواهم داشت؛ تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای آغاز شود.

ما آمادگی آن را داریم و اگر طرف مقابل آمادگی آن را داشته باشد، می‌توانیم در همین سفر شروع جدیدی از مذاکرات را داشته باشیم. وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه آیا طرف مقابل برای انجام مذاکرات اعلام آمادگی کرده یا خیر؟ گفت: پیغام‌هایی رد و بدل شده و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد ولی شرایط بین‌المللی کنونی به گونه‌ای است که شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای قدری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید قبول کنیم که نسبت به سه چهار سال پیش تحولات عمده‌ای در عرصه بین‌الملل رخ داده که وضعیت حاصل را بسیار پیچیده‌تر از گذشته کرده و شرایط پیچیده‌ای است ولی امیدواریم که در این شرایط سخت، حداقل یک شروع دوباره‌ای برای مذاکرات را داشته باشیم. در این سفر بنده و همه همکارانم همه توان و تجربه خود را به کار خواهیم  بست و امیدواریم خداوند هم عنایت کند تا بتوانیم مسیرهای جدیدی را باز کنیم. عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا مجوزهای لازم از داخل داده شده است، تأکید کرد که دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز حرکت نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه در خصوص احتمال دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: من در حال حاضر امکانی نمی‌بینم و به اعتقاد من الان مصلحتی هم اقتضا نمی‌کند که چنین گفت‌وگویی صورت بگیرد. بار قبل در برجام چنین دیدارها و گفت‌وگوهایی بود ولی الان زمینه مناسبی وجود ندارد؛ این نظر کارشناسی من است. جدا از مجوزها فکر می‌کنم هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که مانند مذاکرات قبلی امکان گفت‌وگو بین دو طرف وجود داشته، فاصله هست.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی