| کد مطلب: ۲۰۰۸۳

عجولانه به بحث بنزین ورود نمی‌کنیم

عجولانه به بحث بنزین ورود نمی‌کنیم

گفته‌های غیرمنتظره مسعود پزشکیان درباره قیمت بنزین سبب شد محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور برای رفع شبهات بر عدم تصمیم‌گیری عجولانه تاکید کرد.

قیمت بنزین که در دولت‌های گذشته به یک چالش بزرگ تبدیل شده بود، خیلی زود پای خود را به سیاست‌های دولت چهاردهم باز کرده و در همین ابتدای کار رئیس‌جمهور درباره ضرورت اصلاح قیمت آن می‌گوید.  پزشکیان در یک سخنرانی گفت: «هر انسان آگاه، هر انسان دانشمند و هر انسان دغدغه‌مندی، من تصور نمی‌کنم این نوع سیاست و این نوع نگاه را بپذیرد.»

وی با بیان اینکه «هیچ منطقی وجود ندارد که ما بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسیددار بفروشیم» افزود: «حالا که بنزین را (به این قیمت) بدهیم، جای بحث است که (آیا واقعاً) ما باید این را بدهیم؟ علم اقتصاد، دانشمندان و تجربه بین‌المللی این حرف را از ما قبول می‌کنند؟»

رئیس‌جمهور گفت: «اقتصاددانان و کارشناسان ما باید بلند شوند و نسبت به سیاست‌های نادرستی که اجرا می‌کنیم، اعتراض کنند. اما حالا کارشناسان و اقتصاددانان اعتراض نمی‌کنند... من (به عنوان دولت) پول گندم، پول دارو و پول نهاده و حقوق بازنشسته‌ها را ندارم، اما بنزین دلار ۵۰ تومان را می‌فروشم ۱۰ تومان. کدام منطقی این را از ما قبول می‌کند که ما داریم این کار را می‌کنیم؟»

این اظهارات پزشکیان بلافاصله شائبه افزایش قیمت سوخت را در پی داشته است. این در حالی است که وزیر نفت دولت چهاردهم در نخستین موضع‌گیری‌اش افزایش قیمت بنزین را منتقی دانسته بود. 

علاوه بر این برخی کاربران در فضای مجازی به پزشکیان یادآوری کرده‌اند: «این منطقی نیست که حقوق‌ها ناچیز (با احتساب معادل ریالی‌اش) پرداخت شود اما هزینه‌ها در کشور بین‌المللی محسوب شود». 

اظهارات پزشکیان درباره قیمت بنزین باعث شد محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور درباره مواضع دولت در خصوص بنزین روشنگری کند. او در جلسه‌ای در سازمان برنامه گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که دولت چهاردهم، هیچ تصمیم عجولانه‌ای نخواهد گرفت و در هر تصمیمی، تمام پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و عدالت را مدنظر قرار می‌دهیم.

عارف همچنین خواستار ارائه برنامه و نقشه راه جامعی از سوی سازمان برنامه و بودجه به دولت برای رفع ناترازی موجود در حوزه انرژی شد و گفت: دولت چهاردهم، رشد تولید، مهار تورم و بهبود معیشت مردم را به‌عنوان دستور کار اصلی خود قرار داده است و وظیفه کوتاه‌مدت دولت، تثبیت وضع اقتصادی کشور است.

وی کنترل سطح قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول و استمرار تلاش برای کاهش تورم را یک ضرورت دانست و گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه تأمین آب و برق در کشور وجود دارد، از هم‌اکنون باید به فکر تابستان آینده باشیم تا اثرات منفی تأمین نشدن برق برای اقتصاد کشور را کاهش دهیم.

درزمان انتخابات نیز عبدالعلی‌زاده  رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان گفته بود: در پروژه بنزین همه ایرانیان سهم دارند و باید همه توجیه شوند. بعد از صحبت با افکار عمومی پروژه تغییر قیمت بنزین تبدیل به پروژه‌ای می‌شود که همه از آن نفع می‌برند.

او با اشاره به ارقام ۲۵ و ۵۰ هزار تومان برای هر لیتر بنزین، گفته بود: «هر قیمتی که برای بنزین کارشناسی شود، خواهید دید که با آرامش و همکاری مردم جا‌می‌افتد.»

به گفته او برای حل مشکل مصرف بالا و اجبار به واردات بنزین، قیمت آن حتماً افزایش خواهد یافت اما قبل از آن اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت خواهد گرفت تا مثل دولت روحانی بحران آبان سال ۱۳۹۸ تکرار نشود.

او حتی اعلام کرد که اگر کارشناسان بگویند که بنزین باید ۵۰ هزار تومان شود پزشکیان با نظرات کارشناسان موافقت خواهد کرد. پزشکیان نیز قبل از کاندیداتوری در انتخابات نیز در اظهارنظری گفته بود بنزین باید ۲۵ هزار تومان شود.

محمدجواد آذری‌جهرمی، قائم‌مقام ستاد انتخاباتی پزشکیان هم در اظهارنظری صریح گفته بود که باید قیمت بنزین، گازوئیل، آب و برق آزاد شود تا مشکلات کشور حل شود. بر این اساس به نظر می‌رسد دولت چهاردهم اصلاح قیمت را در دستور کار دارد اما هنوز زمانی برای آن تعیین نکرده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی