| کد مطلب: ۲۰۵۳۰

معاون اول رئیس‏‌جمهور:

هیچ‏گونه ادغامی در سازمان محیط زیست منطقی نیست

هیچ‏گونه ادغامی در سازمان محیط زیست منطقی نیست

گروه خبر: صبح دیروز مراسم تکریم سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست دولت سیزدهم و معارفه شینا انصاری، رئیس سازمان محیط زیست دولت چهاردهم برگزار شد.

 محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم گفت:«ضرورت توجه به محیط زیست در جمع شما متخصصان و سازمان‌های مردم‌نهادی که در این بخش فعالیت می‌کنید یک بحث بدیهی است اما شاید وقتی از محدوده سازمان عبور می‌کنیم متاسفانه بعضاً یک کار زینتی و لوکس تلقی می‌شود که نتیجه وضعیتی است که امروز با آن مواجه هستیم.»

او همچنین در واکنش به اظهارات علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر لزوم ادغام سازمان منابع طبیعی با محیط زیست عنوان کرد:«تجربه نشان داده که ادغام در کشور ما الحاق است. گاهی هم اینقدر این دو جنس که در کنار هم قرار می‌گیرند متفاوت هست که اصلاً با هم جور در نمی‌آیند. مثلاً ادغام سازمان ورزش و جوانان شاید وجه مشترک آن‌ها این بود که جوانان ورزش می‌کنند. هر دو سازمان ضرر کردند.

خیلی بحث شد در زمان برنامه سوم به‌خصوص روی منابع طبیعی و آب بحث‌های جدی در زمینه محیط زیست انجام شد. شاید با دلایل احساسی و عوامانه این سه بخش در کنار هم قرار بگیرند؛ هم آب و هم محیط زیست و هم منابع طبیعی حفظ می‌شود. اما کشور تا اینجا به این نتیجه رسیده که به دلیل ملاحظات زیست محیطی که حائز اهمیت هستند، محیط زیست باید توسط رئیس‌جمهور اداره شود نه در قالب دستگاه‌هایی که یک شخصیت حقوقی مستقل دارند. این نگرانی بود که اگر از سطح اول اجرایی این سازمان یک فاصله کوتاهی ایجاد شود مشکلات و مسائل به مراتب بدتر ‌شود. هیچ‌گونه ادغام و الحاقی نیاز نیست و منطقی نمی‌دانیم. من به آقای دکتر سلاجقه گفتم مخالف هستم اما یک جلسه‌ای می‌گذاریم و حرف شما را می‌شنویم. ما این جایگاه را برای سازمان قائل هستیم.»

شاخص کل عملکرد حفاظت از محیط زیست ۱۱۲ از میان۱۸۰ کشور

aref

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور گفت:«احادیث، روایات و اخبار و توصیه‌های فراوانی در دین و قانون اساسی برای توجه به محیط زیست داریم. در بین مردم مسائل را می‌بینیم. در شاخص کل عملکرد حفاظت از محیط زیست ما در میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۱۲ را داریم. این آمارها گویا است ولی ممکن است به دلایل این‌که در دادن اطلاعات ضعیف عمل می‌کنیم درصدی بالا و پایین شود.

در خصوص کیفیت هوا رتبه ۱۰۲ را داریم. وضعیت خاک ما بدتر از هوا است. خاکی را که از بین می‌بریم ۵ قرن زمان می‌برد تا ساخته شود. وضعیت آب بدتر از هر دو است. چه بلایی سر سفره‌های زیرزمینی آوردیم. در خصوص سلامت زیست محیطی رتبه ۹۸ را داریم. در مدیریت منابع آب رتبه ۱۰۸ را داریم. چه کار باید کرد. به‌نظر می‌رسد هیچ راهی جز این‌که از خود یعنی دولت شروع کنیم نداریم. بیش از همه دولت‌ها موظف هستند. قانون می‌گذاریم اما در هر جلسه دولتی یک وزیر چانه می‌زند که در شعاع ۱۲۰ کیلومتری می‌خواهد کاری انجام دهد. علت این است که سازمان محیط زیست راهکار ارائه نمی‌دهد بلکه صورت‌مسئله را پاک می‌کنیم.»

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد:«سند چشم‌انداز از سال ۱۳۸۴ شروع شد و در افق ۲۰ ساله ما باید جایگاه اول را در همه بخش‌ها در منطقه داشته باشیم. یکی از ویژگی‌های جامعه ما در افق چشم‌انداز برخورداری از سلامت، امنیت غذایی، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر و فساد و تبعیض و بهره‌مندی از محیط زیست مطلوب است. در دولت چهاردهم که شروع آن هم‌زمان شده با اولین سال اجرای برنامه هفتم، راهبرد دولت اجرای برنامه است.»

نزدیک به 10هزار شهر و روستا گرفتار فرونشست زمین

ansari

شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم در این مراسم تاکید کرد:«زمان بذل و بخشش از منابع طبیعی و محیط زیست کشور سپری شده است. در مواجهه با وضعیت بحرانی محیط زیست کشورمان، باید درک ابرچالش‌ها پذیرفته شود. بدون درک این ضرورت مشکلات و تعارض‌ها بیشتر می‌شود. در بحث انرژی و آب با ناترازی مواجه هستیم و نیازمندیم از ابعاد این ناترازی‌ها درک بهتری داشته باشیم. شناسایی موانع و همکاری‌ها به بهتر شدن روند کمک می‌کند.»

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست فرونشست زمین را یک ابرچالش خواند و اظهار کرد:«۳۸۰ شهر و ۹۰۰۰ روستا دچار این فرونشست هستند و وسعت آن ۱۸۵ هزار کیلومترمربع است. در بحث تالاب‌ها کشور ما با وجود دارا بودن بیشترین تالاب‌ها به دلیل بی‌توجهی به حقابه‌ها بسیاری از آن‌ها به منشأ گرد و غبار تبدیل شده است. ما باید بپذیریم که برای حفظ محیط زیست نیاز به زمان نداریم. باید محدودیت‌ها را عمیقاً درک کنیم. اگر در سطح حاکمیت بر سر سیاست‌های مقام معظم رهبری توافق نشود، همگی ما شکست می‌خوریم. انتظار این است که بتوانیم نگاه محیط زیستی را در اعضای دولت چهاردهم داشته باشیم.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی